گفت‌وگو|

محمد خزاعی: اکران آزاد و بدون دخالت دولت بهترین مسیر برای سینمای ایران است/ معرفی دبیر جشنواره فیلم فجر ۴۳ تا پایان فروردین

8:01 - 13 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۲۴۰۴
محمد خزاعی: اکران آزاد و بدون دخالت دولت بهترین مسیر برای سینمای ایران است/ معرفی دبیر جشنواره فیلم فجر ۴۳ تا پایان فروردین
رئیس سازمان سینمای کشور اکران آزاد و بدون دخالت دولت را بهترین مسیر برای دیده شدن فیلم‌ها دانست و تلاش مدعیان آزادی بیان برای خاموش کردن صدای حقیقت را ادامه‌دار خواند.

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمای کشور در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان درباره آزادی بیان گفت: جای تعجب ندارد با هر جایی که در حوزه تبیین رسانه‌ای فعالیت می‌کند و حقایق را برای افکار عمومی روشن می‌کند، مخالفت می‌شود. این اولین بار نیست که شاهد بسته شدن صفحه ایکس خبرگزاری میزان در توییتر و نقض آزادی هستیم. چنین اقداماتی خاتمه پیدا نخواهد کرد و تا زمانی که حقیقت بیان شود، تلاش برای حذف نیز ادامه خواهد داشت. 

وی ادامه داد: صفحات مجازی بسیاری از فعالان سیاسی بسته ‌شده است، در حالی که شعار آزادی بیان سر می‌دهند و یا ادعای اینکه هیچ‌گونه خطوط قرمزی نداریم و دموکراسی را در پیش‌گرفته‌ایم، سر می‌دهند. 

خزاعی به رویدادهای غزه پرداخت و افزود: جنایت‌هایی که در غزه انجام می‌شود، مورد سانسور خبری قرار می‌گیرد. روزهای ابتدایی این جنگ نیز با سانسور شدید خبری به نفع  سیاست‌های صهیونیست‌ها پیش رفت. آنها تلاش کردند تا این فضا را جمع کنند و خبری از غزه به مردم دنیا مخابره نشود، با این حال اخباری بسیار خلاصه شده از چند درگاه خبری توانسته جنایات این رژیم کودک‌کش را مخابره کند.

رئیس سازمان سینمای کشور تاکید کرد: تنها رسانه‌های آزاد تلاش می‌کنند تا اطلاعاتی را به دنیا مخابره کنند، زیرا جنگ در غزه صرفاً  به نفع جریانات خاصی پیش می‌رود و احساس تکلیف برخی رسانه‌ها سبب می‌شود تا مظلومیت مردم غزه انعکاس داده شود.

وی بیان کرد: رسانه‌هایی که پیگیر حقوق بشر و آزادی بیان هستند و جریان حقوق ملت‌های مظلوم و مقاومت را مخابره می‌کنند، هر روز محکوم به مسدود و محدودتر شدن هستند، برای اینکه تنها یک صدا بیشتر شنیده نشود.

وی در ادامه اشاره‌ای به اکران برخی از فیلم‌ها داشت و افزود: در سال ۱۴۰۲ سینمای ایران شرایط کاملا متفاوت را پشت سر گذاشت. سینمای ایران با توجه به حوزه‌های زیرساختی محدود و کمبودهایی که دارد، فضای لازم برای اکران آزاد بدون دخالت دولت را نداشت. من معتقدم لازم است تا اکران آزاد توسعه یابد و همه چیز در اختیار مخاطب و فیلم‌ساز قرار گیرد. این جریانی مهم محسوب می‌شود، اما در شرایط امروز با توجه به تعداد سینماهای، اندک و زیرساخت‌های نامناسب برنامه‌ریزی بهتری را پشت سر نخواهد گذاشت. اگر برنامه‌ریزی درست و نظارت مناسب نباشد، بسیاری از فیلم‌ها در چرخه اکران دیده نخواهد شد، بنابراین ما به عنوان سیاست‌گذار دولت موظفیم تا برنامه خاصی را در جریان اکران به اجرا بگذاریم؛ این چیز عجیبی در سینما نیست.

خزاعی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ اکران شناور را برنامه‌ریزی کردیم و نتایج بسیار خوبی کسب کردیم، چون فیلم‌سازها حقشان است که آثارشان دیده شود، اما محدودیت اجازه چنین برنامه‌ریزی را نمی‌دهد. 

وی اشاره‌ای به مضمون و محتوای خوب برخی از فیلم‌ها داشت و تصریح کرد: درست است که امروز در مورد فروش ۱۰ میلیارد و یا ۲۰ میلیاردی صحبت می‌شود و برخی بنا به نگاه فروش گیشه‌ای برخی از فیلم‌ها در گذشته، آن را فروش مناسبی نمی‌دانند، اما برای شرایط کنونی این امر مناسب است و نمی‌توان با توجه به نگاه به برخی اتفاقات نادر در سینما تصمیم‌گیری کرد. در دهه‌های گذشته دیده می‌شد که برخی از فیلم‌های کمدی پرفروش‌ترین می‌شد و همه می‌گفتند همه ما می‌خواهیم همانند آن فیلم بسازیم.

رئیس سازمان سینمای کشور بیان کرد: از آنجا که در سال آینده ۵۷۰ سالن ما به ۹۰۰ سالن می‌رسد و ظرفیت زیرساخت فراهم خواهد شد، پس میزان مخاطبان ناخواسته افزایش پیدا خواهد کرد. نکته دیگر اینکه ما به عنوان متولیان جریان سینمای ایران موظفیم که حواسمان به عدالت باشد. اگرچه در آیین‌نامه امسال ۱۴ هفته فرصت دادیم تا فیلم‌های پرمخاطب فرصت لازم بر روی پرده‌های سینما را داشته باشند و از آن استفاده کنند. فیلم سینمایی فسیل در دو ماه و نیم حدود ۲۵۰ میلیارد فروش داشت، یعنی اگر فیلمی بخواهد مخاطب خود را جذب کند و شرایط لازم را داشته باشد، در همان ۱۴ هفته می‌تواند به حداکثر فروش دست یابد، نکته دیگر اینکه ضریب اشغال سینما را باید در نظر گرفت و این مسئله مهم است. گاهی سینماهای ما صددرصد پر هستند و ما می‌گوییم باید تعداد روزهای اکران را افزایش دهیم، اما وقتی سالن‌ها پر نیست، نمی‌توان چنین انتظاری داشت.

خزاعی پیش‌بینی کرد: اقتصاد سینما در سال ۱۴۰۳ بهتر خواهد بود، چون در جریان کامل فیلم‌هایی که ساخته شده در ایران هستم، حتی در مواردی فیلم‌نامه‌ها را مطالعه و رصد می‌کنم، بنابراین به خوبی می‌دانم که اگر همین شرایط اجتماعی را داشته باشیم در سال ۱۴۰۳ رونق خوبی خواهیم داشت و شاید بهتر از ۱۴۰۲ دیده نشود.

وی به برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در جهت جذب مخاطب اشاره و تاکید کرد: حمایت در قالب هنر کارت امری است که می‌تواند حمایت خاصی را برای فعالان عرصه فرهنگ به دنبال داشته باشد. این طرح  به دولت ارائه شده، در شورای عالی سینما نیز مصوب شده است و چنانچه  در صحن هیئت وزیران برود و تصویب شود، می‌تواند یارانه بسیار خوبی برای فیلم‌های فرهنگی و دفاع مقدس دینی و یا حتی اجتماعی کمدی محسوب شود. این امتیاز شامل آثاری خواهد شد که مضمون خوبی دارند بنابراین با شکل‌گیری این حرکت تحول عظیمی در تعداد مخاطبین و وضعیت سینماها شکل خواهد گرفت.

رئیس سازمان سینمای کشورانصاف را نیازی ضروری برای قضاوت در مورد سینمای ایران دانست و تصریح کرد: هر کسی به جز دبیر جشنواره فیلم فجر امسال در این جایگاه قرار داشت، شاید توان ایستادن در این پست را نداشت. باورها و اعتقاد این فرد سبب شد تا مردانه ایستاده و جشنواره را برگزار کند. معدل این جشنواره بسیار خوب بود، اگرچه نقاط قوت و ضعف در تمامی جشنواره‌ها وجود داشته و در هر دوره اتفاقاتی رخ‌ داده است. فردی مثل مجتبی امینی تمام توان خود را به‌کاربرد و تلاشش را کرد.

وی در مورد انتخاب دبیر جدید جشنواره فیلم فجر سال آینده نیز گفت: هنوز جمع‌بندی‌های لازم انجام نشده تا بتوانیم برنامه‌های سال آینده امینی را مورد بررسی قرار دهیم. همه این برنامه‌ها بعد از پایان کامل جشنواره فیلم فجر در قالب یک  جلسه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.  تا پایان فروردین‌ماه دبیر دوره جدید جشنواره فیلم فجر معرفی خواهد شد.

 انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *