رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

شیمون پرز: اردوغان می خواست ترکیه را به ایران تبدیل کند

8:04 - 19 خرداد 1394
کد خبر: ۵۳۷۱۹
«از اتفاقی که در ترکیه افتاد خوشحالم. اردوغان می خواست ترکیه را به ایران تبدیل کند، هیچ جایی برای دو ایران در خاورمیانه نیست.»

 به گزارش به نقل از جام نیوز، درگیری لفظی رجب طیب اردوغان و شیمون پرز در اجلاس 2009 داووس در برهه ای از رئیس جمهور فعلی ترکیه قهرمان ساخت. اما سیاست های وی در منطقه و مخصوصا تضعیف جبهه مقاومت، اثرش را بر انتخابات ترکیه گذاشت و حزب مطبوع اردوغان را از اکثریت انداخت.

 

پس از اعلام نتایج نهایی این انتخابات جنجالی، شاید واکنش شیمون پرز به دلیل رویارویی اش با رجب طیب اردوغان در اجلاس داووس طبیعی بود.

 

بر همین اساس روزنامه "جروزالم پست" (JPost) گزارش داد که شیمون پرز رئیس سابق رژیم صهیونیستی می گوید: «اردوغان نتوانست ترکیه را به ایران دوم منطقه تبدیل کند.»

 

بر اساس این گزارش شیمون پرز گفته است «از پیروزی غیرقاطعانه حزب اردوغان در انتخابات مجلس ترکیه خوشنودم و این موضوع برنامه های اردوغان برای به دست گرفتن قدرت بیشتر با تغییر قانون اساسی و ایجاد یک ریاست جمهوری قدرتمند به سبک آمریکایی را عقیم می کند.»

 

 

او در کنفرانس سالانه هرتزلیا عنوان کرده است: «از اتفاقی که در ترکیه افتاد خوشحالم. اردوغان می خواست ترکیه را به ایران تبدیل کند، هیچ جایی برای دو ایران در خاورمیانه نیست.»


او نتایج انتخابات ترکیه را "گرایش مثبتی برای خاورمیانه و اسرائیل" دانست.

 

در انتخابات پارلمانی ترکیه، حزب اردوغان موفق به کسب اندکی بیش از 40 درصد آرا را شد و مجبور به تشکیل دولت ائتلافی با احزاب مخالف است.

 

 

شیمون پرز همچنین نسبت به توافق پیش روی ایران به شکلی محتاطانه ابراز خوشبینی کرد و گفت:« مسئله اصلی توافق تعداد سانتریفیوژهای مجاز برای ایران نیست بلکه تعداد کشورهایی است که در توافق شراکت دارند و از پایبندی ایران به تعهداتش کسب اطمینان خواهند کرد.»

 

او گفت: «قضاوت کامل درباره توافق تنها بعد از آشکارشدن همه جزئیات ممکن است.

پرز گفت گزینه نظامی برای همیشه روی میز خواهد ماند.»

 

پرز همچنین اوباما را به خاطر پایبندی به امنیت اسرائیل ستود و گفت: «هیچ رئیس جمهوری در گذشته چنین سطحی از تعهد نسبت به اسرائیل از خود نشان نداده است.»

 

او همچنین گفت از هو شدن یک مقام آمریکایی حامی اسرائیل احساس خجالت می کند و فریادها و رفتار تند و زننده نسبت به یک مقام ارشد دولت اوباما را "خجالت آور" خواند.

 

شایان ذکر است در جریان کنفرانس سالانه جروزالم پست "جک لو" وزیر خزانه داری آمریکا، با انتقاد شدید حضار روبرو شد و حاضران او را هو کردند.

 

به گزارش جروزالم پست، جک لو که یکی از بلندپایه ترین مسئولان دولت اوباما به شمار می رود پس از بردن نام رییس جمهور آمریکا و ارائه فهرستی از اقدامی که کاخ سفید برای نشان دادن تعهدش به امنیت اسراییل صورت داده است توسط جمعیت هو شد.

 

این واکنش منفی به لو موجب شد استیو لیند سردبیر جروزالم پست از جمعیت به شدت انتقاد کند و به وزیر خزانه داری آمریکا اجازه دهد که اظهارات خود را پایان دهد.

 

بسیاری از طرفداران و حامیان تندرو اسراییل باراک اوباما رییس جمهور آمریکا را یک شخصیت غیردوست برای اسراییل قلمداد می کنند.


: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *