درآمدهای نفتی امسال 13 میلیارد دلار کاهش پیدا می کند/ افزایش 40 برابری بدهی بانک ها به بانک مرکزی

10:50 - 10 خرداد 1394
کد خبر: ۵۲۴۵۵
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور گفت: پیش بینی ها بر این است که درآمدهای نفتی در سال جاری به 13 میلیارد دلار کاهش پیدا کند.
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، مسعود نیلی صبح امروز (یکشنبه) در همایش سالانه سیاست های پولی و ارزی که در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: بر اساس پیش بینی درآمدهای نفتی در سال جاری با کاهش روبرو خواهد شد که باید برای این امر برنامه ریزی داشته باشیم.

وی با اشاره به اینکه بخش مسکن در سال گذشته ارزش واقعی خودش را از دست داد، اضافه کرد: در سال گذشته شاهد کاهش تقاضای مسکن بودیم.

دولت باید شیوه کار خود را تغییر دهد
مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور تاکید کرد: دولت باید شیوه کار خود را در بودجه عمرانی تغییر دهد و طرح عمرانی را واگذار به بخش خصوصی واگذار کند. 

وی افزود: دولت نباید به تنهایی تسهیل کننده و مجری طرح های عمرانی باشد بلکه باید در این پروژه ها سرمایه گذاری کرده و از بعد اجرایی، طرح ها را به بخش خصوصی واگذار کند. 

وی با اشاره به چشم انداز تقاضا در سال 94 بیان کرد: با توجه به اینکه حجم تقاضا در سال گذشته رشد 54 درصدی داشت از طرف دیگر با کاهش درآمدهای کل کشور در سال 92 با کاهش مصرف مواجه بودیم اما در سال 93 این کاهش مثبت شد با توجه به اینکه مصرف خصوصی از تقاضاهای کل محسوب می شود اما نیاز به انضباط تقاضا داریم. 

نیلی با اشاره به رشد پایه پولی در سال93 گفت: رشد پایه پولی عمده عاملی بود که باعث بدهی بانک ها شد و متأسفانه سهم بدهی دولت از 15 تا 20 درصد به 70 درصد افزایش یافت.  

وی اظهار داشت: در سال 94 رشد پایه پولی باید کنترل شود زیرا در سال 93 رشد پایه پولی باعث بدهی بانک ها به بانک مرکزی شد و سهم بدهی بانک ها به بانک مرکزی از 15 تا 20 درصد به 70 درصد افزایش یافت. 

افزایش 40 برابری بدهی بانک ها به بانک مرکزی
نیلی تاکید کرد: مسئله دیگر در سال 94 برای کنترل تورم موضوع بدهی بانک ها به بانک مرکزی است که متأسفانه رقم بدهی بانک ها به بانک مرکزی در سال 83 دو هزار میلیارد تومان بود که اکنون به 85 هزار میلیارد تومان یعنی بیش از 40 برابر افزایش یافته است بنابراین مسئله اصلی دولت در سال 94 بدهی بانک ها به بانک مرکزی است. 

وی در خصوص رشد اقتصادی به آیتم های عرضه و تقاضا، صادرات غیر نفتی اشاره کرد و گفت: عوامل تشکیل دهنده رشد اقتصادی شامل عرضه، تقاضا و صادرات غیر نفتی و سرمایه گذاری است که در تقاضا با رشد 54 درصدی  مواجه بودیم اما از سوی دیگر با کاهش درآمدهای کلی کشور مواجه بودیم. 




ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *