رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی
نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه|

کنعانی: آمریکا صلاحیت اظهارنظر درباره فعالیت هسته‌ای ایران ندارد/ واکنش به گزارش ادعایی هیئت حقیقت‌یاب

11:19 - 21 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۸۵۶
کنعانی: آمریکا صلاحیت اظهارنظر درباره فعالیت هسته‌ای ایران ندارد/ واکنش به گزارش ادعایی هیئت حقیقت‌یاب
آخرین نشست خبری سخنگوی وزارت امور خارجه در سال ۱۴۰۲ برگزار شد.

خبرگزاری میزان - ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه، روز دوشنبه، ۲۱ اسفند در نشست خبری هفتگی به پرسش‌های خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره مهم‌ترین تحولات حوزه سیاست خارجی پاسخ داد.

 

اقدام‌هایی که در دریای سرخ شکل گرفته و رخدادهای صورت گرفته در دریای سرخ را نتیجه تحولات فلسطین می‌دانیم
۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۲:۱۲

کنعانی درباره تحولات دریای سرخ، اظهار کرد: اقدام‌هایی که در دریای سرخ شکل گرفته و رخدادهای صورت گرفته در دریای سرخ را نتیجه تحولات فلسطین می‌دانیم و ارتباط مستقیم با فلسطین دارد؛ تداوم بحران ۵ ماهه در سایه سیاست جنگ‌طلبانه و استمرار کمک‌های آمریکا باعث توسعه دامنه بی‌ثباتی در منطقه از جمله در دریای سرخ شده است؛ اقدام‌های یمن فقط علیه کشتی رژیم صهیونیستی است و کشتی دیگری را هدف قرار ندادند.

وی در ادامه گفت: آن‌ها بارها گفته اند امنیت دریانوردی برای دیگر کشتی‌ها برقرار است؛ ما از وجود امنیت در آبراهه‌های بین‌المللی برای همکاری‌های تجاری بهره می‌بریم.

روابط میان ایران و عراق در حوزه انرژی گسترده است
۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۲:۱۰

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره روابط ایران و عراق در زمینه انرژی، گفت: روابط میان ایران و عراق در حوزه انرژی گسترده است و طرفین سازوکار شناخته شده‌ای برای حفظ و تحکیم آن دارند؛ در چارچوب این سازوکار همکاری‌های دو کشور وجود دارد.

از ایفای نقش برای خاتمه دادن به جنگ اوکراین دریغ نمی‌کنیم
۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۲:۰۹

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره موضع ایران درباره جنگ اوکراین نیز گفت: چنانچه طرفین آمادگی داشته باشند که ایران نقش ایفا کند، ما دریغ نخواهیم کرد.

همه تلاش‌های حقوقی و کنسولی لازم را برای آزادی شهروند بی‌گناه ایرانی انجام دادیم
۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۲:۰۵

کنعانی درباره اقدام‌های انجام شده برای حمید نوری، شهروند ایرانی زندانی در سوئد، گفت: همه تلاش‌های حقوقی و کنسولی لازم را برای آزادی شهروند بی‌گناه ایرانی انجام دادیم؛ ایران در این زمینه با استفاده از روابط تاریخی با دولت سوئد تلاش کرده است این موضوع را در قالب مذاکرات و گفت‌وگوهای سیاسی حل‌وفصل کند.

 

اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن باید در فوری‌ترین زمان ممکن اتفاق بیفتد
۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۲:۰۲

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره ادامه حضور رژیم صهیونیستی در کمیسیون جایگاه زن سازمان ملل با وجود جنایت‌های زیاد در قبال زنان فلسطینی به‌ویژه در پی جنگ غزه، اظهار کرد: اخراج رژیم صهیونیستی از کمیسیون مقام زن مهم‌ترین اقدامی است که اگر صداقت در ادعاهای کشورهای مدعی وجود داشته باشد، باید در فوری‌ترین زمان اتفاق بیفتد.

 

مذاکراتی با کویت داشتیم و برای حل‌و فصل اختلافات آمادگی داریم
۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۲:۰۱

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره تکرار ادعاها در مورد میدان گازی آرش، تصریح کرد: طرح ادعاهای یک‌جانبه، حقوقی را برای مدعی ایجاد نمی‌کند؛ مذاکرات در چارچوب کمیته‌های حقوقی و فنی انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت: مذاکراتی با کویت داشتیم و برای حل‌و فصل اختلافات آمادگی داریم.

 

فشارهای آمریکا از عوامل مخل مناسبات هم‌افزای ایران و پاکستان است
۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۱:۵۹

کنعانی درباره اجرای خط لوله گاز با پاکستان، گفت: سخنگوی وزارت خارجه پاکستان با نگاه به آغاز مرحله اجرای خط لوله دیدگاه خود را بیان کرد؛ دو کشور مذاکرات خوبی دارند و شاهد پیشرفت‌هایی هم هستیم؛ مذاکرات فنی دو کشور ادامه پیدا خواهد کرد؛ فشارهای آمریکا از عوامل مخل مناسبات هم‌افزای دو کشور است؛ انتظار این است که کشورهای مستقل به دور از فشارهای آمریکا منافع خود را قربانی خواسته‌های آن نکنند.

در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند به میز مذاکره هستیم
۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۱:۵۴

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره رایزنی‌های اخیر علی باقری کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه با نماینده عالی اتحادیه اروپا، اظهار کرد: نشست‌ها و رایزنی‌های بین معاون سیاسی وزارت امور خارجه و نماینده عالی اتحادیه اروپا برای بررسی و تبادل نظر درباره موضوع‌های دوجانبه و منطقه‌ای و بین‌المللی همواره در دستور کار بوده است؛ دیدار اخیر هم در ادامه مشورت‌های قبلی بود.

وی با اشاره به بررسی طیف گسترده‌ای از موضوع‌ها در این دیدار، گفت: به دلیل نقش اتحادیه اروپا به‌عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون برجام، یکی از موضوع‌ها درباره رفع تحریم‌ها بود؛ باقری مذاکراتی هم با نماینده ویژه اتحادیه اروپا داشت؛ در این نشست تحولات منطقه‌ای و نیز وضعیت جنگ غزه مورد تبادل نظر قرار گرفت؛ در بحث مذاکرات رفع تحریم‌ها پایبند به میز مذاکره هستیم؛ اگر طرف مقابل اراده داشته باشد، مذاکرات را در سریع‌ترین وقت ممکن می‌توان انجام داد.

آمریکا به‌عنوان ناقض برجام صلاحیت اظهارنظر درباره فعالیت هسته‌ای ایران ندارد
۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۱:۴۹

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره همکاری ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، اظهار کرد: ایران در چارچوب تفاهمات حاصله در همکاری کامل با آژانس است؛ اظهارات بی‌اساس و غیرفنی تاثیری بر تصمیم و اراده ایران در این ارتباط ندارد.

وی در ادامه تاکید کرد: پیشبرد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای در چارچوب تکالیف پادمان با آژانس صورت می‌گیرد و ادامه دارد؛ آمریکا به‌عنوان ناقض برجام که مقررات حقوق بین‌الملل را زیرپا گذاشته است، صلاحیت اظهارنظر درباره فعالیت هسته‌ای ایران ندارد و باید به تعهدات خود عمل کند.

گزارش به‌اصطلاح هیئت حقیقت‌یاب را اقدامی سیاسی می‌دانیم
۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۱:۴۵

کنعانی درباره گزارش اخیر به اصطلاح‌ هیئت حقیقت‌یاب بین‌المللی درباره ناآرامی‌های سال گذشته، اظهار کرد: مواضع ما درباره این موضوع رسما اعلام شد؛ ما این گزارش را اقدام سیاسی انتقام‌جویانه از ملت ایران و عقده‌گشایی از اغتشاش‌های سال گذشته می‌دانیم؛ این‌گونه اقدام‌ها بی‌اعتبارسازی این مجامع برای اهداف نامشروع سیاسی است.

 

برای کمک به غزه تلاش‌های زیادی انجام دادیم
۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۱:۴۱

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره کمک‌های ایران به غزه، اظهار کرد: موضوع کمک به غزه جز موضوع‌های در دستور کار ایران است؛ ما در این مسیر تلاش‌های زیادی را انجام دادیم؛ از طریق مصر رایزنی‌ها انجام شد و هلال احمر ایران و مصر ارتباط داشتند و کمک‌های ایران از طریق دریا به بنادر مصر اعزام و ارسال شده است.

وی در ادامه گفت: ایران کمک‌هایی از طریق مصر گسیل کرده است؛ این یک اولویت مهم انسانی است در هر لحظه‌ای که امکان ارسال کمک وجود داشته باشد، دریغ نخواهد شد؛ امیدواریم در آستانه ماه رمضان گسیل این کمک‌ها برای رفع خطر قحطی موثر باشد.

در زمینه تجارت با ترکیه سالی امیدبخش پیش رو داریم
۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۱:۳۹

کنعانی درباره روابط تجاری ایران و ترکیه، اظهار کرد: این امیدواری وجود دارد که به هدفگذاری‌های انجام شده میان ایران و ترکیه تا سقف ۳۰ میلیارد دلار برسیم؛ ما در این زمینه خوش‌بین هستیم؛ با در نظر داشتن شراکت و ارتباطی که بین بخش‌های خصوصی دو کشور وجود دارد، سالی با اهداف امیدبخش پیش رو داریم و بیش از گذشته به مناسبات دو کشور عمق می‌بخشیم.

ملت ایران با تمام وجود نتیجه تحریم‌های ظالمانه آمریکا را در سالیان گذشته حس کرد
۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۱:۳۳

کنعانی درباره تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اظهار کرد: ملت ایران با تمام وجود خود نتیجه تحریم‌های ظالمانه آمریکا را در سالیان گذشته حس کردند؛ از جمله بیماران مختلف نتیجه تحریم‌های ظالمانه آمریکا را با افزایش رنج بیماری تحمل کردند؛ این‌ها نتیجه تحریم‌های ظالمانه آمریکا است.

وی در ادامه گفت: تعداد قابل توجهی از کشورها از صدور داروهای خاص به ایران پرهیز کردند و نگرانی تحریم‌های آمریکا علیه شرکت‌های دارویی را علت این اقدام معرفی کردند؛ بیماران پروانه‌ای در نتیجه تحریم‌های ظالمانه آمریکا شاهد خودداری شرکت صادرکننده پانسمان‌های این بیماران از ارائه پانسمان‌های خاص بودند.

 

شاهد بی‌عملی سازمان ملل و شورای امنیت در موضوع غزه هستیم
۱۴۰۲/۱۲/۲۱ - ۱۱:۲۶

کنعانی در آغاز نشست خبری با اشاره به تداوم جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه، گفت: با وجود گذشت بیش از ۵ ماه از حملات رژیم صهیونیستی علیه نوار غزه ما شاهد بی‌عملی دردناک جامعه بین‌المللی به‌ویژه سازمان ملل و شورای امنیت هستیم؛ در سایه اقدام‌های دولت آمریکا و حمایت تمام‌عیار سیاسی از رویکرد جنگ‌طلبانه و حمایت گسترده و مستمر تسلیحاتی از رژیم اسرائیل و استفاده افراطی از حق وتو در شورای امنیت، شاهد این بودیم که شورای امنیت از انجام وظیفه انسانی و حقوقی خود در توقف جنگ، حفظ صلح و امنیت بازمانده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه ما همچنان شاهد نبود نقش‌آفرینی موثر در این زمینه هستیم، تصریح کرد: با توجه به دومین نشست همکاری اسلامی در سطح وزرای خارجه ما شاهد یک تحرک جدی از سوی کشورهای سازمان همکاری در آستانه ماه رمضان هستیم؛ اقدام نمادین دولت آمریکا در ارسال کمک‌های انسان‌دوستانه یک اقدام مضحک دیگر است که به نمایش خنده‌آور تبدیل شده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *