لزوم توجه به نظرات تشکلات برای حل مشکل رانندگان/ عدم تناسب عرضه و تقاضا در بخش حمل و نقل

19:48 - 27 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۷۱۸۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: یکی از چالش‌های بخش حمل و نقل عدم تناسب عرضه و تقاضا در بخش جاده‌ای است که این امر رانندگان را نگران کرده است.

به گزارش خبرنگار گروه اقتصاد ، علی لاریجانی در مراسم گرامیداشت هفته حمل ونقل بیان کرد: تشکل‌های صنفی رانندگان در ماه‌های گذشته مشکلات این بخش را مطرح و بررسی شد و می‌دانیم مشکلات این بخش متعدد است.

وی در ادامه افزود: بخشی از توسعه کشور بر عهده سیستم حمل و نقل کشور است و کار شما بسیار دشوار است.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد:در کشور ما هم بار اصلی بر دوش این بخش است و از کارگاه‌های کوچک تا بنگاه‌های بزرگ با حمل و نقل ارتباط دارند و اگر خللی به وجود بیاید مردم با مشکل مواجه می‌شوند.

لاریجانی اظهار کرد: تعداد رانندگان کامیون و اتوبوس نشان دهنده حجم بالای کار این سازمان است و اشکالاتی در این حوزه  کاری است و از وزیر راه میخواهیم در تصمیمات از این تشکلات استفاده کنند و در کشور ما این موضوع هنوز به طور کامل نهادینه نشده تا از تشکلات استفاده شود که این اشکال در آیین نامه رفع شد و در کنار نماینده دولت نماینده صنف هم دعوت شود تا نمایندگان حرف‌های تشکلات را بشنوند و بعد نظر دهند و با در کنار قرار گرفتن این دو مشکلات بهتر حل می‌شود.

وی توضیح داد: از وزیر میخواهیم از تشکلات در تصمیم گیری‌ها استفاده شود و توصیه می‌کنم این کار را دنبال کنید تا زودتر مشکلات بخش حمل و نقل مرتفع شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: یکی از چالش‌های بخش حمل و نقل عدم تناسب عرضه و تقاضا در بخش جاده‌ای است که این امر رانندگان را نگران کرده است.

لاریجانی گفت: عدم تناسب بین بار‌های کامیون‌ها برای کامیون داران مشکل ایجاد به طوری که کامیون داران نگران آن هستند زمانی که کالا در بنادر کم می‌شود مشکل ما افزون‌تر می‌شود‌.

وی ادامه داد: در شرایط تحریم ورودی کالا به بنادر کم می‌شود و این موضوع به یک لحاظ درست است، اما ما می‌توانیم با حمایت از تولید داخل و تقویت اقتصاد مقاومتی این موضوع را حل کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: در شرایط تحریم‌ها باید با همسایگان خود مراودات داشته باشیم و باید وزارت راه وشهرسازی راه‌های موصلاتی را گسترش دهند. در این شرایط باید امکان وسیع تری در این بخش پیدا می‌کنم

لاریجانی تصریح کرد: افزایش ساخت وساز و ورود به بافت‌های فرسوده و ایجاد یک حرکت جهشی در این بخش می‌تواند نقش موثری در بهبود وضعیت کامیون داران داشته باشد.

وی افزود: از وزیر راه وشهرسازی درخواست می‌کنیم که برنامه بهبود وضعیت کامیون داران را به گونه‌ای طراحی کند که رونق برای کشور ایجاد شود.

وی با اشاره به سواحل مکران در کشور افزود: در برخی از شهر‌های کشور آب معضل اساسی است این در حالی لین که سواحل مکران تمامی امکانات لازم را دارد و این بخش نیازمند سرمایه گذاری است.

رئیس مجلس شورای اسلامی افزود: باید تمامی وزارت خانه‌ها از جمله مسکن و نفت پیگر جذب سرمایه گذار باشند به طوری که هم اکنون مقدار زیادی کار تولید می‌شود که این تولیدات نیاز به سرمایه گذاری دارد بنایراین باید پروژه‌های خوبی اجرایی شود تا زمینه ورود سرمایه گذاران فراهم شود.

لاریجانی ادامه داد: در مورد تحریم ها‌ی ایران امریکا حرف زیاد میزند، ولی هیچ نگرانی بابت کشور وجود ندارد زیراکه در ایران ظرفیت‌های بسیار زیادی وجود دارد که باید تمامی ان‌ها را فعال کنیم.

وی توضیح داد: در قانون بودجه ۹۸ یکی از مطالباتی که رهبر به مسئولان دستور دادا توجه به اشتعال و رونق سرمایه گذاری است و این موضوع کاملا دقیق و باید در این حوزه عملیاتی شود.

رئیس مجلس با بیان اینکه حرکت اقتصاد باری کشور به روی ریل هیچ مشکلی را برای بخش جاده‌ای ایجاد نمی‌کند و کامیون داران نگران این موضوع نباشند گفت: جاده و ریل مکمل یکدیگر هستند و با اتصال شرق وغرب به یکدیگر حجم بار ترانزیت در این حوزه بیشتر می‌شود.

لاریجانی به شفاف سازی حمل ونقل اشاره کرد و افزود: برخی از رانندگان گله‌مند بودند که تعدادی رانندگان ۸ روز برای دریافت بارمعطل می‌شوند، اما برخی رانندگان بعد از یک روز بار دریافت می‌کنند که به عقیده بنده این موضوع فساد و دغل بازی است و باعث سرخوردگی کامیون داران می‌شود.

وی ادامه داد: اگر باری وجود ندارد باید برای همه کامیون داران وحود نداشته باشد این موضوع باید توسط وزیر راه و با بازرسی دقیق اصلاح شود.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در چنین شرایط سختی و نگران کننده شفاف سازی ضروری است گفت: استفاده از آیتی و تکنولوژی و خدمات اینترنتی در این حوزه به ویژه برای کامیون داران می‌تواند باعث شفاف سازی حوزه حمل بار شود و لاجرم کشور نیز به این سمت در حرکت است.

لاریجانی اظهار کرد: در بندر عباس و بوشهر ۲ بندر وجود دارد که بسیاری از کامیون داران بار‌های خود را از آنجا تحویل می‌گیرند که متاسفانه امکانات در این بنادر کافی نیست و باید بر اساس اولویت‌ها این مشکلات در این حوزه برطرف شود.

وی به فرسودگی ناوگان اشاره کرد و گفت:میزان سن فرسودگی کامیون داران متوسط و رو به بالا است و وزارات راه وشهرسازی باید رفع این معضل را دردستور کار خود قرار دهد.

رئیس مجلس شورای اسلامی درباره تامین بیمه اجتماعی رانندگان گفت: تلاش می‌کنیم تا هفته اینده در بودجه این موضوع گنجانده شود و به دلیل آنکه بار مالی دارد در مجلس باید برروی ان کار شود.

لاریجانی به شغل سخت و زیان اور بودن کامیون داران در مجلس و قانون اشاره کرد و گفت: وزیر راه وشهرسازی باید این قانون را پیگری کند و نمایندگان نیز آن را پیگیری خواهند کرد.

وی گفت: این اطمینان را به کامیون داران می‌دهم که تیم جدید وزارت راه وشهرسازی به جدیت مشکلات شما را پیگری خواهند کرد.

وی به مسئله مهم قاچاق اشاره کرد و گفت: قاچاق برای کشور زخم بزرگی است و خسارت‌های فراوانی به اقتصاد کشور وارد می‌کند در صورتی که شما بتوانید مانع ورود قاچاق به کشور شوید ما هم به شما اطمینان میدهیم که تمامی مشکلات شما را رفع کنیم.

رئیس مجلس شورای اسلامی خاطر نشان کرد: به شما اطمینان میدهیم که از تشکل‌های خودتان برایتان ناظر انتخاب کنیم، ولی از شما درخواست می‌کنیم که مانع قاچاق شوید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *