صحرای ساهارا؛ گورستان روباز مهاجران

14:38 - 20 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۷۲۳۶
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
صحرای ساهارا؛ گورستان روباز مهاجران
بررسی‌ها نشان می‌دهند که مرگ‌ومیر مهاجران در صحرای ساهارا در شمال آفریقا بسیار بیشتر از نرخ مرگ‌و‌میر در مسیر‌های شناخته‌شده مهاجرتی است.

خبرگزاری میزان – سازمان بین‌المللی مهاجرت سازمان ملل IOM در دهه گذشته داده‌های مربوط به مرگ‌ومیر مهاجران را جمع آوری کرده است؛ این سازمان هر سال آمار مهاجران جان باخته و مفقود شده در مسیر‌های مهاجرتی را منتشر می‌کند، کاری که در آوریل سال جاری (فروردین) نیز انجام داد.

براساس اعلام سازمان بین‌المللی مهاجرت در ۱۰ سال گذشته ۶۴ هزار و ۳۷۱ مهاجر شامل زنان، مردان و کودکان جان خود را از دست دادند؛ نیمی از این مرگ‌ومیر‌ها در دریای مدیترانه رخ دادند.

به‌طور متوسط از سال ۲۰۱۴ تاکنون هر سال ۴ هزار مهاجر جان خود را از دست داده‌اند، اما این رقم در سال ۲۰۰۳ به‌صورت ناگهانی به ۸ هزار نفر رسید.

براساس آمار‌ها از هر سه مهاجری که از مناطق درگیری فرار می‌کنند، یک نفر جان خود را در مسیر مکان امن از دست می‌دهد.

مرگ‌ومیر مهاجران در صحرای ساهارا در شمال آفریقا موضوعی است که کمتر به آن پرداخته شده است؛ کارشناسان بر این باورند که تراژدی‌های مهاجرتی رخ داده در این صحرا چندان مورد توجه قرار نمی‌گیرند، در حالی که شمار مهاجران جان باخته و مفقود شده در این منطقه به مراتب بیشتر از شمار مهاجران جان باخته و مفقود شده در دریای مدیترانه است.

از مهم‌ترین دلایل بی‌توجهی به موضوع مهاجرت در این بیابان، گستردگی و غیرقابل کنترل بودن آن در کنار وقوع طوفان‌های شن هولناک است؛ در بسیاری از موارد، امکان پیگیری کشته شدن یا مفقود شدن افراد حتی ساکنان محلی به دلایل مذکور ممکن نیست.

ضمن اینکه همین ویژگی‌ها، این منطقه را به محل جولان قاچاقچیان موادمخدر نیز تبدیل کرده است.

صحرای ساهارا بزرگ‌ترین صحرای گرم و سومین بیابان بزرگ جهان است که ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار کیلومتر مربع دارد و در شمال آفریقا واقع شده است.

این صحرا از شرق دریای سرخ و شمال دریای مدیترانه آغاز شده و از غرب تا اقیانوس اطلس کشیده می‌شود.

مخاطره‌آمیز شدن مسیر‌های مهاجرتی به دلیل سیاست‌های سختگیرانه کشور‌های اروپایی مهاجران را ناچار به گام نهادن در مسیر‌های مرگ‌باری می‌کند؛ کشور‌های اروپایی یک دهه پیش تلاش کردند تا با ساخت «دیواری اروپایی» در ساهارا مانع رسیدن آن‌ها به دریای مدیترانه شوند.

برخی از کشور‌های اروپایی نیز با اعمال فشار بر کشور‌های آفریقایی مرتبط با صحرای ساهارا تلاش کردند تا مهاجرت را در این کشور‌ها جرم‌انگاری کنند؛ دولت نیجر در سال ۲۰۱۵ تحت فشار فرانسه، مهاجرت از خاک خود را جرم‌انگاری کرد.

در سال ۲۰۱۶ نیز آمریکا بزرگ‌ترین پایگاه پهپادی جهان را در نیجر به‌عنوان بخشی از برنامه ضد مهاجرتی اروپا ساخت.

یک بررسی مربوط به مسیر‌های مهاجرتی نشان داد که اعمال قوانین مهاجرتی در نیجر و سازوکار‌های دیگر صحرای ساهارا را به یک گورستان روباز مهاجران تبدیل کرده است.

انتهای پیام/


برچسب ها: مهاجرت

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *