شوک های مختلف نظام بانکی را متاثر کرده است

15:50 - 28 ارديبهشت 1394
کد خبر: ۵۰۲۰۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
خبرگزاری میزان: مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور با اشاره به اینکه انواع مشکلات مختلف نظام بانکی را تحت تاثیر قرار داده است گفت: با رفع تحریم ها یا افزایش درآمدهای نفتی باید از تکرار اشتباهات گذشته از جمله افزایش واردات جلوگیری کرد.
به گزارش خبرنگار اقتصادی میزان، مسعود نیلی ظهر امروز دوشنبه در همایش همدلی و همزبانی، رونق اقتصادی افزود: در زمانی که شاهد وفور درآمدهای نفتی بودیم، واردات افزایش یافت که بیشترین ضربه را تولیدکننده های داخل وارد کرد.

وی ادامه داد: واردات در سال 90 حدود 95 میلیارد دلار و نرخ ارز نیز یک هزار تومان و گردش مالی واردات 100 هزار میلیارد تومان بود و واردکننده تنها 20 درصد هزینه واردات کالا را در نزد بانک قرار می داند اما در سال 91 و 92 نرخ ارز 3 هزار تومان شد و 20 درصد پیش پرداخت نیز به بیش از 100 درصد افزایش پیدا کرد.

مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور گفت: از سوی دیگر هزینه بنگاه های ما 15 برابر شد و اقتصاد ایران با تشدید تحریم ها و بیشتر شدن وابستگی اقتصاد به درآمدهای نفتی، آسیب پذیرتر شد.

نیلی افزود: بعد از رفع تحریم ها مهم ترین موضوع رفع مشکلات نظام بانکی است که باید مورد توجه قرار گیرد. مشاور ارشد اقتصادی رئیس جمهور ادامه داد: در حال حاضر شرایط به گونه ای شده است که کانون همه شوک ها نظام بانکی را تحت تاثیر قرار داده است.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *