گفت‌‌وگو|

حدود ۲۵ درصد از مشترکین پرمصرف گاز الزامی برای کنترل مصارف غیربهینه خود ندارند

11:04 - 15 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۶۴۴۶
دسته بندی: اقتصاد ، عمومی
حدود ۲۵ درصد از مشترکین پرمصرف گاز الزامی برای کنترل مصارف غیربهینه خود ندارند
یک کارشناس حوزه انرژی با اشاره به اینکه اکثر خانوارهای دارای مصارف غیربهینه گاز، اقشار مرفه هستند، گفت:  حدود ۲۵ درصد از آن‌ها الزامی برای مصرف بهینه گاز ندارند.

مرتضی صبوری‌فرد، کارشناس انرژی در گفت‌وگو با میزان درباره راهکار حل معضل ناترازی گاز و میزان تاثیرگذاری اجرای طرح تعرفه‌گذاری پلکانی گاز خانگی برای حل معضل گاز در زمستان‌ها، اظهار کرد: برای حل معضل ناترازی گاز و استفاده بالای مردم در زمستان‌ها از این انرژی باید چند مولفه را در کنار یکدیگر قرار دهیم. یکی از مشکلات ما در برابر مصرف بالای گاز خانگی این است که زیرساخت‌های نظارتی ما بر مصرف مردم ضعیف است.

این کارشناس انرژی در ادامه افزود: اکثر خانوار‌هایی که گاز زیادی استفاده می‌کنند، از اقشار مرفه هستند و باید هزینه استفاده از این گاز را بپردازند و از دریافت یارانه پنهان انرژی در حوزه گاز محروم شوند البته این مسئله چندان برای آن‌ها اهمیتی هم ندارد.

وی تاکید کرد: برخی از افراد دارای باغ‌ویلا هستند و مصارف لاکچری از گاز دارند و با استفاده از گاز یارانه‌ای استخر، سونا و جکوزی خود را گرم می‌کنند؛ در واقع آن‌ها مشترکین پرمصرف گاز هستند، اما در طرف مقابل قشر متوسط و پایین خودشان را ملزم به صرفه‌جویی در مصرف گاز می‌کنند.

این کارشناس انرژی با اشاره به اینکه در طرح تعرفه‌گذاری پلکانی، گاز کم‌مصرف‌ها رایگان حساب می‌شود، اعلام کرد: در این طرح، ۲۵ درصد که جز اقشار مرفه هستند عمدتاً الزامی برای مصرف بهینه گاز ندارند. در واقع یکی از مشکلات اساسی در بحث مصرف گاز، فرهنگ نادرست استفاده است.

به گفته وی، باید شیوه‌ای اجرایی شود که مردم و اقشار مرفه تصور نکنند که، چون مرفه هستند می‌توانند هر چیزی را با پول بخرند. گاز و سایر انرژی‌های موجود در کشور سرمایه‌های ملی و تجدیدناپذیر هستند و باید برای نسل‌های آینده باقی بمانند.

این کارشناس حوزه انرژی در پایان گفت: این مصارف بسیار بالا ضربات جبران‌ناپذیری به محیط‌زیست وارد می‌کند و مصارف غیر بهینه انرژی‌های مختلف معضلات محیط‌زیستی را در پی دارد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *