چهارمین جشنواره رسانه و عدالت استان کرمان با پیام رئیس قوه قضاییه خاتمه یافت

12:50 - 17 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۳۱۹۴
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
چهارمین جشنواره رسانه و عدالت استان کرمان با پیام رئیس قوه قضاییه خاتمه یافت
چهارمین جشنواره رسانه و عدالت استان کرمان با پیام رئیس قوه قضاییه و حضور معاون منابع انسانی قوه قضاییه، اعضای شورای قضایی، برخی مدیران اجرایی، اصحاب رسانه استان کرمان و معرفی افراد برگزیده به پایان رسید.

خبرگزاری میزان_ چهارمین جشنواره رسانه و عدالت استان کرمان با پیام حجت الاسلام‎والمسلمین محسنی اژه‌ای، رئیس قوه قضاییه و معرفی افراد برگزیده به کار خود پایان داد.

در ابتدای این جشنواره که با حضور محمدباقر الفت معاون اول قوه قضاییه، اعضای شورای قضایی و برخی مدیران اجرایی و اصحاب رسانه استان کرمان برگزار شد، متن پیام رئیس قوه قضاییه قرائت شد.

متن پیام رئیس قوه قضاییه به شرح ذیل است:

بسم الله الرحمن الرحیم

تلفیق قدرت قلم، هنر و رسانه با عظمت مفهوم عدالت، راهبردی نوین و پیشرو در راستای توسعه احساس برابری در جامعه است که می‌تواند به رشد هر ایرانی و ارتقای سرمایه اجتماعی انقلاب اسلامی کمک کرده و قوه قضاییه را در مسیر مهم و راهبردی تحول و تعالی یاری نماید.

 ایجاد زمینه‌های پیشگیری اصولی از جرایم و آسیب‌های اجتماعی، توسعه رضایت عمومی از خدمات عدلیه، احیاء حقوق عامه و گسترش عدل و آزادی‌های مشروع، با استفاده از همین ظرفیت، تقویت خواهد شد.

رسانه‌ها و اهالی محترم رسانه، با اقدامات تخصصی می‌توانند همراه و همکار و همچنین منتقد و هشدار دهنده به عدلیه در راستای اقدامات مهم اجتماعی باشند.

چنانچه تعامل و همراهی رسانه و دستگاه قضایی تقویت شود، زمینه‌ای فراهم خواهد شد تا داده‌های متکثر و متنوع موجود در عدلیه با هنرنمایی اصحاب رسانه، بر لوح اندیشه‌ها چنان به یادگار بماند که در نهایت منجر به توسعه آگاهی‌های حقوقی مردم شده و از بروز مشکلات قضایی برای شهروندان عزیز جلوگیری نماید.

بدون شک دستگاه قضایی در تعامل با رسانه‌ها می‌تواند ضمن انعکاس اقتدار خود در برخورد با هرگونه ظلم و فساد، تجلی رافت و عدالت اسلامی و حمایت قانونمند از مظلومان و مستضعفان باشد و از این رهگذر، معنای حقیقی دفاع از آزادی‌های مشروع مردم و تامین حقوق شهروندی آحاد جامعه رقم خواهد خورد.

دادگستری استان کرمان با ابتکار برگزاری جشنواره "رسانه و عدالت" در تحقق این راهبرد و همچنین توصیه رهبر حکیم انقلاب اسلامی (مدظله العالی) در خصوص لزوم تقویت تصویر رسانه‌ای دستگاه قضایی، اقدامی را انجام داده است که می‌تواند با همکاری مرکز رسانه قوه قضاییه به عنوان یک نمونه و الگو در سطح سایر استان‌ها نیز مورد توجه قرار گیرد.

در این مجال از همت متعالی تمامی دست اندرکاران برگزاری این جشنواره، به ویژه رئیس کل محترم دادگستری استان کرمان و همکاران محترم ایشان تقدیر نموده و تداوم توفیقات همگان را از درگاه الهی مسئلت می‌نمایم. 

معاون قوه قضاییه منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه: وظیفه و رسالت رسانه در حوزه عدالت، صیانت از عدالت و رشد دادن آن است

محمدباقر الفت در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه و عدالت دادگستری کل استان کرمان بیان کرد: مهمترین بحثی که باید در این جشنواره باشکوه صورت گیرد، این است که نسبت عدالت با رسانه چیست؟ زیرا وقتی صحبت از عدالت می‌کنیم مفهومی فراتر از عدالت خانه و قانون در ذهن نقش می‌بندد.

وی ادامه داد: عدالت خانه محل تحقق عدالت است، اما زمانی که صحبت از عدالت می‌کنیم و مباحث عدل به میان می‌آید، به این معناست که شی را در موضع خود قرار دهیم و یا عبارتی باید بدانیم آن شی چیست که باید در موضع خود قرار گیرد؛ و ظلم آن است که شی را در موضع خود قرار ندهیم.

وی با اشاره به این مطلب که افتخارداریم که حق را از منشا تولید آن برداشت می‌کنیم و منشا تولید حق، خداوند است، تاکید کرد: در جوامعی که حق را با منشا الهی تعریف می‌کنیم، تلاطمات سایر جوامع را نداریم و اگر وجود داشته باشد ناشی از عدم شناخت است.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه گفت: برقراری حق و ایجاد عدالت شاید اثر آن در آرامشی باشد که در اذهان مردم و شهروندان ایجاد می‌کند و برپایی حق، رفع دغدغه احقاق حق از مردم است، زیرا کسی که به حق خود می‌رسد، به آرامش می‌رسد و کسانی که در این مسیر حرکت می‌کنند و آرامش بخش مردم هستند، بزرگترین خدمت را به مردم انجام می‌دهند و امیدوارم این آرامش را با منشا خداوند انجام دهیم.

الفت با اشاره به نسبت رسانه و عدالت برای ایجاد و حفظ آرامش در جامعه، تصریح کرد: وظیفه و رسالت رسانه در حوزه عدالت، صیانت از عدالت و رشد دادن آن است.

وی ضمن اشاره به اینکه بر طبق نظر متفکران، دانشمندان و تئوریسین‌ها جامعه باید چهار فضیلت "عدل"، "فرزانگی، فرهیختگی و رحمت"، "دلیری، شجاعت و عفت" و "انضباط و عدم آشفتگی" را دارا باشد، گفت: در مورد عدل می‌گویند محل تجلی آن در عدالت خانه یا دادگستری امروز است که این عدالت خانه نیز متکی به مردان دادگر، عدل محور، حقیقت جو، پاکدست و پاک چشم است که نه تنها به حقوق دیگران طمع نمی‌کنند، بلکه از حقوق دیگران دفاع جانانه می‌کنند.

 معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، موضوع احساس عدالت را مورد تاکید قرار داد واظهارداشت: باید واضعان قانون، عاقلانه، مدبرانه و عالمانه در یک جامعه وجود داشته باشند که عدالت به تجلی برسد.

الفت ضمن تاکید بر این مطلب که جامعه باید وجود عدالت را حس کند و به آن معتقد باشد، عنوان کرد: امروز تلاش فراوانی از تمام مراجعی که به عدالت مشغول هستند را شاهد هستیم و باید بررسی کنیم آیا احساس وجود عدالت نیز در جامعه وجود دارد و شهروندان چنین حسی دارند یا خیر؟ و باید به میزان الحراره این قسمت از بحث توجه کرد.

وی ادامه داد: اگر احساس عدالت در جامعه وجود دارد معلوم است که رسانه‌ها به وظایف خود به درستی عمل می‌کنند و اگر کم است باید رسانه‌ها بیشتر به این موضوع بپردازند.

وی تاکید کرد: امروز نیازمند فعالیت موثر رسانه‌ها هستیم و این فعالیت مستلزم حمایت قضایی، اعتماد به رسانه و حمایت اجتماعی است و باید فضا و میدان را برای فعالیت‌های رسانه‌ای باز کرد، زیرا هر چه رسانه‌ها دقیق‌تر عمل کنند؛ اشتیاق شهروندان برای دستیابی به رسانه‌های معاند کمتر می‌شود.

معاون منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه ضمن تاکید بر این مطلب که رسانه، وظیفه صیانت از عدالت را در تمام صور و اشکال خود دارد، اظهارداشت: از آثار انقلاب اسلامی در کشور، تحکیم، تثبیت و ارتقای عدالت است و ما مدیون انقلاب اسلامی هستیم که عدالت محوری را شعار خود قرار داد و رسیدن به عدالت الهی را به عنوان مبنای حرکت خود برگزید، زیرا در کشوری که عدالت مبنای حرکت باشد، حرکت‌های بنیادین بر مبنای عدالت شکل گیرد؛ انسان و انسانیت به جایگاه واقعی خود می‌رسند.

الفت تصریح کرد: رسانه باید وظیفه دفاع از دستاورد انقلاب اسلامی را بر عهده گیرد و باید در قانون گذاری و برپایی مجلس قانون گذاری، اجرای عدالت و اعلام عدل را مد نظر قرار دهد.

وی در ادامه سخنان خود گفت: لازم است جشنواره‌هایی مانند رسانه و عدالت، به وفور در کشور برگزار شود و در این رابطه به همکاران خود تبریک عرض می‌کنم که در مسیر تعامل با رسانه پیشتاز هستند.

وی افزود: برگزاری جشنواره رسانه و عدالت در کرمان به صورت مستمر از سال ۱۳۹۶ تاکنون جای خرسندی دارد و بسیار افتخار است که آغاز این حرکت از استان کرمان بوده که استان علم، ادب، نوآوری، خلاقیت، ایثار و فداکاری و قلب تپبنده کشور شناخته می‌شود و وجود سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی بیانگر نشاط و شور انقلابی در این استان است.

معاون منابع انسانی و امورفرهنگی قوه قضاییه تصریح کرد: استان کرمان باید الگویی برای سایر استان‌ها در راستای توسعه فضای رسانه‌ای باشدکه اهالی رسانه بتوانند بیشتر فعالیت داشته باشند.

رئیس مرکز رسانه قوه قضاییه:پیشتازی استان کرمان در حوزه رسانه و عدالت را باید قدر دانست

رئیس مرکز رسانه قوه قضاییه گفت: رسانه و عدالت از مباحث بنیادین و اساسی و از مطالبات اصلی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران است و پیشتازی استان کرمان در این عرصه را باید قدر دانست و در برابر آن تعظیم کرد.

آزاد ابراهیم زادگان روز پنجشنبه در آیین اختتامیه چهارمین جشنواره رسانه و عدالت در استان کرمان افزود: در مکتب سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی، شکسن جنگ شناختی دشمن موردتاکید قرار گرفته است.

وی تاکید کرد: آنچه سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی پیش می‌برد؛ فقط میدان نبود بلکه او پیشتاز نبرد در جنگ شناختی نیز بود و خُلق او گواهی این موضوع است.

رئیس مرکز رسانه قوه قضاییه ضمن تاکید بر این مطلب که سردار سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی جنگ شناختی دشمنان را خوب می‌دانست و می‌شناخت، اظهارداشت: رسانه و عدالت بحثی بنیادین و اساسی و از مطالبات اصلی رهبر معظم انقلاب اسلامی ایران است و پیشتازی استان کرمان در این عرصه را باید قدر دانست و در برابر آن تعظیم کرد.

ابراهیم زادگان ضمن تشکر از برگزار کنندگان چهارمین جشنواره رسانه و عدالت در استان کرمان، تاکید کرد: این بخشی از مبارزه با مهندسی دشمن است که باید درباره آن پافشاری کنیم و از آن کوتاه نیاییم و با قدرت و تدبیر هوشمندانه با آن روبرو شویم.

ارسال ۱۵ هزار و ۸۰۷ اثر از ۱۰۵ رسانه به چهارمین جشنواره رسانه و عدالت استان کرمان

 حجت الاسلام و المسلمین ابراهیم حمیدی رئیس کل دادگستری استان کرمان در این مراسم گفت: از حدود یکسال قبل فراخوان چهارمین جشنواره رسانه وعدالت منتشر و اطلاع رسانی لازم به رسانه‌ها انجام شد و خوشبختانه این جشنواره مورد استقبال بسیار خوب رسانه‌های استانی قرار گرفت و در نهایت هیات داوران به داوری اثار پرداختند و در نهایت برگزیدگان این جشنواره انتخاب شده اند که امروز مورد تقدیر قرار می‌گیرند.

وی با اشاره به فعالیت مستمر دبیرخانه جشنواره رسانه و عدالت استان کرمان و برگزاری دوسالانه این جشنواره، اظهارداشت: در ادوار مختلف از برگزاری جشنواره رسانه و عدالت، تجربیات بسیار خوبی برای گسترش تعاملات موجود بین دستگاه قضایی و رسانه‌ها حاصل شده است و تلاش می‌شود که با بهره گیری از این تجربیات؛ در راستای اجرای منویات رهبر معظم انقلاب اسلامی مبنی بر بهبود تصویر رسانه‌ای قوه قضاییه استفاده کنیم.

رئیس کل دادگستری استان کرمان ضمن بیان این مطلب که نخستین دوره جشنواره رسانه و عدالت با شرکت ۵۷ رسانه و دوره دوم نیز با شرکت ۴۱ رسانه برگزار شده است، عنوان کرد: سومین دوره این جشنواره با شرکت شش هزار و ۲۹ اثر از ۷۰ رسانه برگزار شد.

رئیس کل دادگستری استان کرمان با بیان اینکه ۱۵ هزار و ۸۰۷ اثر در دو بخش کمی و کیفی به دبیرخانه چهارمین جشنواره رسانه و عدالت ارسال شده است، خاطرنشان کرد: چهارمین دوره جشنواره رسانه و عدالت در استان کرمان بر مبنای تجربیات حاصل از برگزاری سه دوره موفق از این جشنواره کلید خورد و خوشبختانه با رشد ۵۰ درصدی نسبت به دوره قبل، ۱۰۵ رسانه در این دوره به رقابت با یکدیگر پرداختند.

وی در ادامه از حمایت‌های ریاست قوه قضاییه و اعضای شورای عالی قوه قضاییه برای برگزاری جشنواره تقدیر کرد و گفت: در سفر ریاست قوه قضاییه به استان موضوع جشنواره رسانه و عدالت مطرح و مورد حمایت وی قرار گرفت.

وی همچنین از پشتیبانی‌ها و همراهی‌های معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی قوه قضاییه، ریاست مرکز رسانه قوه قضاییه، نماینده، ولی فقیه در استان و امام جمعه کرمان، استاندار، مدیرعامل مجتمع مس سرچشمه رفسنجان، ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی شمال و جنوب استان کرمان، خانه مطبوعات، بسیج رسانه، بسیج حقوقدانان استان کرمان و صدا و سیمای مرکز کرمان، معاونت منابع انسانی و امور فرهنگی، معاونت مالی، عمرانی و پشتیبانی و روابط عمومی و رسانه دادگستری استان کرمان نیز تقدیر کرد.

چهارمین جشنواره رسانه و عدالت استان کرمان با پیام رئیس قوه قضاییه خاتمه یافت

دادستان کرمان: رسانه‌ها نقش مهمی در تنویر و جهت‌دهی به افکار عمومی و فرهنگ سازی در جامعه دارند 

مهدی بخشی دادستان کرمان گفت‌: رسانه‌‎ها و اصحاب رسانه نقش مهم و تأثیرگذاری در تنویر و جهت‌دهی به افکار عمومی دارند به نحوی که اکنون دشمنان از طریق رسانه‎‌ ها به جنگ نرم روی آورده‎ اند.

دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان کرمان با اشاره به نقش بی‌بدیل رسانه‌ها در تنویر و جهت دهی به افکار عمومی و فرهنگ سازی در جامعه بیان کرد: این نقش مؤثر، در ایجاد و تقویت امنیت روانی و اجتماعی جامعه بسیار مهم و برجسته است.

بخشی مطالبه گری اصحاب رسانه را زمینه ساز برخورد جدی با ظلم و فساد در جامعه دانست و تصریح کرد: در عصر ارتباطات و با گسترش تکنولوژی‌های ارتباطی، نقش رسانه‌ها بیش از پیش برجسته شده است.

دادستان مرکز استان کرمان عنوان کرد: رسانه‌ها می‌توانند به عنوان پل ارتباطی بین مردم و دستگاه قضایی انعکاس دهنده و بیان کننده زحمات همکاران ما در قوه قضائیه باشند و همچنین جهت تقویت اعتماد عمومی، با اطلاع رسانی و تولید محتوای مناسب، در موضوعات مهم از قبیل حقوق شهروندی، تقویت قانون مداری، پیشگیری و مبارزه با جرم و آسیب‌های اجتماعی، همکاری و ایفای نقش کنند.

وی جنگ ترکیبی و جنگ شناختی را اساس جنگ نرم و از اهداف دشمن دانست و عنوان کرد: یکی از مولفه‌های مهم جنگ شناختی، جنگ رسانه‌ای است که اصحاب محترم رسانه می‌توانند در حوادث و اتفاقاتی که رخ می‌دهد و پرونده‌هایی که در دستگاه قضایی تشکیل می‌گردد روایت اول را منتشر نمایند تا از موج سواری معاندین جلوگیری به عمل آید به عنوان مثال در حوادث اخیر رسانه به کمک دستگاه قضایی و شورای تأمین آمد و توانست از بسیاری از سودجوی‌های رسانه‌های بیگانه جلوگیری کند. 

دادستان کرمان اظهار داشت: ما به دنبال افزایش اعتماد و رضایتمندی مردم به دستگاه قضایی هستیم و یکی از بستر‌هایی که می‌تواند موجب افزایش اعتماد مردم به قوه باشد چگونگی عملکرد رسانه‌ها است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:عدالت رسانه‌ای به معنای ادراک واقعی مخاطب از حقایق رویدادهاست

فرشاد مهدی پور معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در این مراسم گفت: عدالت رسانه‌ای یعنی کمک به ادراک واقعی مخاطب از حقایق رویداد‌ها و وقایع که ایم امر از نیاز‌های اصلی ماست، زیرا ما در حوزه رسانه، نیازمند توسعه عدالت برای افزایش ادراک، آگاهی، قدرت انتخاب و شناخت مردم هستیم و این مفهوم کاملی است البته مفاهیم دیگر را نقض نمی‌کند.

مهدی پور افزود: الزاما مفهوم عدالت که در رسانه تعقیب می‌کنیم با بخشی از اموری که امروزه با عنوان عدالت طلبی و عدالت‌خواهی دنبال می‌کنیم هم‌خوان نیست و باید فکر کنیم چگونه فضای عدالت گستر در حوزه رسانه تقویت شود.

وی با بیان اینکه نقش رسانه‌ها آگاهی بخشی است، تصریح کرد: سرمایه اجتماعی در کشور تضعیف شده است و احساس عدالت باعث امیدآفرینی و ایجاد سرمایه اجتماعی می‌شود و اینکه گزاره‌های همچون بزرگترین اختلاس و ... قبل از اثبات آن در قوه قضاییه، از سوی رسانه‌ای منتشر شود سبب می‌شود سرمایه اجتماعی و امید مردم را مختل کند و نباید بر سر شاخ نشسته و بن ببریم و حفظ آرامش روانی جامعه و پرهیز از ناعدالتی حتما ضروری است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار کرد: عدالت آن است که آگاهی و شناخت عمومی در همه کشور رشد پیدا کند.

مهدی‌پور با یادآوری ویژگی‌ها و اقدامات سردار حاج سلیمانی اظهار کرد: دیده نشده یکی از مهمترین رکن عملیات و فعالیت سردار دل‌ها است و او با اصحاب رسانه خوش برخورد و همراه بود، اما هیچ گاه مصاحبه نمی‌کرد و تبدیل به دیده‌ترین فرد در جهان شد و در زمان حیات و بعد از حیات محبوب‌ترین شخصیت ایران و جهان است که برای اصحاب رسانه درس دارد.

وی ادامه داد: صدور انقلاب اسلامی یکی از اقدامات سردار حاج قاسم سلیمانی بود و بخش زیادی از توسعه زیرساخت فرهنگ و رسانه از این رهگذر ایجاد شده و در مورد این نقش مهم سردار دل‌ها کمتر صحبت شده است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: حاج قاسم سلیمانی ایران فرهنگی و رسانه‌ای را به این وسعت رساند و در حادثه مهم غزه بیش از ۱۶۰ فعال رسانه‌ای و خبرنگار به شهادت رسیدند و اگر امروز هژمون دشمن صهیونیست شکست خورده و صدای مظلومان به همه رسیده و مساله فلسطین کانون توجه قرار گرفته است، بخشی از آن به ابتکار عمل‌هایی‌ست که به موازات عملیات‌های نظامی و سیاسی در حوزه فرهنگ و رسانه توسط حاج قاسم سلیمانی در دهه گذشته صورت گرفته است و زیرساخت‌های مهمی بوجود آمده است.

معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش دیگر سخنانش با بیان این مطلب که مقام معظم رهبری عدالت را بازتعریف کردند اظهار کرد: عدالت خواسته و نیاز عمومی و یک آرمان قدیمی است و خود عدالت و عدالت گستری مظلوم است.

در پایان این جشنواره از برگزیدگان و آثار برتر تقدیر شد.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *