ثبت خاطرات ۱۵ هزار نفر از والدین شهدا

13:09 - 08 شهريور 1398
کد خبر: ۵۴۵۶۸۰
مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده امسال ۱۵ هزار مورد از خاطرات والدین شهدا به عنوان سندی برای این نهاد، جمع‌آوری و ثبت می‌شود.

ثبت خاطرات ۱۵ هزار نفر از والدین شهدابه گزارش گروه جامعه ،رحیم نریمانی گفت: خاطرات والدین شهدا، در قالب اسناد افتخار ثبت می‌شود؛ به همین منظور در مراکز استان‌ها با صدا و سیما تفاهم نامه‌ای امضا می‌شود تا بتوانیم خاطرات این والدین شهدا را آرشیو کنیم و بتوانیم بعد‌ها از این اسناد برای آیندگان و نسل جوان به خوبی استفاده کنیم.

بر اساس آمار بنیاد شهید و امور ایثارگران در دوران انقلاب و دفاع مقدس ۲۳۰ هزار شهید تقدیم انقلاب شد. اکنون پدران شهدا ۴۹ هزار و ۵۷۲ نفر و مادران شهیدان ۱۰۶ هزار و ۳۹۱ نفر در قید حیات هستند که بنیاد شهید و امور ایثارگران برای زنده نگهداشتن یاد و خاطره شهدا، نسبت به جمع آوری خاطرات آن‌ها از فرزندان شهیدشان اقدام کرده است.

وی تصریح کرد: بنیاد شهید علاوه بر نگهداری از اسناد والدین شهدا موضوع پخش این آثار و اسناد را در برنامه‌های اساسی خود خواهد داشت چرا که باید نسل جوان کشور را که جنگ را ندیده اند و هیچ خاطره‌ای از دوران هشت سال دفاع مقدس ندارند، با این گونه آثار و اسناد آشنا کرد. البته برای ترویج فرهنگ ایثار و شهادت نیز این موضوع بسیار دارای اهمیت است.

به گفته نریمانی تاکنون خاطرات ۳۰ هزار نفر از والدین شهدا جمع آوری شده است، اظهار داشت: قرار است هم اسناد و مدارک مربوط به والدین شهدا جمع آوری شود و هم در قالب برنامه‌های مختلف زمینه تولید و پخش این خاطرات فراهم شود، زیرا معتقدیم جمع آوری این اسناد می‌تواند در تولید برنامه‌های تلویزیونی بسیار کارساز باشد.

وی خاطرنشان کرد: از والدین شهدایی که در قید حیات هستند، تعدادی از آن‌ها سالمند هستند و توان دادن اطلاعات درباره فرزندان شهید خودشان را ندارند، اما در هر صورت ما نسبت به جمع آوری خاطرات اقدام می‌کنیم تا این آثار و اسناد به طور کامل جمع آوری شود، اما چون جمع آوری این خاطرات زمان بر است، نمی‌توان اعلام کرد که چه زمانی می‌توانیم تمام این اسناد را جمع آوری کنیم.

مدیرکل اسناد و انتشارات بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: البته جمع آوری تمام این اسناد و آثار نیازمند تامین اعتبار است که امید است بتوان نسبت به تامین اعتبارات مورد نیاز اقدام کرد تا ثبت خاطرات والدین شهدا به نتیجه مطلوب برسد.

بر اساس آمار بنیاد شهید، ۲۳۰ هزار شهید تقدیم انقلاب شده است و تعداد کل جانبازان در کشور به ۵۷۴ هزار و ۱۰۱ نفر می‌رسد که ۳۳۶ هزار و ۲۸۲ نفر، معادل ۵۹ درصد جانبازان زیر ۲۵ درصد و ۲۳۷ هزار و ۸۱۹ نفر، معادل ۴۱ درصد نیز جانبازان ۲۵ درصد و بالاتر هستند. تعداد آزادگان کشور در دوران دفاع مقدس نیز ۴۳ هزار و ۱۷۳ نفر است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *