گفت‌وگو|

توجه به بیت‌المال رویه شهدا بود

7:59 - 22 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۲۱۴۰
توجه به بیت‌المال رویه شهدا بود
یک نویسنده، شهدا را قهرمانان واقعی این سرزمین خواند و توجه به سبک زندگی و الگوبرداری آن‌ها از ائمه معصومین (ع) خصوصا در حوزه حفظ بیت‌المال را نکته‌ای قابل‌توجه دانست.

رضا وحید نویسنده کتاب در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره مضمون کتاب «خواب‌های زنگ‌دار» گفت: این اثر نگاهی دارد به زندگی‌نامه شهید اکبر خردپیشه شیرازی، شهیدی که در عین شاخص بودن بسیار مظلوم واقع شد و همانند شهدای گمنام ناشناخته باقی مانده است.

وی ادامه داد: شهید اکبر خردپیشه شیرازی فرمانده یگانه دریایی لشکر ۱۷ علی بن ابیطالب بود که در عملیات کربلای ۴ به شهادت رسید. وی کمیته انقلاب اسلامی ده بید استان فارس را پایه‌گذاری کرد همچنین فرمانده گردان تبوک در عملیات بیت‌المقدس، مسئول آموزش پادگان ۲۱ حمزه تهران و فرمانده یگان دریایی سپاه نیز محسوب می‌شد ویژگی‌های شخصیتی وی او را فردی متمایز نسبت به بسیاری از رزمندگان کرده بود در عین شجاعت، عطوفت ویژه‌ای در کردار و اخلاقش وجود داشت.

وحید درباره شیوه نگارش کتاب «خواب‌های زنگ‌دار» بیان کرد: برای اینکه بتوانم کتاب را بر اساس مستندات بنویسم مصاحبه‌های فراوانی را با هم‌رزمانش گرفتم و کتاب را بر اساس خاطرات پایه‌گذاری کردم بدین ترتیب مصاحبه خاطرات منبع اصلی شکل‌گیری داستان این اثر شد.

وی به بخش‌هایی از کتاب «خواب‌های زنگ‌دار» اشاره و تصریح کرد: در یکی از بخش‌ها در مورد سبک زندگی شهید خردپیشه شیرازی نکاتی مطرح شده او نقشی شاخص در جمع‌آوری‌های کمک‌های مردمی داشت و پایگاه‌های مردمی را پایه‌گذاری می‌کرد. در یکی از این مراکز مکانی برای تهیه جهیزیه برای افراد نیازمند فراهم کرده بود همچنین صندوقی تاسیس کرده بود که به واسطه آن شاغلان در سپاه هرماه مبلغی به حساب صندوق واریز می‌کردند تا بدین ترتیب صندوق پر باشد و بتوانم به نیازمندان کمک کنند. این رویکرد وی مرا به یاد دستگیری حضرت علی (ع) از محرومان می‌اندازد.
وی به بخش‌های کتاب «خواب‌های زنگ‌دار» اشاره و گفت: کتاب در چهار بخش کودکی، تحصیلات، انقلاب، جبهه و جنگ تقسیم‌بندی می‌شود. این کتاب با قلمی ساده و روان نوشته شده تا مخاطب از آن بهره لازم را ببرد.

این نویسنده کتاب در مورد نگارش در مورد شهدای ۸ سال دفاع مقدس تاکید کرد: این شهدا قهرمانانی واقعی هستند و در عمل نشان دادند که نه تنها از سرزمین و اعتقادات و آیین خود دفاع می‌کنند بلکه سبک زندگی خود را از بزرگان و ائمه معصومین (ع) الگوبرداری کرده‌اند و آن را به وضوح اجرایی کردند. شجاعت و صراحت این شهید بزرگوار نسبت به حفظ بیت‌المال و صراحت وی در این زمینه مثال‌زدنی است.

وحید درباره جذاب‌ترین بخش کتاب «خواب‌های زنگ‌دار» تصریح کرد: در یکی از بخش‌ها به تدبیر این شهید اشاره شده است. همسر یکی از سربازان برای اینکه از رفتن شوهرش به جبهه جلوگیری کند، وی را تهدید کرد، که چنانچه به جبهه برود فرزند را رها کرده و به دنبال زندگی خود می‌رود؛ بنابراین این خانم بچه‌اش را در جلوی مقر سپاه رها کرده و می‌رود. پس از مدت کوتاه کودک را پیدا کرده و نزد این شهید می‌آورند. شهید خردپیشه شیرازی پس از بررسی متوجه می‌شود پدر این فرد یک رزمنده است و قصد اعزام شدن دارد. وی با پدر فرزند گفتگو می‌کند و او را راضی می‌کند تا به نزد خانواده رفته و همسرش را راضی کند و چنانچه او راضی شد به جبهه بیاید. این مهم نشان می‌دهد که این شخصیت تا چه اندازه بر اصول انسانی و اجتماعی و خانوادگی تاکید داشته است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *