فرهنگ کار در بین بیکاران وجود ندارد/ 100 هزار بیکاری که حاضر به انجام کارهای سخت نشدند

16:21 - 12 خرداد 1394
کد خبر: ۵۲۹۳۸
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با انتقاد از اینکه فرهنگ کار در بین بیکاران جامعه وجود ندارد، گفت: سال 93 از بین 300 هزار بیکاری که برای کار معرفی شدند 100 هزار نفر به علت نپسندیدن شغل، حاضر به کار نشدند.
به گزارش ، علی ربیعی در نشست اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی وجوه مختلف فرهنگی در وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی را مورد بررسی قرار داد و گفت:  مردم فکر می کنند وزارت تعاون، کارو رفاه اجتماعی فقط وزارتخانه اقتصادی است. این درحالی است که  این وزاتخانه با وجود دو سازمان مهم مثل سازمان تامین اجتماعی و سازمان بهزیستی تاثیر بسیار زیادی در مسائل اجتماعی و فرهنگی دارد و  آثار فرهنگی و اجتماعی این وزارتخانه بسیار زیاد است. 

نیازمند تحلیل گفتمانی در حوزه های فرهنگی هستیم 
وی تصریح کرد: معتقدیم در خصوص برنامه های فرهنگی باید تحلیل گفتمانی داشته باشیم و که بر همین اساس تدوین پروژه های تحقیقاتی را از طریق موسسه مطالعاتی تامین اجتماعی پایه ریزی کرده ایم. 

ربیعی گفت: وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دو وجه ارتباطی با فرهنگ دارد،  یک بخش ایجابی و یک بخش سلبی که در بخش ایجابی با فرهنگ کار، تعاون و فرهنگ رفاه موضوعیت کار داریم.  

وی موضوع عدم وجود فرهنگ کار در بین بیکاران جامعه را یکی از موضوعات مربوط به حوزه فرهنگ کار دانست و گفت: به عنوان مثال از  300 هزار ایرانی بیکار که در  سال 93 برای کار معرفی شدند بیش از  100 هزار نفر  به علت اینکه شغل را نمی پسندیدند حاضر به کار نشدند. در واقع فرهنگ آنها با فرهنگ کار تفاوت داشت و نوع نگاه آنها فرق می کرد.

وی گفت: خوشبختانه تغییرات مهمی در نوع نگاه به کار ایجاد کردیم و هم اکنون تغییر در نوع نگاه به کار و تغییر در فرهنگ مصرف نیز به وجود آمده است.

تغییر فرهنگ و نوع نگاه به کار ضروری است 
وی ادامه داد: متاسفانه ما در فرهنگ کار دچار ضعف های بسیاری هستیم، در بحث بهره وری و نسبت آن با فرهنگ نیز  مشکلات متعددی  وجود دارد، هم اکنون وجه فرهنگ، جایی در حوزه کار ندارد و ایرانیان حاضر نیستند کارهای سخت انجام دهند، نگاه به تولید نیز ضعیف است ، نگاه به زمان و کار گروهی هم  مناسب نیست. 

ربیعی گفت: در  گسترش فرهنگ تعاون نیز مشکل داریم و به همین دلیل  خیلی ها می گویند تعاون رشد نمی کند مگر اینکه  این فرهنگ را باور داشت.

وجود نشاط اجتماعی امید به آینده و نشاط جمعی  را در پی خواهد داشت
وی افزود:  بحث نشاط  اجتماعی نیز از موضوعاتی است که مورد توجه است و مرتبط با  فعالیتها ی وزارت تعاون، کار و رفاه می باشد . ما  به این مقوله  هم توجه ویژه داریم زیرا معتقدیم وجود نشاط اجتماعی امید به آینده و نشاط جمعی  را در پی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: سه موضوع  فرهنگ تعاون، فرهنگ کار و   فرهنگ رفاه  از موضوعات ایجابی است  که مورد توجه است. البته با همکاری صدا و سیما  در راستای فرهنگ سازی کارهایی انجام شده است که به  ساخت برنامه های نمایشی  و ساخت سریال و فیلم که از  صدا و سیما  نیز پخش شد می توان اشاره کرد.

ربیعی تصریح کرد:  برای سال 94 آموزش مهارت آموزی ، مهارت کار با یکدیگر ، اخلاق کار را در اجرای  برنامه ها خواهیم داشت.  همچنین  در کنار این دسته از آموزشها ،  اخلاق کار را  نیز رواج داده ایم و سازمان فنی حرفه ای نیز فعالیت های چشم گیری در این خصوص داشت.

عملکرد بسیار خوب در اجرای  برنامه های  تحکیم زندگی
وی افزود: از دیگر برنامه های وزارت کار در بحث آسیب های اجتماعی به موضوع  اعتیاد می توان اشاره کرد که در این خصوص توانسته ایم مجوز پانسیون هایی  را صادر کنیم و این  بخشی از فعالیت ما در حوزه های فرهنگی محسوب می شود. در بحث کودکان خیابانی و همچنین در بحث طلاق هم مراکز  مشاوره راه اندازی شده است که این مراکز مشاوره بسیار فعال هستند. حتی در شهر ستان ها عملکرد بسیار خوبی در برنامه تحکیم زندگی مردم داشته اند.

وی ادامه داد: از دیگر اقدامات وزارت کار در حوزه فرهنگی می توان به موضوع   زنان سرپرست خانواده اشاره کرد. هم اکنون بیش از 2 میلیون نفر زن سر پرست خانوار وجود دارد. حدود  200 هزار نفر از این زنان تحت پوشش قرار نهادهای حمایتی قرار دارند. از طرف دیگر  ما در آینده با زنان مجرد سالمند روبرو هستیم که این مسئله  آثار فرهنگی در  جامعه خواهد داشت. 

لزوم توجه به  سالمندی در کشور  ضروری است
ربیعی گفت: مسئله  سالمندی در کشور  نیز از دیگر موضوعاتی است که با آن مواجه هستیم. بیش از یک و نیم میلیون نفر از جمعیت 6 میلیونی سالمندان کشور تحت پوشش نهاد های حمایتی هستند، 9 درصد از مردان سالمند بدون همسر و 49 درصد از زنان سالمند بدون همسر هستند، دو سوم از سالمندان بی سواد هستند، 50 درصد مردان و 75 درصد زنان بی سواد هستند، 70 درصد زنان شهری و 95 درصد زنان روستایی بی سواد هستند. طبق سرشماری سال 91 بیش از   9 میلیون و 700 هزار بی سواد مطلق در جامعه داریم.

وی افزود: 10 میلیون نفر تحصیلات ابتدایی دارند و 10 میلیون نفر تا سیکل تحصیل کرده اند که به این ترتیب 30 میلیون نفر از جمعیت ایران بی سواد و کم سواد هستند.

تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی نیاز به مطالعات گسترده دارد
ربیعی پیرامون  تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بر مسائل فرهنگی جامعه گفت:  از جمله آسیب های نوظهور تاثیر شبکه های اجتماعی و فضای مجازی بر مسایل فرهنگی جامعه است که لازم است در این خصوص نیز مطالعات گسترده انجام شود.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *