امیدآفرینی از ویژگی‌های امام (ره) بود

14:27 - 14 خرداد 1394
کد خبر: ۵۳۰۵۹
دسته بندی: سیاست ، عمومی
خبرگزاری میزان:حجت‌الاسلام علوی گفت: امام خمینی (ره) از نقطه یاس و ناامیدی مبارزه را آغاز کرد و این ویژگی امام بود که در دل یاس و ناامیدی امید می‌آفرید.
امیدآفرینی از ویژگی‌های امام (ره) بودبه گزارش ، حجت‌الاسلام سید محمود علوی پیش از ظهر امروز در آیین بزرگداشت بیست و ششمین سالروز ارتحال امام خمینی (ره) در محل حسینیه ثارالله کرمان اظهار کرد: سالروز ارتحال امام راحل است و بار دیگر غم فراق آن بزرگ دوران بر دل‌های دلدادگان آن عزیز سفر کرده سنگینی می‌کند.

وی با تسلیت سالروز ارتحال امام راحل بیان داشت: یاد و خاطره شهدای حماسه 15 خرداد را گرامی می‌داریم که بسترساز خیزش مردم ایران در سال‌های بعد از پیروزی انقلاب اسلامی بودند.

وزیر اطلاعات به 15 شعبان سالروز میلاد امام زمان (عج) اشاره کرد و این عید خجسته را به همگان تبریک و تهنیت گفت و ابراز داشت: خداوند ما را از منتظران امام عصر (عج) قرار دهد.

علوی از استاندار کرمان به عنوان مدیری دلسوز نام برد و ادامه داد: آیت‌الله جعفری امام جمعه کرمان مرد علم، ادب و اخلاق است و در هر سفر که در خدمت وی شرفیاب شدم، این طلبه کوچک را پدرانه مورد تفقد قرار دادند.

شعار سال را در عمل محقق کنیم

وی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه بتوانیم شعار مقام معظم رهبری را در سال جاری با هم محقق کنیم، بیان کرد: در این سال حساس که تلاش دشمن بر این است میان مردم ما ایجاد شکاف کرده و جامعه ما را به یک جامعه دو قطبی تبدیل کند، باید سال جاری را در عمل به سال همدلی و همزبانی تبدیل کنیم.

علوی تصریح کرد: سالروز ارتحال امام راحل و حضور ارزشمندی که مردم در این مراسم پیدا می‌کنند برای مردم ما فرصت ارزشمندی را فراهم می‌کند تا بار دیگر مروری بر حرکت حضرت امام خمینی (ره) و دستاوردها و درس‌های آموزنده آن بزرگوار داشته باشیم.

وی یادآور شد: مقتضای تجدید میثاق با امام خمینی (ره) آن است که آرمان‌های امام را یادآوری کنیم و با آن تجدید میثاق ببندیم.

وزیر اطلاعات با اشاره به آیات الهی ابراز داشت: خداوند می‌فرماید «حرکت پیامبران با اذیت و آزار و مانع‌تراشی کفار روبه‌رور می‌شد، قدرت‌های ظالم زمان در برابر دعوت پیامبران موضع می‌گرفتند و آنها را اذیت می‌کردند و پیروان آنها را شکنجه می‌دادند تا جایی که کسانی که ایمان آورده بودند و حتی پیامبران دچار یاس و ناامیدی می‌ شدند و می‌گفتند چه زمانی یاری خداوند به سراغ ما می‌آید».

علوی در همین زمینه اظهار داشت: خدا می‌فرماید «در نقطه‌ای که پیامبران هم دچار یاس و ناامیدی می‌شدند، یاری و کمک ما به سراغ آنها می‌آمد و آنها نجات می‌یابند و سیلی ما بر چهره دشمنان آنها نواخته می‌شود».

وی اضافه کرد: خداوند می‌فرماید «در لحظه‌ای که یاس بر شما مستولی می‌شود و به بن‌بست رسیده‌اید، نقطه مساعدت و کمک الهی است و خدا به شما کمک می‌کند».

وزیر اطلاعات تصریح کرد: ویژگی امام راحل این است که در نقطه ناامیدی و بن‌بست که سیاسیون به بن‌بست رسیدند و ناامید شدند، با یاری خدا حرکت خود را آغاز کردند و سرانجام انقلاب اسلامی را به پیروزی رساندند.

قیام امام خمینی (ره) به روایت وزیر اطلاعات

وی افزود: امام راحل در شرایطی دست به حرکت زدند که هیچ کس امید نداشت یک جنبش جنبه فراگیر پیدا کند و مردم هم از آن استقبال کنند، زیرا شرایط برای انقلاب مهیا نبود.

علوی ادامه داد: در سال 41، 42 و 43 شرایط داخلی به نحوی بود که مبارزه جواب نمی‌داد و فراگیر نمی‌شد زیرا خاستگاه قیام چند جا بود در حالی که وحدت رهبری شرط یک حرکت است و همه باید گوش به حرف رهبر باشند تا بتواند یک قیام فراگیری را رهبری کند.

وی بیان داشت: آیت‌الله بروجردی مرجعی بود که اگر اشاره می‌کرد ملت تکان می‌خورد، اما وقتی ایشان از دنیا رفت، مرجعیت بین چند مرجع تقلید تقسیم شد و رهبری نبود که به صورت منحصر به فرد امر رهبری را انجام دهد.

وزیر اطلاعات تصریح کرد: دانشگاه یکی از قوی‌ترین عناصر برای یک قیام و نهضت است، اما دانشگاه در آن زمان جنبه مذهبی چندانی نداشت و نیروهای اهل جنب و جوش مذهبی کمتر بودند و تمایل به سوسیالیسم و مارکسیسم داشتند.

علوی یادآور شد: در آن زمان حتی دانشجویان مذهبی برای نماز خواندن مجبور بودند به زیر راه پله بروند که به آنها کهنه‌پرست نگویند و در چنین فضایی اگر یک رهبر مذهبی دست به حرکت بزند نباید انتظار جواب را داشته باشد.

وی اضافه کرد: دانشگاهیان ما برای اینکه مبارزات سیاسی داشته باشند و تقیدات مذهبی خود را هم حفظ کنند، جمعیت مسلمانان سوسیالیست را راه‌اندازی کردند و می‌خواستند با این اسم بگویند ما هم می‌خواهیم نماز بخوانیم و هم مبارزه علمی کنیم و در این شرایط امام راحل از دانشگاه نباید انتظار صدای موافق و همراهی داشته باشد.

وزیر اطلاعات بیان داشت: بازاریان هم با اعتصاب، راهپیمایی و حضور در تظاهرات در مشروطیت و صنعت ملی نفت مبارزات را پیش برده بودند، اما در سال‌های 41 و 42 آمادگی برای حرکت مبارزاتی را نداشتند زیرا در صنعت نفت حضور پیدا کرده بودند و آن وضعیت را دیدند و برای حضور در مبارزه سرخورده شده بودند.

علوی در ادامه سخنان خود حوزه های علمیه و روحانیان را سومین خاستگاه مبارزه برشمرد و گفت: حوزه‌های علمیه و روحانیان هم که با علما در مشروطه و صنعت نفت همراه شده بودند و با سخنرانی و روشنگری نقش بی‌بدیلی ایفا کردند، اما به علت آنچه بر سر ملی شدن صنعت نفت پیش آمده بود بنابراین آنها نیز سرخورده شده بودند و به سمت کارهای فرهنگی رفتند و عطای عرصه سیاست را به لقایش بخشیدند و از حضور در صحنه سیاست سرخورده شده بودند.

وی یادآور شد: امام راحل در شرایطی رهبری امت را آغاز کردند که این آمادگی در روحانیان هم وجود نداشت.

علوی گفت: جبهه دیگر مربوط به سیاسیون است و آنها هم درگیر کاندیدا شدن برای برای مجلس شورای ملی شده و روحیه مبارزه با رژیم را کنار گذاشته بودند.

وی با تاکید بر اینکه نقاطی که خاستگاه مبارزه بود، آمادگی مبارزه را نداشت و شاه هم به آیت‌الله حکیم تسلیت گفته بود و مرجعیت را به خارج از کشور جهت داده بود، اظهار داشت: همه احساس می‌کردند امکان قیام بر علیه رژیم وجود ندارد.

وزیر اطلاعات اضافه کرد: شاه که تا آن زمان از اصلاحات آمریکایی خودداری می‌کرد این بار به آمریکا رفت و دستش را در دست رئیس جمهور آمریکا گذاشت و مدیریت اصلاحات آمریکایی را آغاز کردو نقطه آغار آن هم تعرض به اسلام در قوانین کشور بود.

وی گفت: امام خمینی (ره) خطر را احساس کرد و در این شرایط کار را آغاز کردند تا خلا رهبری را برطرف کند و 9 نفر از علما که در تراز مرجعیت بودند را در قم جمع کردند و با برنامه‌ریزی 150 نامه به علمای بلاد نوشتند و خواستند تا دور هم جمع شوند و مسائل را رصد کنند و اطلاعات را بفرستند و لحظه‌ای غافل نباشند زیرا خطر تهدید می‌کند.

علوی اضافه کرد: بیانیه‌ها را در قم می‌نوشتند و در تهران و مشهد با امضای 11 مجتهد صادر می‌شد و هیچ کس نمی‌توانست بگوید نظر مرجع تقلید من نیست و شاه با وحدت مراجع مواجه شده و این وحدت جان تازه‌ای به بازاریان، طلاب و دانشجویان مذهبی داد.

وی خاطرنشان کرد: انجمن‌های اسلامی در دانشگاه‌ها یکی پس از دیگری به دستور امام خمینی (ره) شکل گرفت و آنها با حرکت امام همراهی کردند.

وزیر اطلاعات عنوان کرد: امام (ره)همچنین سران هیئت‌های مذهبی و بازاریان را فراخواندند و گفتند، هیئت‌ها با هم موتلف شوند و دست به دست هم دهند تا دشمن دعوای حیدری و نعمتی راه نیندازد و از آنها به نفع سیاست‌های رژیم استفاده نکند.

علوی ادامه داد: امام خمینی (ره) همچنین به سراغ حوزه‌ها آمدند و طلبه‌ها را به حرکت درآوردند و فرمودند «ای علمای نجف، قم، مشهد و بلاد، من به شما اعلام خطر می‌کنم امروز اسلام در خطر است ولله گناهکار است کسی که فریاد نکشد» و امام با فریادهای خودشان ملت را به حرکت در آوردند.

امام (ره) خون شهادت را در رگ‌های ملت به جریان انداخت

وی تصریح کرد: امام خمینی (ره) می‌دانستند، رفتن در سینه رژیم و مقابله با شاه شامل قربانی دادن، شکنجه، زندانی و تبعید است و امام فرهنگ شهادت را در جامعه ترویج کرد و فرمود «سینه خود را برای سرنیزه‌های شما آماده کرده‌ام» و خون شهادت را در رگ‌های ملت به جریان انداخت.

علوی گفت: در 15 خرداد زمانی که مردم قم مطلع شدند، امام راحل را دستگیر کردند و به زندان فرستادند، زنان قم چادرها را به کمر و فریاد یا مرگ یا خمینی را سر می‌دادند و حماسه 15 خرداد این چنین رقم خورد و نقطه عطفی در مبارزات ملت ایران شد.

وی با تاکید بر اینکه شرایط داخلی و خارجی با قیام امام خمینی (ره) همراه نبود، افزود: شوروی همکاری نمی‌کرد، آمریکا هم پشتیبان شاه بود و از این قیام حمایت نمی‌کرد، اما شجاعت و هوشمندی امام راحل تمام این پشتوانه‌ها را بر هم شکست.

وزیر اطلاعات تاکید کرد: تا قبل از آغاز حرکت امام خمینی (ره)، تمام مبارزات بر علیه دولت و نخست‌وزیر بود و هیچ کس حرفی با شاه نداشت، اما امام راحل همان ابتدا به سراغ نقطه اصلی رفت و به شاه گفت «کاری نکن که وقتی تو را بیرون می‌کنند، مردم برای رفتن تو شادی کنند».

وقتی امام خمینی (ره) بت‌شکن شد

علوی تصریح کرد: شاه برای خود بت شده بود و امام این بت را شکست و به سراغ تکیه‌گاه خارجی شاه رفت و فرمود «آمریکا امروز در میان ملت ایران منفورترین چهره است».

وی اضافه کرد: رژیم با جنایات در 15 خرداد و تبعید امام در آبان 43 فکر کردند، انقلاب را خفه کرده‌اند و دیگر خبری از انقلاب نخواهد بود و دانشجویان را زندانی کرده و یا تبعید کردند و کانون‌های مبارزه را از سران مبارزه تخلیه کردند و بین سران و بدنه جدایی انداختند و جریان‌هایی که مبارزه مسلحانه می‌کردند را هم سرکوب کردند و در خارج کشور این موضوع را مطرح کردند،  ایران جزیره ثبات شده و رژیم پهلوی را خطری تهدید نمی‌کند.

وزیر ارتباطات عنوان کرد: در نقطه یاس و ناامیدی در سال 56 امام حرکت خود را آغاز کرد و در شرایطی که زمینه داخلی و خارجی فراهم نبود و شوروی و آمریکا از شاه حمایت می‌کردند و شاه هم خاطرش جمع بود.

وی به برگزاری مراسم بزرگداشت ارتحال آقا مصطفی خمینی اشاره کرد و گفت: رئیس جمهور فعلی سخنران این مراسم بودند و با صلابت از امام به عنوان امام خمینی (ره) یاد کردند.

علوی تصریح کرد: شاه برای اینکه این پرانتز را ببندد و این حرکت‌ها ادامه پیدا نکند، مقاله‌ای را در روزنامه اطلاعات به نام یک فرد نوشت و به امام توهین کرد و از انقلاب اسلامی و قیام مردم به نحو موهنی نام برد و این نقطه خیزش مردم در قم، کرمان، جهرم، تبریز، اصفهان و ... شد و سرانجام انقلاب اسلامی را به پیروزی رساند.

وی تاکید کرد: امام خمینی (ره) از نقطه یاس و ناامیدی مبارزه را آغاز کرد و این ویژگی امام بود که در دل یاس و ناامیدی امید می‌آفرید.

امام خمینی (ره) با ارتش مهربان بود

وزیر اطلاعات با اشاره به اینکه در هر یک از انقلاب‌ها دو بال یا دو فاز شامل بال‌های سیاسی و نظامی وجود دارد، تصریح کرد: یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد امام این است که هیچ‌گاه به سراغ نیروهای مسلح نرفتند تا با آنها مبارزه کنند و با نیروهای مسلح و ارتش به نحوی صحبت می‌کردند که انگار دارند با آدم‌های خودی صحبت می‌کنند.

علوی افزود: امام راحل در همان سال‌های آغاز مبارزه زمانی که شاه را خطاب قرار می‌داد به وی می‌گفت «بدبخت به خودت بیا و کاری نکن که تو را از این مملکت بیرون بکنند»، اما ارتش را جزو شاه نمی‌دانست و جزو ملت می‌دانست.

 وی با اشاره به اینکه امام خمینی با ارتش به نرمی صحبت کرد، ابراز داشت: امام راحل فرزندان خودش را در ارتش راهنمایی می‌کند و این امر منجر به صدور بیانیه بی‌طرفی از سوی ارتش شد و مردم موفق شدند، انقلاب را با رهبری امام به پیروزی برسانند.

علوی بیان کرد: امام خمینی (ره) توطئه‌ها و فتنه‌ها را یکی بعد از دیگری در هم کوبید و هشت سال دفاع مقدس را حمایت و رهبری کردند و بنا به گفته خودشان با دلی پاک و ضمیری آگاه ندای حق تعالی را پاسخ گفتند و ملت ایران را در اندوه و غم فراق خود فرو بردند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: 14 خرداد 68 کمتر کسی دیده می‌شد که اشک بر دیدگان و سینه پر از غم و اندوه نداشته باشد و مجلس خبرگان با رهبری‌های امام و درایت آن عزیز سفرکرده تشکیل شد و خبرگان ملت رهبری را برای ادامه راه امام انتخاب کردند و 26 سال ادامه بی‌چون و چرای امام ادامه دارد.





ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *