فیشور روستایی که مردمش کتاب به مناطق محروم هدیه می‌کنند و کودکانش نهال می‌کارند

9:19 - 28 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۷۰۱۶
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
فیشور از روستاهای دوستدار کتاب استان فارس است، که ضمن ترغیب ساکنانش به کتابخوانی، فرهنگ اهدای کتاب به مناطق محروم را نهادینه کرده و به کودکانش آموخته تا در قبال خواندن کتاب نهال بکارند.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، در شهرستان اوز استان فارس روستایی به نام فیشور وجود دارد که اهالی‌اش دوست دارند در برنامه‌های مختلف ادبی از چاپ کتاب گرفته تا ساخت پارک و تعبیه میز کتابخوانی درآن همکاری داشته باشند.

کتابخانه این روستا از سال ۱۳۸۴ افتتاح شده و به صورت رایگان ۹ هزار جلد کتاب را در دسترس دوستداران کتاب قرار داده است. این کتابخانه امروز چیزی حدود دو هزار و ۸۰۰ نفر عضو دارد، البته اعضای فعال آن که با حضور در فضای کتابخانه، کتاب می‌خوانند چیزی حدود ۱۰۰ نفر است.

فیشور روستایی که مردمش کتاب به مناطق محروم هدیه می‌کنند و کودکانش نهال می‌کارند

با انتخاب این روستا به عنوان روستای دوستدار کتاب از سوی وزارت کشور ۱۰ میلیون تومان و از سوی اداره کل ارشاد استان ۵ میلیون تومان بن کتاب به فیشور اختصاص یافته است. به گفته مسئول طرح روستای دوستدار کتاب، از آنجا که برخی از کتاب‌های کتابخانه، کمک درسی هستند و باید بعد از چند سال کتاب‌های جدید جایگزین آن‌ها شود، بخشی از این بن صرف خرید کتاب‌های جدید برای اهالی فیشور شده است، البته با توجه به طرح اهدای کتاب و خرید کتاب‌های جدید، تعداد کتاب‌های این کتابخانه همچنان ۹ هزار جلد است.

خانه فرهنگ روستای فیشور نیز فعالیتش را از سال ۱۳۹۴ آغاز کرده است. در این خانه فرهنگ تمامی برنامه‌های فرهنگی با خلاقیت بیشتر انجام می‌شود تا علاقه‌مندان بیشتری جذب کتابخوانی شوند.

کاشت نهال

یکی از طرح‌هایی که در فیشور با استقبال بسیار خوبی روبه‌رو شده کاشتن نهال توسط دانش‌آموزان دبستانی است، به طوریکه دوستداران کتاب پس از مطالعه هر کتاب یک نهال می‌کارند و عنوان آن کتاب را بر آن نهال می‌گذارند. این طرح توانسته خاطره کتابخوانی را در اذهان بچه‌های دبستانی روستا ماندگار کند و شوقی برای خواندن کتاب‌های جدیدتر بوجود آورد.

یکی دیگر از برنامه‌هایی که در فیشور مرسوم شده طرح پیاده‌روی با کتاب است. این برنامه ویژه دانش‌آموزان دوره دبیرستان و بزرگسالان روستاست که توانسته افراد زیادی را ترغیب به مطالعه و کتاب خواندن کند. در آغاز طرح تنها ۱۹ دانش‌آموز در برنامه پیاده‌روی با کتاب که تا پارک جنگلی روستا ادامه دارد، شرکت داشتند، اما با نوشتن شعار‌هایی مبنی بر اهمیت کتابخوانی و ورزش اهالی روستا آشنایی بیشتری نسبت به این طرح پیدا کردند به طوری که هر پنجشنبه بالغ بر ۷۰ نفر در طرح پیاده‌روی با کتاب مشارکت دارند و افراد زیادی به عضویت در کتابخانه ترغیب می‌شوند.

اهدای کتاب

از دیگر برنامه‌هایی که در فیشور استان فارس اجرا می‌شود جمع‌آوری کتاب و ارسال آن به مناطق محروم است. گویا مسئول طرح دوستدار کتاب این روستا با انتشار مطلبی در فضای مجازی نسبت به طرح اهدای کتاب روستا اطلاع‌رسانی کرده و یکی از ساکنان روستای لاور دین هرمزگان با اشاره به اینکه این روستا کتابخانه‌ای ندارد، درخواست ارسال کتاب را مطرح کرده است. اهالی روستا با اهدای کتاب‌هایی که چند بار مطالعه کرده بودند و در قفسه‌ها در حال خاک خوردن بود، توانستند ۳۰۰ جلد کتاب را به یکی از روستا‌های استان هرمزگان ارسال کنند.

اهدای کتاب به مناطق محروم از برنامه‌هایی است که در روستای فیشور رواج پیدا کرده به طوریکه این روز‌ها یکی از دغدغه‌های ساکنان فیشور این است که روستا‌های اطراف که کتابخانه ندارند را شناسایی کنند و با اهدای کتاب زمینه ترویج کتابخوانی و مطالعه را بوجود آورند.

فعالیت باشگاه کتابخوانی این روستا، ویژه رده‌های مختلف سنی است و همین امر همکاری و حضور بیشتر اهالی روستا در برنامه‌هایی، چون کتابخوانی و قصه‌گویی را به دنبال داشته است. بر همین اساس جلسات کتابخوانی با حضور اعضای باشگاه کتابخوانی روستا که از گروه سنی متفاوت هستند باعث شده تا در هر روز یک جلسه کتابخوانی در کتابخانه روستا برگزار شود.

فعالیت انجمن‌ ادبی و نشست کتابخوانی نویسندگان مطرح

فیشور روستایی که مردمش کتاب به مناطق محروم هدیه می‌کنند و کودکانش نهال می‌کارند

از پتانسیل‌های این روستا انجمن‌های ادبی، کتابخوانی، گویندگی، عکاسی و هنر‌های دستی آن است. فعالیت دوستداران کتاب در این روستا صرفا محدود به کتابخوانی نمی‌شود چراکه تاکنون کتاب «بررسی تطبیقی واژگان گویش فیشوری با زبان لارستانی و فارسی معیار» نوشته فاطمه زمان‌پور و کتاب شعر «دست‌هایت» نوشته راضیه حقیقت به عنوان ساکنان این روستا منتشر شده است. البته در این روستا برای پرورش نویسندگان جوان نیز از نویسندگان چون فرهاد حسن‌زاده، آنیتا یارمحمدی، کلر ژوبرت، محبوبه نجف‌خانی، عزت‌الله الوندی و سید‌آبادی دعوت شد که با حضور در فیشور، نشست کتابخوانی در این روستا برگزار کنند.

فیشور روستایی که مردمش کتاب به مناطق محروم هدیه می‌کنند و کودکانش نهال می‌کارند

برنامه‌های پیش‌رو

از رویداد‌های مهمی که در روستای فیشور استان فارس در زمینه ترویج کتابخوانی در دست انجام است نیز می‌توان به ساخت پارکی اشاره کرد که در پشت کتابخانه قرار گرفته است. تاکنون با کمک اهالی روستا و خیران ۵۵ میلیون تومان صرف ساخت این پارک شده است و قرار است با صرف ۱۰۰ میلیون تومان فضایی برای ورزش و کتابخوانی دوستداران کتاب فراهم شود.

بر اساس برنامه‌ریزی‌ها میز کتابخوانی در این پارک تعبیه می‌شود که کتابخوانان جایگاهی برای خواندن و مطالعه کردن داشته باشند.

همچنین طرح نصب قفسه برای ۱۱ کلاس مدرسه یکی از برنامه‌هایی است که قرار است در آینده نه چندان دور اجرایی شود. بر این اساس تمامی کلاس‌های روستای فیشور دارای یک قفسه کتاب خواهند شد.

در این روستا همچنین قرار است به مناسبت شب یلدا در کنار نمایشگاه کتاب و صنایع دستی برنامه شب شعر هم برگزار شود.

 



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *