بیش از نیمی از حجاج به کشور بازگشتند

17:25 - 05 شهريور 1398
کد خبر: ۵۴۵۰۵۷
علیرضا رشیدیان اعلام کرد: ۵۰.۶ درصد حجاج و عوامل اجرایی حج تمتع از ۲۵ مردادماه تاکنون به کشور بازگشتند.

بیش از نیمی از حجاج به کشور بازگشتندبه گزارش گروه جامعه ، علیرضا رشیدیان گفت: تاکنون ۴۴ هزار و ۷۹۱ نفر از حجاج و عوامل اجرایی با ۱۸۵ پرواز شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی از فرودگاه‌های مدینه و جده به کشورمان برگشته اند.


رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: از این تعداد ۱۱۷ پرواز از فرودگاه مدینه و ۶۸ پرواز دیگر از جده به مقصد ایران انجام شده است.


وی همچنین گفت: هزار و ۱۳۰ نفر از حجاج بیمار، دارای شرایط خاص و اضطراری یا مشکلات جسمی و خانوادگی، کاری و ... نیز طی این مدت به صورت خارج از برنامه و با استفاده از ظرفیت خالی پرواز‌ها هم طی این مدت با شناسایی مدیران کاروان‌ها و هیات پزشکی و ... در این مدت به کشور عزیمت کرده اند.


رشیدیان ادامه داد: از ۲۵ مرداد تاکنون در مجموع ۵۰ هزار و ۱۶۹ نفر از حجاج ایرانی در قالب ۳۴۱ کاروان مکه مکرمه را ترک کرده اند که از این تعداد ۲۰۶ کاروان با جمعیت ۲۹ هزار و ۲۳۱ نفر حجاج مدینه بعد بودند که عازم شهر پیامبر (ص) شدند.

رئیس سازمان حج و زیارت عنوان کرد: از این جمعیت بخش زیادی بعد از اتمام زمان اقامت در مدینه عازم ایران شده اند و از این جمعیت در حال حاضر فقط ۱۰ هزار و ۸۰۰ زائر در قالب ۷۵ کاروان در مدینه النبی (ص) حضور دارند.


رشیدیان ادامه داد: ضمن آنکه هشت هزار و ۳۶۳ زائر هم در قالب ۲۰۶ کاروان به صورت ترانزیت وارد مدینه شده و از طریق فرودگاه این شهر به مقصد ایران اعزام شدند.


به گفته وی، مجموع حجاجی که هم اکنون در مکه حضور دارند ۲۱۴ کاروان شامل ۲۹ هزار و ۹۰۶ نفر هستند که ۷۳.۴۷ درصد حجاج و عوامل اجرایی حاضر در عربستان را شامل می‌شوند.


رئیس سازمان حج و زیارت در ادامه با اشاره به اینکه خدمت رسانی به حجاج با کیفیت مناسب همچنان در حال انجام است، افزود: هم اکنون با توجه به جمعیت مستقر در مکه به طور متوسط روزانه در دو وعده نهار و شام بالغ بر ۷۱ هزار پرس غذا طبخ می‌شود.


وی گفت: در مدینه این میزان بیش از ۲۱ هزار پرس غذا می‌شود که توسط آشپزخانه‌های بزرگ صنعتی و نیز مجموعه‌های خودپخت انجام می‌شود.


رئیس سازمان حج و زیارت با بیان اینکه برنامه ریزی‌های ما بر آن است تا در سال آینده تعداد مجموعه‌های خودژخت را افزایش دهیم، اظهار کرد: در بحث تهیه نان مورد نیاز حجاج که متناسب با ذائقه زائران ما باشد نیز ۴ دستگاه نانوایی صنعتی که از ابتدای ایام حج در مکه استقرار یافته است، پخت نان انجام شده و می‌شود.


به گفته وی، تا کنون بالغ بر یک میلیون و ۹۸۰ هزار قرص نان در این مجموعه پخت شده و بخش عمده نان مورد نیاز حجاج کشورمان از این طریق تامین گردیده است.


رئیس سازمان حج و زیارت با اشاره به اینکه در حوزه نقل درون شهری ۱۸ خط با ۱۲۲ دستگاه اتوبوس و ۵ دستگاه مینی بوس در مکه فعال است، افزود: از ابتدای ایام حج تا کنون ۶ میلیون و ۵۷۶ هزار و ۶۰ ظرفیت جابه جایی زائر در این مسیر‌ها ایجاد شده است که سرانه هر زائر به طور متوسط ۳.۶ تردد می‌باشد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *