اقداماتی که در شرایط بحرانی باید دور آن‌ها را خط قرمز بکشید!

13:48 - 13 فروردين 1398
کد خبر: ۵۰۶۶۰۲
در شرایط بحرانی هرکس باید نقش خود را پیدا کرده و به کمک مردم بشتابد، اما در این میان نکاتی هست که رعایت آن‌ها ضروری است.

به گزارش گروه فضای مجازی ، همه ما می‌دانیم که استان خوزستان همزمان با برخی از استان‌های غرب کشور مانند لرستان، ایلام و کرمانشاه دچار مشکلات جدی به دلیل سیلاب شده است؛ این سیلاب پدیده‌ای طبیعی است، این حجم آب قطعا در آینده برکاتی برای استان خواهد داشت و از این جهت باید خدا را شاکر باشیم چرا که فراموش نکردیم چه روز‌های سختی را در شرایط کم آبی، بی آبی و ریزگرد‌ها داشته‌ایم. سیلاب نوید بخش آن است که آن روز‌ها حداقل برای کوتاه مدت تمام شده.

در حال حاضر مهمترین و جدی‌ترین موضوع این است که باید به مردمی که دچار مشکل شده‌اند فکر کنیم و برای مشکل آن‌ها به طور جدی وارد عمل شویم.

هنگامی که بحران هست طبیعتا مردم به دنبال اخبار هستند چه افرادی که در مناطق و شرایط حادثه هستند و چه آن‌ها که عزیزانشان در محل حادثه‌اند و خود در جا‌های دیگر نگران و پیگیر اخبارند، به دنبال این هستند آخرین اخبار را ببینند بشنوند و بدانند برای در اهواز و روستا‌های شوش، دشت آزادگان و جا‌های مختلف چه خبر است.

در این جا به این موضوع می‌پردازیم هنگام حوادث چه کار‌هایی را نباید انجام داد.

۱_ دامن زدن به شایعات

با مقدمه‌ای که گفته شد به علت این که مردم در این شرایط خاص به دنبال کسب اخبار هستند بازار خوبی برای شایعات و شایعه پردازان اماده میشود که این موضوع را هم خودمان رعایت کنیم هم به دیگران تذکر بدهیم تا از بازگو کردن، بازنشر کردن مطالبی که در منابع معتبر دیده نشده منبع معتبر یعنی (خبرگزاری ها، صداوسیما و مصاحبه‌های مستقیم مسئولین) قطعا خودداری کنید.

۲_ عدم توجه به هشدار کارشناسان و مسئولان امر

طبعاً در این شرایط مسئولان به طور مداوم در رسانه‌های جمعی توضیحاتی می‌دهند و از مردم درخواست‌هایی برای تخلیه برخی مناطق پر خطر و عدم نزدیک شدن به رودخانه و مسیل‌ها می‌کنند و حتی گاهی ممکن است دستور تخلیه و ترک محل نیز صادر شود. به همین دلیل باید دقت شود عدم توجه به هشدار‌ها ممکن است تبعات بد و وضعیت بحرانی‌تر را به دنبال داشته باشد.

۳_ ترویج بی اعتمادی

ترویج بی اعتمادی به این معنا است هنگامی که مسئولان موضوعی را به طور ارژانسی تشخیص می‌دهند که باید انجام شود برخی افراد هستند با ذکر برخی مطالب منفی دستورالعمل‌ها و درخواست‌ها را انجام نمی‌دهند و دیگران را نیز به همین کار توصیه می‌کنند. آن‌ها با جملاتی مانند "دفعه قبل هم گفته شد، اما اتفاقی نیافتاد" "برخی مسئولان صداقت ندارند" و یا "من اطلاع دارم اوضاع اینگونه نیست" و اینگونه موارد افراد را در شرایط بحرانی و در زمان مدیریت حادثه به بی اعتمادی سوق می‌دهند و این موضوع آسیب‌های جدی برای افراد و جامعه به دنبال خواهد داشت.

به این نکته باید توجه کرد که هر هشدار به معنی وقوع صد در صدی حوادث نیست گاهی هشدار‌ها برای ایمن‌تر بودن است. اگر یک بار برخلاف هشدار‌ها به کنار رودخانه رفتیم و اتفاقی نیفتاد پس قطعا دفعات بعد هم نیز اتفاقی نخواهد افتاد.

۴_ برخورد‌های سلیقه‌ای و تسویه حساب‌های سیاسی و حزبی است

برخی انسان‌ها گرایش‌های اجتماعی و سیاسی و حتی قومی مشخصی دارند، اما در شرایط اضطراری همه ما به طور مساوی در حوادث و مشکلات حضور داریم فرصت مناسبی برای تسویه حساب سلیقه‌ای و سیاسی نیست.

در حال حاضر هرکس باید نقش خود را پیدا کرده و به کمک مردم بشتابد البته رسانه‌ها قطعا پس از گذشت چند روز آینده و عبور از شرایط حساس و کاهش احتمال حوادث، رسالت خود را انجام خواهند داد و مطالبه به حق مردم را پیگیری خواهند کرد و حتی به نقاط ضعف و مثبت عملکرد دستگاه‌ها و مدیران نیز ورود خواهند کرد و به نتیجه نیز خواهند رسید، اما در زمان کنونی شرایط مناسبی برای نقد، تمسخر، سرزنش و چالش با مسئولان در دولت فعلی و یا دولت‌های گذشته و دستگاه‌های گوناگون نیست و این کار قطعا به ضرر همه خواهد بود؛ اگر چه متأسفانه برخی مسئولان دولتی که مدیریت بحران نیز بر عهده آنان است در این زمینه رعایت نمی‌کنند که باید این نکته را به همه به ویژه آن‌ها گوشزد کرد.

منبع: تسنیم

: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *