گفت‌وگو|

دعا کنیم تا از امتحانات الهی سربلند خارج شویم

7:00 - 15 فروردين 1403
کد خبر: ۴۷۶۵۱۰۷
دعا کنیم تا از امتحانات الهی سربلند خارج شویم
یک کارشناس علوم قرآنی پاکیزگی از گناهان را به واسطه تقوا و استغفار مهم خواند و سربلند از بوته آزمایش الهی بیرون آمدن را یک سعادت برای بندگان مومن خواند.

محمدصادقی کارشناس علوم قرآنی در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره دعای روز بیست و سوم ماه مبارک رمضان گفت: روزه در ماه مبارک رمضان معرفت افزا است. خداوند متعال تاکید دارد: «روزه براى من است و من پاداش آن را میدهم.» با گرفتن روزه فرمان‌برداری از خداوند می‌کنیم که خشنودی باری‎تعالی را در بردارد و در عین حال دعا می‌کنیم تا به واسطه آن در روز بیست و سوم ماه مبارک پاکیزگی از گناه و عیب و هم‌ردیفی با اهل تقوا را نصیب بندگان بفرماید.

وی به مضمون دعای روز بیست و سوم پرداخت و بیان کرد: در این روز بندگان از خداوند متعال می‌خواهند تا «اللَّهُمَّ اغْسِلْنِی فِیْهِ مِنَ الذُّنُوبِ، وَطَهِّرْنِی فِیْهِ مِنَ العُیُوبِ، وَامْتَحِنْ قَلْبِی فِیْهِ بِتَقْوى القُلُوبِ، یا مُقِیلَ عَثَراتِ المُذْنِبِینَ، خدایا در این روز مرا از گناهان پاکیزه گردان، و از هر عیب پاک ساز، و دلم را در آزمایش رتبه دل‌های اهل تقوی بخش،‌ای پذیرنده عذر لغزش‌های گناهکاران.»
صادقی به فراز ابتدای دعا پرداخت و تاکید کرد: بنا بر آموزه‌های قرآن کریم و روایات اسلامی عواملی هستند که سبب پاک شدن گناهان می‌شوند. در برخی موارد هم به اذن خداوند گناه اصلا ثبت نمی‌شود و حتی گاهی گناهان انسان از فرشتگانِ مأمورِ ثبت نیز پوشیده است. در فراز‌های از دعای کمیل بیان شده است «خدایا، از تو درخواست می‌کنم که در این شب و در این لحظه هر جرمی را که مرتکب شده‌ام، … و هر بدی‌ای را که فرشتگان گران‌قدری را برای ثبت آن مأمور کرده‌ای، بر من ببخشایی؛ کسانی که آن‌ها را بر حفظ آنچه از من صادر می‌شود، مأمور کردی و آنان را شاهد بر من و جوارح من گرداندی و تو خود از ورای آنان بر من مراقب بودی و بر آنچه که از آنان مخفی نگه می‌داشتی، خود شاهد بودی، ولی به رحمتت آن را مخفی کردی و از سر فضل و لطفت پوشیده داشتی.» این امر بزرگی خداوند متعال را در برابر گناهان و میزان عفو پروردگار را نشان می‌دهد. در آیه ۳۱ سوره نسا آمده است «إِنْ تَجْتَنِبُوا کَبَائِرَ مَا تُنْهَوْنَ عَنْهُ نُکَفِّرْ عَنْکُمْ سَیِّئاتِکُمْ وَنُدْخِلْکُم مُّدْخَلاً کَرِیماً، اگر شما از گناهان کبیره‌ای که نهیتان می‌کنیم، دست‌بردارید، بدی‌هایتان را نادیده می‌گیریم و شما را با احترام و کرامت در بهشت وارد می‌کنیم.» البته امام صادق (ع) در مورد این عبارت قرآنی که «نیکی‌ها، بدی‌ها را ناپدید می‌کند.» فرمودند: «نماز مؤمن در شب، گناهان روز او را ناپدید می‌کند».


وی به یکی از عواملی که باعث پاک شدن گناه اشاره و تصریح کرد: توبه عامل اصلی پاک شدن گناهان در آیه ۸۲ سوره طه بیان شده است «وَإِنِّی لَغَفَّارٌ لِّمَن تَابَ وَآمَنَ وَعَمِلَ صَالِحاً ثُمَّ اهْتَدَى، من هماره غفار و بخشاینده‌ام، اما برای کسی که از خطای خود بازگردد و ایمان بیاورد و کار شایسته به جا آورد و پس از تحصیل این شرایط در راه خدا گام گذارد.» در جایی دیگر ایمان و عمل صالح عامل مهم دیگر برای پاک شدن از گناهان است و قرآن کریم کفر را موجب از بین رفتن اعمال و ایمان را جلوگیری از پاک شدن گناهان و ناپدید شدن بدی‌ها معرفی می‌کند. البته این خویشتن‌داری و پرهیز برخلاف تمایلات نفس انسان است و در آغاز قدری دشوار به نظر می‌رسد لکن با ریاضت و مجاهدت، سرانجام، کار‌ها آسان و راه‌ها هموار خواهد شد، در این زمینه حضرت علی (ع) فرمود: در ترک گناه با نفس خویش دست‌وپنجه نرم کنید تا کشاندن آن به سوی طاعات و عبادات بر شما آسان شود.»


این کارشناس علوم قرآنی در مورد آزمایش خداوند از بندگان افزود: آزمایش الهی از طرف خداوند بر بندگاه رحمت و نوعی تفضل از سوی پروردگار بر بندگان بوده و انگیزه برای آزمایش‌های الهی و جدا سازی خوب از بد، و بد از خوب است. قرآن کریم در آیه ۱۲۴ سوره بقره می‌فرماید: «وَ إِذِ ابْتَلی إِبْراهِیمَ رَبُّهُ بِکلِماتٍ فَأَتَمَّهُنَّ قالَ إِنِّی جاعِلُک لِلنَّاسِ إِماماً، بیاد آر زمانی را که خداوند ابراهیم را با یک رشته امور آزمایش کرد و او نیز به خوبی از عهده آن‌ها برآمد، و به او گفت من ترا پیشوای مردم قرار می‌دهم.» و یا در آیه ۲۳ تا ۲۴ سوره ص مورد آزمایش انبیا می‌فرماید: «وَ ظَنَّ داوُدُ أَنَّما فَتَنَّاهُ فَاسْتَغْفَرَ رَبَّهُ وَ خَرَّ راکعاً وَ أَنابَ داود تصور کرد که ما او را در بوته امتحان قراردادیم از خداوند جهان طلب آمرزش کرد و به رکوع افتاد و به خدا روی آورد.» پس همه بندگان مورد آزمون قرار می‌گیرند و خوشا به حال آنانی که از این آزمون سربلند خارج می‌شوند.

صادقی در پایان تاکید کرد: مهم‌ترین مسئله در آزمایش‌های الهی، آگاهی از انگیزه‌های امتحان محسوب می‌شود و یکی از این انگیزه‌ها این است که لیاقت‌ها و شایستگی‌های نهفته در افراد، در سایه امتحان، ظهور و بروز نموده و از این طریق، افراد به کمال مطلوب خود برسند و اگر امتحان و آزمایش در کار نبود، کمالات نهفته در درون افراد به صورت گنج پنهان باقی می‌ماند و خود را نشان نمی‌داد. به هر حال ماه مبارک رمضان بهترین زمان برای درخواست از خداوند متعال برای استجابت دعا جهت کسب سعادت دنیا و آخرت است.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *