آغاز فاز مطالعاتی ثبت جهانی آیین گلاب‌گیری کاشان

8:30 - 02 خرداد 1394
کد خبر: ۵۰۷۸۶
خبرگزاری میزان: مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان با اعلام خبر آغاز فاز مطالعاتی ثبت جهانی آیین گلابگیری کاشان گفت: مشاهدات کارشناسان و آمار بازدید از بناهای تاریخی بیانگر افزایش تعداد گردشگران حاضر در آیین گلابگیری سال جاری است.
فریدون الهیاری در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی میزان با اشاره به آغاز فصل گلابگیری در شهرستان کاشان بر افزایش تعداد گردشگران حاضر در این مراسم در سال جاری تاکید کرد و افزود: آیین گلابگیری کاشان به عنوان یک رویداد فرهنگی تاریخی در حافظه مردم کشورمان به ثبت رسیده است. تعیین آمار دقیق گردشگران حاضر در این مراسم به علت این که مبنای آماری محاسبه تعداد مراجعه کنندگان به مراکز اقامتی یا بازدید کنندگان از آثار تاریخی است امکان پذیر نیست، اما مشاهدات کارشناسان و آمار بازدید از بناهای تاریخی بیانگر افزایش تعداد گردشگران حاضر در این رویداد فرهنگی است.

وی با اشاره به این که آیین گلابگیری در کاشان دارای ستاد هماهنگی است که تمام دستگاه های مرتبط در آن حضور دارند، زمان برگزاری این آیین را متناسب با زمان رویش گل ها متفاوت دانست و اظهار کرد: به طور معمول هفته اول اردیبهشت ماه تا نیمه خرداد ماه در کاشان فصل گلابگیری به شمار می رود.

مدیر کل میراث فرهنگی استان اصفهان افزود: با هماهنگی فرمانداری تلاش کردیم مراسم امسال انسجام بیشتری داشته باشد  و تاکنون نتایج مثبتی نیز در زمینه افزایش آمار گردشگران داشته ایم.

الهیاری با اعلام خبر آغاز فاز مطالعاتی ثبت آیین گلابگیری کاشان گفت: خوشبختانه کاشان در موضوع میراث ناملموس همواره پیشگام بوده و این مراسم نیز قابلیت های خود را برای ثبت جهانی دارد.

وی با اشاره به پیگیری هایی که در این خصوص در استان صورت گرفته است، عنوان کرد: پرونده ثبت آیین گلابگیری کاشان باید به شورای ثبت ارسال و توسط کارشناسان بررسی شود. پس از آن در یونسکو طرح می شود تا در نوبت ثبت جهانی قرار می گیرد.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *