حمله زمینی به رفح؛ شرایط انسانی در نوار غزه در مسیر وخامت

8:40 - 21 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۱۷۲
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حمله زمینی به رفح؛ شرایط انسانی در نوار غزه در مسیر وخامت
کارشناسان همواره نسبت به پیامد‌های انسانی حمله زمینی ارتش رژیم صهیونیستی به رفح هشدار داده‌اند.

خبرگزاری میزان - سازمان ملل و آژانس‌های امدادی، ارتش رژیم صهیونیستی را به دلیل قطع یک مسیر کمک‌های ضروری با تصرف بخش فلسطینی گذرگاه مرزی رفح بین مصر و جنوب نوار غزه مورد انتقاد قرار دادند.

آن‌ها هشدار می‌دهند که این موضوع باعث می‌شود منابع کمیاب در منطقه‌ای که در آستانه قحطی قرار دارد، بیشتر کاهش یابد.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نسبت به احتمال فروپاشی جریان ارسال کمک‌ها به فلسطینی‌ها در پی بسته شدن گذرگاه‌های رفح و کرم ابوسالم، دیگر گذرگاه اصلی غزه هشدار داد. 

مقام‌های سازمان ملل پیش‌تر هشدار داده بودند که شمال غزه در حال تجربه یک قحطی تمام‌عیار است. 

رژیم صهیونیستی ساعاتی پس از آن که حماس اعلام کرد آتش‌بس پیشنهادی قطر و مصر را پذیرفته، نیرو‌های زمینی خود را به رفح اعزام و کنترل سمت فلسطینی گذرگاه را به‌دست گرفت.

یوآو گالانت، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی مدعی شد که عملیات رفح تا زمانی که این رژیم حماس را در شهر رفح و دیگر نقاط نوار غزه از بین نبرد، ادامه خواهد داشت.

گوترش هشدار داد که حمله به رفح یک اشتباه استراتژیک، فاجعه سیاسی و کابوس انسانی خواهد بود. بیش از ۱.۴ میلیون آواره فلسطینی در شهر رفح پناه گرفته‌اند.

عفو بین‌الملل از جامعه جهانی خواست تا به رژیم صهیونیستی فشار بیاورد تا فورا عملیات زمینی خود در رفح را متوقف کند؛ این نهاد بین‌المللی همچنین خواستار تضمین دسترسی بدون محدودیت به کمک‌های بشردوستانه در غزه شد. 

اریکا گوارا روزاس، مدیر ارشد تحقیقات، حمایت، سیاست و مبارزه این سازمان گفت که تهدید طولانی‌مدت و عملیات زمینی در مقیاس وسیع در رفح، رنج وصف‌ناپذیر فلسطینی‌ها را تشدید خواهد کرد. 

منابع هلال احمر در مصر اعلام می‌کنند که ارسال کمک‌ها از طریق گذرگاه رفح به‌طور کامل متوقف شده است؛ هشام عدوان، سخنگوی اداره گذرگاه مرزی غزه، گفت: اشغالگران اسرائیل ساکنان نوار غزه را به اعدام محکوم کرده‌اند.

کانورسیشن در مقاله‌ای، نوشت: در حالی که مذاکرات آتش‌بس غزه به بن‌بست رسیده، اسرائیل حمله خود را به رفح در جنوب نوار غزه، با وجود حضور بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی در این شهر، آغاز کرده است؛ اکنون راه‌های اصلی ارسال کمک برای مردم غزه بسته شده است. 

افریکانیوز هم نوشت که هزاران آواره، از جمله کودکان طی ماه‌های گذشته در میان هرج‌ومرج، به منطقه نسبتا امن به شهر رفح پناه بردند؛ با این حال، وضعیت اسفبار آن‌ها با سرپناه ناکافی، دسترسی محدود به خدمات ضروری و کمبود تدارکات همچنان وخیم است. 

کارشناسان بر پیامد‌های شدید بسته شدن مبادی ورودی حیاتی برای کمک‌ها و خطوط نجات برای کودکان در غزه تاکید کردند.

میدل‌ایست‌مانیتور هم نوشت: با وجود دستورهای قانونی به اسرائیل برای دست کشیدن از رفتار نسل‌کشی، چشم‌انداز ادامه خونین جنگ هر روز از سوی سران اسرائیل وعده داده می‌شود؛ آن‌ها آماده هستند دستور حمله به رفح را صادر و حمله خود را علیه حساسیت‌های اخلاقی بشریت اجرا کنند.

اگر لیبرالیسم هیچ توانایی یا تمایلی برای حفاظت از زندگی غیرنظامی‌ها، منافع یک ملت و نظم جهانی از خود نشان ندهد، آن‌گاه ادعای اصلی و شایستگی تعیین‌کننده ماموریت آن سقوط می‌کند.

وب‌سایت شورای پناهندگان نروژ (NRC) می‎گوید: حمله نظامی اسرائیل به رفح می‌تواند به مرگ‌بارترین مرحله این درگیری منجر شود و رنج وحشتناکی را به حدود ۱.۴ میلیون غیرنظامی آواره در این منطقه تحمیل کند.

دستور صادر شده تخلیه از سوی رژیم صهیونیستی به هزاران نفر فراتر از هشدار است؛ این منطقه در حال حاضر فاقد خدمات حیاتی است. 

رفح به آخرین پناهگاه صد‌ها هزار خانواده تبدیل شده بود که از هر ظاهری از امنیت محروم بودند؛ آن‌ها که جای دیگری برای رفتن ندارند، با تهدید آوارگی طولانی مدت و مرگ روبرو هستند. 

در صورت حمله زمینی به رفح، سیستم کمک‌رسانی به ناچار سقوط خواهد کرد و کسانی را که از پیشروی نیرو‌های رژیم صهیونیستی می‌گریزند در برابر گرسنگی و رنج آسیب‌پذیر خواهند بود.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *