ضرورت قضازدایی از قوانین/ نقش مهم تعامل مجموعه‌های قضائی با نمایندگان مجلس برای حل مشکلات مردم

15:36 - 28 دی 1397
کد خبر: ۴۸۶۳۳۹
دسته بندی: حقوق و قضا ، قضایی
رئیس کل دادگستری استان همدان در نشست مشترک شورای قضائی استان همدان با اشاره به ضرورت قضا زدایی از قوانین پرداخت و اظهار کرد: علیرغم اعمال سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری مع الوصف مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی و قوانین مرتبط با آن موجب افزایش مشکلات زندانی شدن افراد شده است.

به گزارش خبرنگار گروه حقوقی و قضایی ، نشست مشترک شورای قضائی استان همدان با مجمع نمایندگان مردم استان همدان در مجلس شورای اسلامی با هدف رایزنی و تقریب دیدگاه‌های قضائی و تقنینی و طرح و رفع مسائل و موضوعات قانونی مطروحه از سوی دادگستری و ادارات تابعه قوه قضائیه در محل دادگستری کل استان همدان برگزار شد.

توکل حیدری رئیس کل دادگستری استان همدان در این جلسه با اشاره به تأثیرات مهم تعامل مجموعه‌های قضائی با نمایندگان مجلس و اطلاع آن‌ها از مسائل و مشکلات قضائی بر ضرورت توجه نمایندگان مردم به مسائل قضائی مردم عنوان کرد: حسب قانون و شرع مبین اسلام تکالیف متعدد، متنوع، خطیر و حساسی بر عهدۀ مجموعه‌های قضائی نهاده شده و این در حالی است که بخش عمده‌ای از چارت سازمانی نیروی انسانی اعم از قضائی و اداری بلاتصدی است.

وی گفت: از سوی دیگر ورودی پرونده به هر شعبۀ قضائی بسیار بالاتر از همان حد استانداردی است که در قوه قضائیه تعریف شده است و این موارد علاوه بر فرسودگی و خستگی قضات موجب کاهش کیفیت آراء و رسیدگی قضائی می‌گردد.

حیدری با ذکر برخی مضائق بودجه‌ای و فضای فیزیکی و تقنینی و نیز بعضی کمبود‌ها نظیر فقدان مراکز پزشکی قانونی و ادارات ثبت در تعدادی از شهرستان‌ها به بیان ضرورت قضا زدایی از قوانین پرداخت و اظهار کرد: علیرغم اعمال سیاست‌های کاهش جمعیت کیفری مع الوصف مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی و قوانین مرتبط با آن موجب افزایش مشکلات زندانی شدن افراد شده است.

وی تاکید کرد: بهتر است با تصویب قوانین متناسب با هر مجموعه مکانیسم و ضمانت اجرای قانون در همان مرجع پیش بینی شود تا با چابک سازی مجموعۀ قضائی موجبات جلب رضایتمندی عمومی فراهم گردد.

در ادامه این نشست اعضای شورای قضائی استان و نمایندگان مردم در استان به طرح و بیان مسائل و موضوعات خود پرداخته و بر ضرورت هماهنگی، همدلی و هم افزائی مجموعه‌های تقنینی و قضائی تأکید کردند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *