رئیس کل دادگستری لرستان: استفاده از سامانه‌های هوشمند در جهت استعلامات قضایی در دستور کار قضات قرار گیرد

11:13 - 28 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۳۷۳۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری لرستان: استفاده از سامانه‌های هوشمند در جهت استعلامات قضایی در دستور کار قضات قرار گیرد
رئیس کل دادگستری استان لرستان با اکید بر اینکه برای تعیین تکلیف پرونده‌های معوق و مسن باید کمیته رفع اطاله دادرسی در تمامی حوزه‌های قضایی تشکیل شده و پرونده‌ها جهت حل و فصل سریع‌تر در این کمیته مطرح شوند، گفت: استفاده از سامانه‌های هوشمند در جهت استعلامات قضایی در دستور کار قضات قرار گیرد.

خبرگزاری میزان- رئیس کل دادگستری استان لرستان همراه رئیس حفاظت و اطلاعات دادگستری، معاون منابع انسانی و امور فرهنگی و معاون مالی و پشتیبانی دادگستری کل و سرپرست معاونت فناوری اطلاعات و برنامه‌ریزی از حوزه قضایی پلدختر و معمولان بازدید کرده و با قضات و کارکنان دیدار چهره به چهره داشتند.

حجت‌الاسلام والمسلمین سعید شهواری در این جلسه ضمن تبریک ایام دهه کرامت گفت: از همه تلاش‌ها، زحمات، کوشش‌ها و اقدامات همکاران قضایی و اداری در شهرستان پلدختر تشکر می‌کنم و امیدوارم در سال جاری نیز با تلاش و اقدام مضاعف و جهادی بتوانیم سالی خوبی توأم با خدمت صادقانه برای مردم را رقم بزنیم.

 رئیس کل دادگستری استان لرستان گفت: هدف از این سفر در درجه اول دیدار چهره به چهره با همکاران در دادگستری شهرستان و همچنین تبیین و ابلاغ سیاست‌های قوه قضاییه، برنامه عملیاتی و برنامه‌های دادگستری استان به همکاران است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه دومین سند تحول قضایی کشور که شامل برنامه‌های بلند مدت میان مدت و کوتاه مدت است، اول سال جدید ابلاغ شده که عمر آن سه ساله بوده است، گفت: در سند تحول ماموریت‌هایی تعریف شده و در زیر هر ماموریت چالش‌هایی و در ذیل هر چالش عامل و ذیل هر عامل راهبرد و ذیل هر راهبرد نیز راهکار‌هایی پیش بینی شده است در واقع سند تحول همان ماموریت‌های قوه قضاییه است که در دادگستری‌ها انجام می‌شود، اما در قالب سند چالش‌های اجرای ماموریت و راهکار برون رفت از آن شناسایی شده‌اند و برنامه علمیاتی برای اجرای برنامه‌های سند تحول تدوین شده است

 رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به اینکه در برنامه‌های بلندمدت برنامه ریزی می‌شود که تا پایان سند تحول دوم آن برنامه اجرا شود به عنوان مثال بایستی در سال سوم سند تحول دوم گواهی حصر وراثت توسط ثبت احوال صادر شود و این کار نیازمند مقدمات قانونی و حقوقی و تصویب در مجلس است، اظهار کرد: برنامه‌هایی مانند اجرای قانون حمایت خانواده با تاکید بر تشکیل دادگاه خانواده و مجتمع‌های تخصصی رسیدگی به دعاوی خانواده با حضور قاضی مشاور زن از راهکار‌های میان مدت هستند همچنین برنامه‌های کوتاه‌مدت نیز برنامه‌هایی هستند که بایستی در سال جاری اجرا شوند.

وی در ادامه افزود: جهت اجرایی شدن سند تحول برنامه عملیاتی تدوین و ابلاغ شده است که ۸ هدف را دنبال می‌کند و هر کدام از آن‌ها توسط یکی از معاونین دادگستری استان مدیریت، رصد و نظارت می‌شود که در برنامه عملیاتی کار‌ها و مجموعه عملیات و اقدامات دادگستری متوازن پیش خواهد رفت.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری با اشاره به اینکه ملاک ارزیابی دادگستری استان و دادگستری شهرستان‌ها و همچنین ارتقا همکاران شاخص‌های ۲۵ گانه است که باید بر روی آن‌ها تمرکز کرده و در پیشبرد آن‌ها تلاش کرد، خاطرنشان کرد: رسیدگی به پرونده‌های معوق و مسن و تعیین تکلیف هرچه سریع‌تر آن‌ها باید در دستورکار مدیران قضایی و همه قضات قرار گیرد چراکه جنبه حق‌الناسی دارند و فلسفه تاکید بر به روز بودن آمار پرونده‌ها همین مسئله حق‌الناس و عدم تضییع حقوق مردم است.

وی ضمن تاکید بر اینکه برای تعیین تکلیف پرونده‌های معوق و مسن بایستی کمیته رفع اطاله دادرسی در تمامی حوزه‌های قضایی تشکیل شده و پرونده‌ها جهت حل و فصل سریع‌تر در این کمیته مطرح شوند، بیان کرد: استفاده از سامانه‌های هوشمند در جهت استعلامات قضایی بایستی در دستور کار قضات قرار گرفته چرا که این فناوری‌ها و امکانات به اخذ تصمیم درست و رفع اطاله دادرسی کمک شایانی می‌نماید.

رئیس کل دادگستری استان لرستان رسیدگی بدون کاغذ به پرونده‌ها را یکی از برنامه‌های قوه قضاییه دانست که باعث کاهش مصرف کاغذ و در نتیجه کاهش هزینه‌ها می‌شود و این مورد باید در دستور کار ویژه قضات قرار گیرد، اظهار کرد: استفاده از آرای جایگزین حبس بایستی مورد توجه قضات قرار گرفته که در همین راستا و در برنامه عملیاتی ۵ پروژه تعریف شده که بایستی به واسطه آن‌ها مجازات‌های جایگزین حبس هدفمند شوند.

وی در ادامه گفت: بایستی از نهاد‌هایی که قانونگذار جهت اصلاح مجرم در نظر گرفته استفاده کرد تا ضمن کاهش جمعیت کیفری، از آسیب‌های زندان برای افراد و خانواده آن‌ها جلوگیری و با اصلاح زندانی به آن‌ها کمک کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری توجه به ابلاغ الکترونیک، نرخ گردش پرونده‌ها و انتخاب کارشناس با قرعه‌کشی را ضروری دانست و افزود: پرونده‌های تصادفات جهت کاهش ورودی و ایجاد سازش و افزایش رضایتمندی بایستی به شورای حل اختلاف ارجاع شوند، همچنین باید از ظرفیت‌های قانونی که در قانون برای اداراتی نظیر منابع طبیعی، جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای در بحث جلوگیری از تعرض به منابع طبیعی، حرایم و بستر رودخانه‌ها و اراضی کشاورزی پیش بینی شده استفاده کرد تا از ورود پرونده‌های جدید به دادگستری جلوگیری به عمل آید.

رئیس کل دادگستری استان لرستان مسئله تیراندازی‌ها را آزاردهنده دانست و کاهش آن را مطالبه جدی مردم برشمرد و افزود: باید با مرتکبین این گونه جرایم برخورد جدی صورت گرفته و برای آن‌ها از مجازات‌های تکمیلی استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه صدور گواهی عدم سوء پیشینه در شهرستان پلدختر به کمتر از سه ساعت رسیده، بیان کرد: دادرسی آنلاین و ملاقات الکترونیک از ظرفیت‌های خوبی است که از تردد مراجعین و زندانیان و آسیب‌های مربوط به آن جلوگیری می‌کند و امروز باید همه همکاران استفاده از فناوری‌های نوین را در دستور کار قرار دهند.

حجت‌الاسلام والمسلمین شهواری نظارت بر قرار‌های منتهی به بازداشت توسط دادستان‌ها را ضروری عنوان کرد و افزود: بازداشت افراد باید بر اساس ضرورت‌های قانونی صورت گیرد و فلسفه قرار تامین در دسترس بودن متهم است نه تنبیه کردن از این رو بایستی بر این قرار‌ها نظارت دقیق شود.

رئیس کل دادگستری استان لرستان گفت: خروجی برنامه عملیاتی و تمام کار‌هایی که در دادگستری انجام دهیم باید به رضایتمندی مردم ختم شود و بایستی مردم را تکریم کرد و همین موضوع خروجی سند تحول و برنامه عملیاتی است.

وی با اشاره به اینکه مردم جدای از روند رسیدگی به پرونده ما را بر اساس رفتارمان ارزیابی می‌کنند، بیان کرد: رضایتمندی مردم از دادگستری استان باید مورد اهتمام همه همکاران باشد.

انتهای پیام/ 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *