رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رئیس کل دادگستری استان لرستان: با افرادی که اقدام به تخریب جنگل‌های بلوط کنند برخورد قاطع می‌شود

16:02 - 12 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۱۰۶۳
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری استان لرستان: با افرادی که اقدام به تخریب جنگل‌های بلوط کنند برخورد قاطع می‌شود
رئیس کل دادگستری استان لرستان گفت: ارائه یک الگوی کشت مناسب و فراهم کردن زمینه‌های بهره‌وری مناسب، می‌تواند از کاشت گیاهان ممنوعه پیشگیری به عمل آورد همچنین مقابله با این موضوع نیازمند کار علمی و عملی بوده است و باید مسئولین و متولیان پای کار بیایند.

خبرگزاری میزان - جلسه شورای قضایی استان با شورای اداری شهرستان دلفان در سالن جلسات فرمانداری این شهرستان برگزار شد.

حجت الاسلام والمسلمین سعید شهواری رئیس کل دادگستری استان لرستان ضمن گرامیداشت یاد و خاطره شهید مطهری و تبریک روز معلم، بیان کرد: مسئله تربیت بسیار مهم و دارای جایگاه رفیعی است که در کلام امیرالمومنین (ع) و بر اساس آنچه به ایشان انتساب شده می‌فرمایند «هر کس کلمه‌ای به من بیاموزد مرا بنده خود کرده است» و همچنین در تعابیر از شغل انبیا به عنوان شغل معلمی یعنی تربیت و تزکیه یاد شده است.

وی در ادامه افزود:بر طبق فرموده پیامبر اسلام، همان گونه که خداوند درباره دارایی‌هایمان می‌پرسد درباره مقام و مسئولیت نیز می‌پرسد و ما وظیفه داریم بواسطه مقام و جایگاهی که داریم به مشکلات و گرفتاری‌های مردم رسیدگی کرده و آن‌ها را تکریم کنیم.

دادگستری استان لرستان، پیگیر مجد اجرای سند تحول

حجت الاسلام والمسلمین شهواری ضمن تقدیر از زحمات و تلاش‌های صادقانه همه مدیران شهرستان در بخش‌های مختلف دولت و قوه قضاییه، بیان داشت: در دادگستری استان برنامه‌های متنوع و مختلفی را پیگیری می‌کنیم از جمله سند تحولی برنامه عملیاتی و یکی از آن‌ها که مجدانه پیگیر آن هستیم و نقش موثری در رسیدگی به مشکلات مردم دارد، حضور اعضای شورای قضایی استان در شهرستان و جلسه با شورای اداری شهرستان‌ها و ارتباط تنگاتنگ بدنه دادگستری با بدنه دولت است که در این مسیر چالش‌های پیش رو در یک هم افزایی حل می‌شود و امیدواریم ارتباط نزدیکتری در راستای این چالش‌ها بوجود بیاید.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به اینکه هدف دیگر از این سفر بررسی مشکلات قضایی شهرستان و حل و فصل آن‌ها است، اظهار داشت: ایجاد تعامل و همگرایی بین دادگستری و دستگاه‌های اجرایی و نزدیک کردن آن‌ها به یکدیگر در حالی که هر دستگاهی استقلال خود را دارد می‌تواند در راستای حل مشکلات مردم بسیار مفید و موثر باشد.

وی افزود: هدف دیگر از سفر به شهرستان دلفان برپایی میز خدمت جهت دسترسی آسان مردم به مدیران قضایی استان بوده و بجای اینکه مردم رنج سفر را برای دیدار مسئولین متحمل شوند ما به میان مردم می‌رویم و مشکلات آن‌ها را بررسی می‌کنیم و تا جایی که می‌توانیم پاسخگوی مردم هستیم که در واقع این موضوع یک تکلیف قانونی و اسلامی برای همه ما است.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری با بیان این توصیه که همه مدیران باید در دسترس مردم باشند و پاسخگوی آن‌ها با اخلاق کریمه باشند گفت: فلسفه وجودی ما مردم هستند و آن‌ها حضور ما را به عنوان مسئول توجیه می‌کنند و بایستی خدمتگزار مردم بوده تا شنوا و حلال مشکلات آن‌ها باشیم.

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم راز موفقیت پیامبر اسلام را اخلاق نیکو و در میان مردم بودن و خوش رفتاری با آن‌ها دانسته است، افزود: برخی از مطالبات مردم قانونی نیست که باید حرف این اشخاص را شنید و با گشاده‌رویی و دلایل قانونی آن‌ها را اقناع کرد که این موضوع سبب ارتباط خوب بین مدیران و مسئولان می‌شود.

جهاد کشاورزی خط مقدم جلوگیری از تغییر کاربری

وی ضمن تاکید بر این موضوع که هدف دیگر این سفر پیگیری ماموریت‌های قوه قضاییه بر اساس اصل ۱۵۶ قانون اساسی و مباحث حقوق عامه‌ای است، تاکید داشت: با توجه به اینکه شهرستان دلفان یک شهرستان کشاورزی و دامپروری محور است و معیشت مردم از این راه تامین می‌شود باید از تغییر کاربری اراضی کشاورزی جلوگیری به عمل آورد که این تکلیف بر دوش متولیان کشاورزی است که باید از تغییر کاربری اراضی پیشگیری کنند، در این راستا قانونگذار حساسیت را بخوبی درک کرده و قبل از برخورد قضایی به جهاد کشاورزی و امور اراضی تکلیف کرده است که از تغییر کاربری اراضی در گام اول جلوگیری نمایند.

رئیس کل دادگستری استان لرستان ضمن تاکید بر اینکه کشت گیاهان ممنوعه جرم است و به شدت با آن برخورد خواهد شد، بیان داشت: ارائه یک الگوی کشت مناسب و فراهم کردن زمینه‌های بهره‌وری مناسب می‌تواند از کاشت گیاهان ممنوعه پیشگیری به عمل آورد همچنین مقابله با این موضوع نیازمند کار علمی و عملی بوده و باید مسئولین و متولیان پای کار بیایند.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری در ادامه افزود: حفاظت از محیط زیست و منابع طبیعی مسئله بسیار مهمی است و میراث ملی و بشری است و همه ما باید آن را حفظ کنیم و همچنین با متخلفین در این زمینه بدون اغماض برخورد خواهد شد.

وی بر تسریع رفع تداخلات اراضی کشاورزی و منابع طبیعی تاکید کرد و گفت: جنگل‌های بلوط استان یک ذخیره‌گاه و میراث منحصر به فرد است که باید از آن حراست کرد و از سوء استفاده کنندگان جهت تبدیل به چوب و ذغال جلوگیری به عمل آورد ضمن اینکه دادگستری و مدعی العموم در این زمینه به صورت جدی ورود پیدا کرده‌اند و برخورد قاطع و پشیمان کننده‌ای با متخلفین خواهد داشت.

لزوم برخودر با حفر چاه بدون پروانه

رئیس کل دادگستری استان لرستان در ادامه با اشاره به تنش آبی و برداشت‌های بی‌رویه از منابع زیرزمینی آب استان، تاکید کرد: باید با هرگونه حفر چاه بدون پروانه برخورد جدی صورت گیرد و اداره آب منطقه‌ای موظف به برخورد با این موضوع است و بهانه نبود تجهیزات در این رابطه قابل قبول نیست همچنین باید بر میزان بهره‌برداری از چاه‌های مجاز نیز با استفاده از کنتور‌های هوشمند نظارت جدی صورت گیرد.

وی ضمن تاکید بر شناسایی و رفع معضل نقاط حادثه خیز جاده‌های سطح شهرستان که نتیجه آن تصادفات خسارت بار است، اظهار داشت: افزایش جرایم خرد ارتباط مستقیم با بیکاری و تعطیلی واحد‌های تولیدی دارد که در این رابطه دادگستری هر جا که نیاز بوده ورود جدی انجام داده و مانع از تعطیلی این صنایع کارگاه‌های تولیدی شده است.

حجت الاسلام والمسلمین شهواری پایش تصویری در شهرستان دلفان را یک ضرورت دانست و افزود: با توجه به اینکه حد نگاری و تثبیت مالکیت در کاهش اختلافات ملکی مردم و کاهش ورودی پرونده به دادگستری بسیار موثر است، همه دستگاه‌های اجرایی بایستی با اداره ثبت شهرستان همکاری نمود تا مسئله حد نگاری در شهرستان دلفان به سرانجام خود برسد همچنین در این رابطه بایستی مزیت‌های حد نگاری برای مردم تشریح شود.

رئیس کل دادگستری استان لرستان با اشاره به اینکه نگاه دادگستری استان استفاده از مصلحین، متنفذین، صلحا و علما است و باید سعی کنیم شیوه‌های داوری را گسترش دهیم و تا می‌توانیم کار را مردمی کنیم، گفت: ظرفیت و توانمندی شهرستان دلفان در زمینه کشاورزی و دامپروری است که باید در این رابطه توسعه یافته و اقدام به جذب و احداث صنایع تبدیلی شود و از تلاش برای احداث صنایع غیر مرتبط و غیر متناسب در شهرستان خودداری شود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *