رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

تیک‎تاک چینی در راهروهای کنگره؛ چرا آمریکا به دنبال فروش شبکه اجتماعی تصویری است

16:05 - 08 ارديبهشت 1403
کد خبر: ۴۷۷۰۲۵۹
تیک‎تاک چینی در راهروهای کنگره؛  چرا آمریکا به دنبال فروش شبکه اجتماعی تصویری است
ممنوعیت یک برنامه محبوب چینی در آمریکا بار دیگر بر روابط پکن و واشنگتن سایه افکنده است.

خبرگزاری میزان - آمریکا به‌تازگی قانون جدیدی را تصویب کرد که شرکت مادر بایت‌دنس را مجبور به فروش برنامه تیک‌تاک می‌کند

تیک‌تاک گفته که قوانین جدید آمریکا را در دادگاه به چالش می‌کشد که شرکت بایت‌دنس، مالک این اپلیکیشن را ملزم به فروش آن تحت تهدید ممنوعیت می‌کند.

قانونی که به‌تازگی از سوی جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، امضا شد، بیان می‌کند که شرکت مادر تیک‌تاک در چین، ۲۷۰ روز با یک تمدید ۹۰ روزه فرصت دارد تا از این برنامه صرف‌نظر کند یا با ممنوعیت مواجه شود.

تیک‌تاک در بیانیه‌ای در اوایل این هفته گفت: ممنوعیت تیک‌تاک غیرقانونی است و ما آن را در دادگاه به چالش خواهیم کشید؛ ما معتقدیم که حقایق و قانون به وضوح طرف ما هستند و ما در نهایت پیروز خواهیم شد.

در صورت شکست یک چالش قانونی، ناظران می‌گویند که مقامات چینی بعید است اجازه فروش را بدهند؛ اقدامی که می‌تواند به عنوان تسلیم شدن به واشنگتن تلقی شود.

الکس کاپری، استاد ارشد در دانشگاه ملی سنگاپور و پژوهشگر بنیاد هینریچ، گفت که پکن ممکن است بخواهد اقدام آمریکا را علیه پلتفرم تیک‌تاک تلافی کند.

بایت‌دنس: برنامه‌ای برای فروش تیک‌تاک نداریم

بایت‌دنس در یک برنامه خبری چینی که مالک آن است، گفت که هیچ برنامه‌ای برای فروش تیک‌تاک ندارد.

هو شیجین، سردبیر سابق روزنامه چینی گلوبال تایمز و تحلیلگر سیاسی، گفت که با داشتن ۱۷۰ میلیون کاربر آمریکایی، تیک‌تاک باید شهامت بیشتری برای مبارزه تا انتها داشته باشد و از تسلیم امتناع کند.

جنگ بر سر تیک‌تاک تنش‌ها را بین آمریکا و چین افزایش داده است و هر دو متعهد شده‌اند از منافع خود محافظت کنند.

قانونگذاران آمریکایی مدعی هستند که مالکیت  تیک‌تاک از سوی بایت دنس یک تهدید امنیت ملی است و الگوریتم آن چیزی را که کاربران آمریکایی می‌بینند دستکاری می‌کند.

آن‌ها گفته‌اند که در تلاش برای جلوگیری از «جاسوسی دشمن خارجی» هستند.

این قانون به دنبال مجموعه‌ای از تلاش‌های واشنگتن در مهار نفوذ شرکت‌های چینی از طریق ممنوعیت‌ها، کنترل صادرات و واگذاری‌های اجباری بود، که اعتراض پکن را به دنبال داشت که واشنگتن در تلاش است تا از طریق اجبار اقتصادی، رشد چین را سرکوب کند.

آمریکا پیش از این پکن کونلون، یک شرکت چینی بازی‌های ویدیویی موبایل را مجبور کرده بود پس از دریافت دستور فدرال، برنامه خود را بفروشد.

انتظار می‌رود که یک چالش قانونی از سوی تیک‌تاک به نگرانی‌های مربوط به اصلاحیه اول متکی باشد و ممکن است سال‌ها ادامه داشته باشد؛ تحلیلگران می‌گویند پکن روی یک برد قانونی شرط‌بندی می‌کند.

دومینیک چیو، تحلیلگر گروه اوراسیا گفت که اگر تیک‌تاک پیروز نشود، چه باید کرد، احتمالا این موضوع در میان مقامات چین مورد بحث است.

انتهای پیام/


برچسب ها: تیک تاک چین آمریکا

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *