۳۵ دادگاه علنی برخط تا پایان اردیبهشت ماه در دادگستری خراسان جنوبی برگزار خواهد شد/برنامه ریزی برای برگزاری ۹۵ دادگاه در سه ماهه اول سال

8:41 - 22 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۱۴۹۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۳۵ دادگاه علنی برخط تا پایان اردیبهشت ماه در دادگستری خراسان جنوبی برگزار خواهد شد/برنامه ریزی برای برگزاری ۹۵ دادگاه در سه ماهه اول سال
رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه سال گذشته ۵۳ دادگاه علنی برخط در دادگستری استان برگزار شده است، گفت: برای سه ماهه اول سال ۹۵ دادگاه برنامه ریزی شده است که تا کنون ۴۵ دادگاه برگزار شده است.

خبرگزاری میزان- در سند تحول قضایی بر موضوع بهره‌گیری هرچه بیشتر از فناوری‌های روز دنیا در ارائه خدمات قضایی تأکید فراوانی شده، به همین جهت استفاده از ظرفیت‌های جدید در مسیر تسریع و تسهیل دادرسی الکترونیک به‌صورت برخط، مورد توجه فراوان مسئولان قضایی در محاکم قرار گرفته است.

در راستای ایجاد شفافیت در فرایند رسیدگی و صدور آرای قضایی توسعه سامانه دادگاه علنی برخط و فراهم کردن امکان حضور افراد به‌صورت برخط در جلسات علنی، تدوین و ابلاغ ضوابط حقوقی و فنی حضور افراد در دادگاه علنی برخط با رعایت مواد ۳۵۲ و ۳۵۳ قانون آیین دادرسی کیفری از جمله مواردی است که در سند تحول قضایی مورد تاکید قرار گرفته است.

عبداللهی رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در گفت‌وگو با میزان گفت: با عنایت به سیاست‌های کلان قوه قضاییه و در راستای اصل ۱۶۵ قانون اساسی (برگزاری محاکمات به‌صورت علنی) این دادگستری اقدام به برگزاری دادگاه با موضوعاتی کرده است که جنبه عمومی داشته و عامه مردم با آن سروکار دارند تا جلوه‌ای از اصل ۱۶۵ قانون اساسی محقق شود.

وی ادامه داد: در همین راستا دادگستری استان خراسان جنوبی، در راستای اجرای سند تحول قوه قضاییه در سال گذشته با برگزاری ۵۳ دادگاه‌های علنی برخط رکورددار این دادگاه‌ها در کشور بوده است.

وی با اشاره به روند برگزاری دادگاه علنی برخط در این دادگستری به تشریح اهداف برگزاری دادگاه‌های علنی برخط پرداخت و گفت: به‌منظور حداکثر استفاده از دانش، تجربه و تخصص قضات تجدیدنظر در مرحله اول پرونده‌های ارجاعی به شعب محاکم دادگاه تجدیدنظر استان مدنظر بوده و در اولویت برگزاری قرار می‌گیرند.

عبداللهی افزود: جهت افزایش آگاهی عمومی و ترویج فرهنگ حقوقی، درحال حاضر عناوین حقوقی دارای فراوانی در استان که بیشتر جنبه کاربردی و پیشگیری دارد، مانند اعتراض به برگ تشخیص، فسخ قرارداد، تسلیم مبیع (در دعاوی پیش‌فروش ساختمان) مطالبه وجه بابت انجام کار یا تعهد الزام به انجام تعهد یا قرارداد انتخاب می‌شود.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی با بیان اینکه از ابتدای سال  تا کنون ۴۵ دادگاه علنی بر خط برگزار شده است، ادامه داد: در اجرای سند تحول و تعالی قضایی مبنی بر ضرورت توسعه دادگاه‌های علنی برخط دادگستری استان خراسان جنوبی با برنامه ریزی واعلام از قبل برنامه ماهانه دادگاه علنی را اعلام می‌کند. سال گذشته تعداد ۵۳ دادگاه برگزار شد و امسال نیز ۲۲ دادگاه در فروردین‌ماه، ۳۵ دادگاه در اردیبهشت‌ماه و برای خردادماه نیز تا کنون ۳۸ دادگاه برنامه‌ریزی شده است که جمعا ۹۵ مورد خواهد بود.

عبداللهی به برگزاری اولین دادگاه علنی برخط در شورای حل اختلاف عشق‌آباد که با توجه به تشریفات رسیدگی مورد استقبال گسترده دانشجویان قرار گرفت، اشاره کرد و گفت: توسعه دادگاه علنی در کلیه حوزه‌های قضایی استان حتی بخش‌ها و نقاط مرزی دور افتاده استان نیز برگزار خواهد شد. بازخورد نظرات در حین برگزاری حاکی از رضایت بالای شرکت‌کنندگان از نحوه کمی و کیفی دادگاه‌های خراسان جنوبی است.

رئیس کل دادگستری خراسان جنوبی در ادامه به ویژگی‌های دادگاه‌های علنی و برخط این دادگستری اشاره کرد و گفت: انتخاب محیط مناسب برای دادگاه‌های علنی، استفاده از با کیفیت‌ترین دوربین‌ها و میکروفون‌ها، امکان چت و اشتراک‌گذاری نقطه نظرات مباحث و اشتراک‌گذاری صورت‌جلسه و آشنایی دانشجویان با محیط سمپ از جمله ویژگی‌های این دادگاه‌ها است.

برگزاری دادگاه علنی برخطدادگستری استان خراسان جنوبی پرچمدار برگزاری دادگاه‌های علنی برخط

دادگاه‌های علنی و برخط با افزایش شفافیت رضایتمندی عمومی را افزایش می‌دهد

در همین رابطه محمد یوسف ناصری عضو هیئت علمی دانشگاه بیرجند در گفت‌وگو با میزان در مورد برگزاری دادگاه‌های علنی و برخط گفت: در راستای اصل ۱۶۵ قانون اساسی کیفری که یکی از اصول حاکم بر دادرسی کیفری، اصل علنی برگزار شدن دادگاه است، یکی از بهترین ابزارها برای امکان عملی کردن این امر، برگزاری جلسات آنلاین است.

این وکیل دادگستری با بیان اینکه دادگاه‌های آنلاین می‌تواند هزینه‌ها را کاهش داده و سبب کاهش اطاله دادرسی شود، گفت: برگزاری دادگاه‌های علنی برخط با موضوعات حقوقی نسبت به کیفری اهمیت و کیفیت بالاتری را در رسیدگی خواهد داشت.

وی ضمن ابراز خوشحالی از استقبال دانشجویان از شرکت در این دادگاه‌ها گفت: اینکه به مدد تکنولوژی مسیری فراهم شده است که حقوق‌دانان و حقوق‌خوانان بتوانند از نزدیک جریان دادرسی را ملاحظه کنند، انتفاع فراوانی برای آموزش‌گیرندگان در این حوزه و همچنین دستگاه قضایی در جهت افزایش اتقان رای و شفافیت خواهد داشت.

این وکیل دادگستری گفت: با استفاده از امکان حضور در دادگاه‌های علنی و برخط، دانشجو ضمن آموزش تئوری به لحاظ عملی نیز با فرایند دادرسی آشنا می‌شود، علاوه بر این در دادگاه علنی و آنلاین، چون فراوانی افراد نظاره‌گر از هر طیفی هستند این موضوع قضات را ترغیب می‌کند که تشریفات قانونی را بیشتر رعایت کند که همین مسأله خود به افزایش شفافیت دستگاه قضایی کمک کرده و سبب افزایش اعتماد مردم و در نهایت رضایتمندی می‌شود.

برگزاری دادگاه علنی برخطدادگستری استان خراسان جنوبی پرچمدار برگزاری دادگاه‌های علنی برخط

دادگاه‌های علنی و برخط در بهبود فرایندها به دستگاه قضایی کمک می‌کند

فاطمه نوری رومنان استاد دانشگاه در گفت‌وگو با میزان در مورد برگزاری دادگاه‌های علنی و برخی گفت: علنی و برخط بودن برخی از دادگاه‌ها مزایای بسیاری دارد که از جمله آن می‌توان به انتشار بازخورد‌ها و آگاهی دستگاه قضایی از ضعف‌ها برای بهبود فرآیند‌ها اشاره کرد.

وی به اهمیت هوشمند‌سازی در فرایند دادرسی اشاره کرد و گفت: استفاده از فناوری و به‌طور کلی هوشمندسازی فرآیند‌های قضایی از اهداف مورد توجه در سند تحول قضایی است که علاوه بر دستگاه قضایی می‌تواند به افرادی که می‌خواهند به شکلی هدفمند وارد رشته حقوق شوند، انگیزه مضاعف دهد.

این استاد دانشگاه با ابراز رضایت از برگزاری دادگاه‌های علنی برخط گفت: زمانی که دانشجو بودم آرزوی این را داشتم که بتوانم یک روز در دادگاه شرکت کرده و فرایند دادرسی، اظهارات قاضی و دفاع یک وکیل از پرونده را مشاهده کنم که این امکانات در آن زمان فراهم نبود.

این وکیل دادگستری گفت: وقتی دانشجوی رشته حقوق به‌صورت آنلاین دادرسی‌ها را مشاهده کند، علاقه وی چندین برابر می‌شود و از تئوری‌های صرف و آموخته‌های انتزاعی فاصله گرفته و آنچه را که باید به‌صورت عملی آموزش می‌بیند.

وی با بیان اینکه بازخورد‌های دانشجویان از برگزاری دادگاه‌های علنی برخط بسیار مثبت است، گفت: اگر هر یک از افراد شرکت کننده در این دادگاه‌ها بتوانند از هر دادگاهی یک موضوع کوچک را آموزش ببیند در مدت کوتاهی اندوخته‌ای از موضوعات کاربردی را خواهند داشت از این‌رو دادرسی‌های برخط می‌تواند کارآموزان را برای آغاز فعالیت مهیا کنند.

نوری با بیان اینکه انجمن‌ها و آکادمی‌های حقوقی می‌توانند پس از برگزاری هر یک از دادرسی‌های برخط کم و کیف آن را با حضور دانشجویان و کارآموزان حقوق به نقد بنشینند، گفت: از دیگر مزایای دادگاه‌های علنی برخط افزایش شفافیت و کاهش اطاله دادرسی است زمانی که وکلا و قضات بدانند که توسط جامعه وسیعی مورد نقد و نظارت قرار می‌گیرند دقت خود را بالا برده و با آمادگی بیشتری در این جلسات شرکت می‌کنند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *