جنایت بیمارستان الشفاء؛ آشکارترین جنبه از برنامه اشغالگران برای نابودی بخش بهداشت غزه

12:48 - 14 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۶۳۶۳
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنایت بیمارستان الشفاء؛ آشکارترین جنبه از برنامه اشغالگران برای نابودی بخش بهداشت غزه
کارشناسان می‌گویند که محاصره و حمله رژیم صهیونیستی به بیمارستان الشفاء و این منطقه آشکارترین جنبه از برنامه سیستماتیک رژیم صهیونیستی برای نابودی و محاصره بخش بهداشت نوار غزه است.

خبرگزاری میزان - ارتش رژیم صهیونیستی پس از حمله‌ای دو هفته‌ای از بزرگترین بیمارستان نوار غزه عقب‌نشینی کرد و صحنه‌های ویرانی را بر جای گذاشت.

صد‌ها نفر پس از خروج ارتش رژیم صهیونیستی از منطقه در اوایل روز دوشنبه، ۱۳ فروردین به بیمارستان الشفاء و اطراف آن بازگشتند.

شاهدان گزارش دادند که اجساد زیادی در داخل و خارج از مجتمع پزشکی الشفاء پراکنده شده‌اند.

یکی از شاهدان صحنه‌ای را از ویرانی کامل توصیف کرد. وی گفت که چندین ساختمان سوخته و شش جسد را در این منطقه دیده که ۲ جسد در حیاط بیمارستان بوده است.

یکی دیگر از ساکنان منطقه اطراف این بیمارستان گفت که بولدوزر‌های ارتش یک قبرستان موقت در داخل محوطه بیمارستان الشفاء را تخریب کرده‌اند. 

وی اضافه کرد که چندین بیمار به بیمارستان مجاور منتقل شده‌اند.

وی گفت: وضعیت غیرقابل توصیف است. اشغالگران تمام حس زندگی را در اینجا از بین برده‌اند.

به گفته سازمان دفاع مدنی غزه، خدمه پزشکی برای بازیابی صد‌ها جسد پراکنده در محوطه الشفاء تلاش می‌کنند. تاکنون دست‌کم ۳۰۰ جسد پیدا شده است.

این سازمان اضافه کرد که تعیین تعداد دقیق افراد کشته شده دشوار است، زیرا نیرو‌های اسرائیلی اجساد را در داخل و اطراف مجتمع رها کرده و جاده‌های مجاور را با بولدوزر تخریب کرده بودند.

سی‌ان‌ان نوشت که رسیدن آمبولانس‌ها به بیمارستان الشفاء به دلیل آسیب دیدن جاده‌های شهر تقریبا غیرممکن است.

وزارت بهداشت غزه گفت زمانی که ارتش رژیم صهیونیستی در ۱۸ مارس (۲۸ اسفند) حمله خود را آغاز کرد، حدود ۳ هزار نفر در داخل بیمارستان پناه گرفته بودند.

محمود باسال، سخنگوی دفاع مدنی غزه گفت: وضعیت بسیار وخیم است. الشفاء به‌طور کامل ویران شده و سوخته است. بسیاری از ساختمان‌های آن کاملا ویران یا سوخته‌اند.

ریلیف وب نیز در مقاله‌ای نوشت: ارتش اسرائیل طی دو هفته گذشته یک عملیات نظامی بزرگ و تکان‌دهنده در مجتمع پزشکی الشفاء در غزه انجام داد و فلسطینی‌ها را بدون توجه به وضعیت غیرنظامی، موقعیت حرفه‌ای، جنسیت، سن و وضعیت سلامتی آن‌ها هدف قرار داد و به آن‌ها حمله کرد.

این پایگاه همچنین نوشت اگرچه تعداد دقیق تلفات این جنایت هنوز مشخص نیست، گزارش‌های اولیه حاکی از آن است که بیش از هزار و ۵۰۰ فلسطینی در نتیجه کشتار الشفاء شهید، مجروح یا مفقود شده‌اند که نیمی از تلفات را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند.

ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه یورو-مد مانیتور تایید می‌کند که صد‌ها جسد، از جمله برخی سوخته شده، و برخی دیگر با سر و دست‌های بریده‌شده، هم در داخل مجتمع پزشکی الشفاء و هم در اطراف بیمارستان کشف شده‌اند.
این قتل‌عام جان دست‌کم ۲۲ بیمار را گرفت که در طی محاصره مجتمع پزشکی از سوی رژیم صهیونیستی، در بحبوحه محرومیت عمدی از دسترسی به غذا، مراقبت‌های پزشکی و تجهیزات، بر روی تخت‌های بیمارستانی خود شهید شدند.

ارتش رژیم صهیونیستی همچنین به‌طور عمدی از ورود تیم‌های امدادی و نمایندگان سازمان‌های بین‌المللی به الشفاء برای انجام ماموریت‌های بشردوستانه یا تخلیه ممانعت کرد و به‌علاوه به‌طور عمدی مجتمع را از وجود تمامی افراد شاغل، به‌ویژه کارکنان بخش پزشکی، اعم از اعدام اجباری یا جابجایی اجباری یا بازداشت پاکسازی کرد. محل نگهداری برخی از این افراد هنوز مشخص نیست.

مجتمع پزشکی الشفاء در حال حاضر به دلیل بمباران از سوی ارتش رژیم صهیونیستی و آتش زدن تمامی ساختمان‌های آن از جمله سردخانه و تمامی حیاط‌ها و راهرو‌های داخلی و خارجی از دسترس خارج شده است.

حمله به مجتمع پزشکی الشفاء آشکارترین جنبه از برنامه سیستماتیک و با دقت طراحی شده رژیم صهیونیستی برای نابودی و محاصره بخش بهداشت نوار غزه است.

نظامیان ارتش رژیم صهیونیستی بیش از ۲۵ هزار غیرنظامی فلسطینی را مجبور به تخلیه خانه‌های خود در مجاورت مجتمع پزشکی الشفاء کردند. این تخلیه اجباری پس از ارتکاب جنایات هولناک رژیم صهیونیستی علیه خانواده‌های محلی از جمله کشتار، هدف قرار دادن مستقیم، محاصره و گرسنگی دادن آن‌ها و همچنین بازداشت‌های خودسرانه و تخریب و سوزاندن خانه‌ها و اشیاء غیرنظامی رخ داد. 

براساس برآورد‌های اولیه، ارتش رژیم صهیونیستی بیش از هزار و ۲۰۰ واحد مسکونی را در مجاورت مجتمع پزشکی الشفاء تخریب کرده و به آتش کشید. 

ارتش رژیم صهیونیستی قتل‌عام مجتمع پزشکی الشفاء را با نهایت بی‌توجهی به قوانین بین‌المللی بشردوستانه، به‌ویژه قوانین مربوط به تمایز، تناسب و ضرورت نظامی، احترام به حمایت‌های منحصر به فرد بیمارستان‌های غیرنظامی و تیم‌های پزشکی، حفاظت از غیرنظامیان، محافظت از بیماران و مجروحان، و ممنوعیت هدف قرار دادن آن‌ها حتی اگر افراد نظامی باشند، مرتکب شد.

در همین حال، هفت نفر که با سازمان غیردولتی آشپزخانه مرکزی جهانی (WCK) مستقر در آمریکا همکاری می‌کردند در نوار غزه در حمله هوایی رژیم صهیونیستی کشته شدند. 

این سازمان غیردولتی که وعده‌های غذایی تازه را در پاسخ به درگیری‌ها و بلایای طبیعی ارائه می‌کند، از سوی میشلین خوزه آندرس و همسرش پاتریشیا در سال ۲۰۱۰ راه‌اندازی شد و در غزه که سازمان ملل هشدار داده در آستانه قحطی است، کمک‌های غذایی ارائه می‌کرد.

۷ نفر کشته شده از اتباع استرالیا، انگلیس، لهستان، آمریکا و کانادا بودند.

روزنامه عبری‌زبان هاآرتص اعلام کرد که استرالیا در پی حمله ارتش رژیم صهیونیستی به کارکنان سازمان آشپزخانه مرکزی جهانی در نوار غزه، سفیر این رژیم را احضار کرد.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *