دست انداز انحصار آمریکایی با کول انداز متخصصان ایرانی/ تولید با یک صدم قیمت خارجی

10:32 - 23 خرداد 1394
کد خبر: ۵۴۳۲۸
دسته بندی: فضای مجازی ، عمومی
خبرگزاری میزان: متخصصان ایرانی بار دیگر با دستیابی به دانش و فناوری انحصار آمریکاییها را شکسته و توانست فناوری طراحی و ساخت مدول‌های صنعتی شیرین‌سازی آب با اندازه 4040 با فرایند اسمز معکوس را برای نخستین بار در کشور و منطقه بومی ‌سازی کند.

به گزارش گروه فضای مجازی ؛ متخصصان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با همت و پشتکار بار دیگر موفق  به فناوری جدید دست پیدا کردند به طوری که  پس از سال ها تحقیق و پژوهش ، فناوری طراحی و ساخت مدول‌های صنعتی شیرین‌سازی آب با اندازه 4040 را با فرایند اسمز معکوس ، را برای نخستین بار در کشور و منطقه بومی ‌سازی  کردند. 


این بومی سازی بعد از مراحل دستیابی به فرمولاسیون بهینه غشاهای شیرین‌ سازی آب در مقیاس آزمایشگاهی، تولید غشاهای شیرین ‌سازی آب در مقیاس‌های نمونه و صنعتی، توسعه فناوری طراحی و ساخت کوچک‌ترین اندازه مدول‌های صنعتی شیرین‌سازی آب با اندازه 2521 و در نهایت افزایش مقیاس فناوری ساخت مدول به منظور دستیابی به مدول‌های 4040 صورت پذیرفته است.
 
برای دستیابی به فناوری طراحی و ساخت مدول‌های پیچشی، تمام ادوات و مواد مورد نیاز شامل لوله مرکزی، آنتی ‌تلسکوپ، انواع چسب و رزین‌های فرایند رشته‌پیچی در این شرکت دانش بنیان طراحی و ساخته شده است و تجهیزات ساخت غشاها و مدول‌های صنعتی کاملا بومی‌سازی شده و نوآوری‌های بسیاری هم در این دسته از تجهیزات تولید به کار گرفته شده است. 
 
همچنین بخش عمده‌ای از مواد و تجهیزات تولید مدولهای مذکور از مواد اولیه تولید شده در داخل کشور تامین شده است تا میزان وابستگی به مواد اولیه و تجهیزات خارجی به حداقل برسد. بنابراین مدول‌های صنعتی تولید شده تمام استانداردهای بین‌المللی موجود را دارد.

هریک از این مدول‌ها قابلیت تولید 9 متر مکعب در روز آب شیرین را دارد و میزان پس‌دهی نمک این مدول‌ها بیش از 5.99 درصد ارزیابی شده است. 

پایش‌های صورت گرفته موید آن است که در شرایط فعلی مصرف این دسته از مدول‌های غشایی برابر 260 هزار عدد در سال است که با توجه به قرار گرفتن کشورمان در یکی از مناطق خشک جهان و پیش‌بینی‌های جهانی مبنی بر افزایش خشکسالی ، میزان نیاز به مصرف این دسته از مدول‌های غشای شیرین‌سازی آب رشد فزاینده‌ای در سال‌های آتی خواهد داشت. 

در صورت تولید انبوه، قیمت تمام شده این محصول حداکثر 50 درصد نمونه مشابه خارجی است و با توجه به اینکه دانش فنی این محصول در حال حاضر در منطقه تنها در اختیار کشورمان است و عمده کشورهای منطقه نیز دارای اقلیمی خشک است ، امکان بالقوه ‌ای برای صادرات این محصول به کشورهای همسایه وجود خواهد داشت. 

با توجه به شرایط اقلیمی کشورمان و بحران جهانی آب ، نیاز به فناوری ‌های جدید برای تولید آب شیرین برای مصارف شرب و صنعتی از منابع آب‌های سطحی، آب‌های شور و انواع پساب‌ها و فاضلاب‌های شهری و صنعتی، ضروری به نظر می‌رسد. در میان فناوری‌های متداول و کاربردی در این زمینه همچون فرایندهای تقطیر و تبخیر حرارتی، فرایند اسمز معکوس، به دلیل مشخصاتی همچون مصرف انرژی کمتر، آلایندگی اندک، نیاز به فضای فیزیکی کمتر، ارزان بودن و سهولت عملکرد مورد توجه بسیاری از محققان و صاحبان صنایع قرار گرفته است. 

این فناوری بسیار پیچیده، از سه دهه گذشته  بیشتر در انحصار کشورهای توسعه‌یافته همچون آمریکا، آلمان، کره جنوبی و ژاپن قرار داشته و محصولات این فناوری، هم ‌اکنون بازار وسیعی را در سراسر جهان به خود اختصاص داده است. 

دستیابی به دانش فنی غشاهای اسمز معکوس از جنبه‌های راهبردی و اقتصادی برای کشور دارای اهمیت است. 

شکستن انحصار آمریکایی‌ها در غشاهای شیرین‌سازی گاز 

یوسف محمدی مسئول بخش تحقیقات غشای شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران اظهار داشت: غشا یک بحث استراتژیک و دانش فنی آن انحصاری است و صرفاً محصولات این حوزه به صورت گزینشی در اختیار بعضی کشورها قرار می‌گیرد. 

وی ادامه داد: سرمایه‌گذاری برای تولید مدول‌های شیرین‌سازی آب به روش اسمز معکوس بسیار کم‌تر از سرمایه‌گذاری برای تولید نمونه خارجی است و تجهیزات مورد نیاز یک دهم تجهیزات تولید نمونه‌های خارجی قیمت دارد که به دلیل تحریم در اختیار ما قرار نمی‌گیرند. 
 
وی تأکید کرد: ‌خط تولید انواع غشا را در اختیار داریم و تمام تجهیزات تولید انواع مدول داخلی‌سازی شده است. 
 
محمدی ادامه داد: در 5 سال گذشته پیشرو ترین مرکز تحقیقات غشایی و کم نظیر در دنیا، در کشور ایجاد شد؛ قبل از آن دانش تولید می‌شد، اما چون فناوری نداشتیم ، در یهترین حالت این دانش مورد استفاده طرف‌های خارجی قرار می‌گرفت. 
 
وی افزود: در مورد تولید مدول‌های غشاهای شیرین‌سازی گاز هم بعد از آمریکا دومین کشوری هستیم که به دانش فنی این مدول‌ها دسترسی پیدا می‌کنیم و باید بگویم زیرساخت فناوری غشایی در کشور که زمانی یک رویا بود، به واقعیت پیوسته است. 
 
محمدی تصریح کرد: مدول شیرین‌‌سازی گاز را شاید بتوانیم با یک صدم قیمت نمونه انحصاری خارجی تولید کنیم و نسل جدید غشاها با استفاده از نانوتکنولوژی به زودی رونمایی خواهد شد. 
 
وی  خاطرنشان کرد: مدول‌های شیرین‌سازی آب 4040 بین 3 تا 5 سال برای شیرین‌سازی آب خلیج فارس قابل استفاده خواهد بود. 
 
 گفتنی است این طرح تحقیقاتی در شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی انجام شده است که از سال 1385 با همکاری جمعی از نخبگان و متخصصان صنعت و دانشگاه و سرمایه‌‌گذاری ‌‌های قابل توجه، یکی از پیشروترین و کامل ترین مراکز ملی مرجع غشا و فرایندهای غشایی را در کشور ایجاد کرده است. در این مرکز، زیرساخت‌های نرم ‌افزاری و سخت‌افزاری لازم برای تولید و ارزیابی انواع غشاهای مورد مصرف در فرایندهای مختلف جدا سازی گازها و مایعات در مقیاس‌های آزمایشگاهی، نمونه و پایلوت و صنعتی امکان‌پذیر است.

/

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *