تاخیر در پروازها قابل مدیریت است/ مصادره ۹ هواپیما مغایر کنوانسیون های بین المللی است

13:16 - 18 خرداد 1394
کد خبر: ۵۳۶۲۵
دسته بندی: اقتصاد ، انرژی
خبرگزاری میزان: رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه مصادره ۹ هواپیما مغایر کنوانسیون های بین المللی است، گفت: در هفته‌های آینده نخستین فروند از ۹ هواپیمای خریداری در ناوگان هوایی کشور فعال و عملیاتی می‌شود.
به گزارش ، علیرضا جهانگیریان با بیان اینکه بیانیه اخیر وزارت خزانه داری آمریکا درباره مصادره 9 فروند هواپیما جدید خریداری شده، مغایر با کنوانسیون های بین المللی است، اظهار داشت: سازمان هواپیمایی کشوری و شرکت هواپیمایی ماهان اقدامات لازم و قانونی را انجام خواهد داد.

وی درباره آخرین وضعیت دستورالعمل  تاسیس و فعالیت شرکت های هواپیمایی گفت: این دستورالعمل به شرکت های هواپیمایی ابلاغ شده است که باید خود را با آن تطبیق و مدارک لازم جهت احراز ادامه فعالیت شان را به سازمان هواپیمایی کشوری ارائه دهند.

معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه اغلب شرکت های هواپیمایی شرایط کفایت مالی و هیئت مدیره خود را برای سازمان هواپیمایی ارسال کردند، افزود: بر اساس دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت‌های هواپیمایی در بخش ناوگان، شرکت‌هایی مجاز به فعالیت پروازهای برنامه‌ای (دائمی در طول سال) هستند که دارای 5 فروند هواپیما باشند و تمام شرکت ها به جز این شرکت این شرایط را دارد.

وی افزود: شرکتی که دارای کمتر از 5 فروند هواپیما بود صلاحیت ادامه فعالیت پرواز برنامه‌ای را نداشت و مجوز آن از «شرکت هواپیمایی برنامه‌ای» به «شرکت هواپیمایی غیربرنامه‌ای» تغییر یافت.

جهانگیریان گفت: برای فعالیت شرکت های هواپیمایی غیر برنامه ای دستورالعمل کلی تدوین و به شرکت مذکور ابلاغ شد، اما این دستورالعمل نیاز به بررسی بیشتر دارد و در دستور کار سازمان هواپیمایی کشوری است.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری تاکید کرد: شرکت های هواپیمایی جدیدی که درخواست دریافت مجوز و فعالیت دارند نیز باید از همان ابتدا شرایط دستورالعمل تاسیس و فعالیت شرکت های هواپیمایی را داشته باشند.

جهانگیریان درباره ساماندهی نرخ بلیت پروازهای چارتری نیز گفت: فروش بلیت پروازهای چارتری در روزهای اوج تقاضای سفر مشکل‌ساز می‌شود که منشأ این مشکلات تقاضای بیش از عرضه بلیت است که در این شرایط قیمت‌ بلیت پروازهای چارتری غیر واقعی می‌شود.

وی افزود: برخی از مراجع فروش بلیت مانند برخی سایت‌ها و دفاتری که مجوز ندارند نیز تخلف هایی را انجام می‌دهند و این در حالی است که سازمان هواپیمایی کشوری فقط می‌تواند بر فعالیت آژانس‌هایی نظارت داشته باشد که از این سازمان مجوز دارند چراکه برخی از آژانس‌ها از سازمان میراث فرهنگی مجوز دارند و نظارت آن با سازمان هواپیمایی کشوری نیست.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری افزود: این سازمان در طول سال بر فعالیت آژانس‌های مسافری نظارت دارد و آژانس‌های متخلف را به مراجع ذیربط نیز معرفی می‌کند که برخی از آنها تعلیق یا لغو مجوز شده‌ است.

جهانگیریان گفت: برای تنظیم بازار فروش بلیت‌های چارتری جلساتی با شرکت های هواپیمایی برگزار شد تا روش هایی برای ساماندهی نرخ بلیت‌های چارتری در ایام پیک اندیشیده شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره آخرین وضعیت اجرای دستورالعل حقوق مسافر و درخواست شرکت‌های هواپیمایی برای بازنگری در برخی مفاد آن گفت: بر اساس این آئین نامه شرکت های هواپیمای در پروازهایی که به علت شرایط نامساعد جوی با تاخیر مواجه می‌شود مشمول پرداخت خسارت نمی‌شود.

تاخیر در پروازها قابل مدیریت است
وی درباره یکی از ابهامات این دستورالعمل مبنی بر اینکه «تکلیف شرکت های هواپیمایی در برابر تاخیرهای عکس‌العملی که به علت تاخیر در فرودگاه مبدا، پرواز همان هواپیما از فرودگاه مقصد نیز با تاخیر مواجه می‌شود» گفت: بخشی از این تاخیرها قابل مدیریت است و شرکت‌های هواپیمایی می‌توانند در برخی پروازها به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که پرواز بعدی هواپیما از فرودگاه مقصد با تاخیر مواجه نشود.

رئیس سازمان هواپیمایی کشوری با بیان اینکه دستورالعمل حقوق مسافر از 14 اردیبهشت به شرکت‌های هواپیمایی ابلاغ شد، افزود: قرار شد این دستورالعمل 6 ماه به منظور بررسی نقاط ضعف و قوت اجرا شود و در صورت لزوم بازنگری خواهد شد.




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *