پنجمین جلسه استماع لاهه در پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی برگزار شد

13:30 - 04 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۱۱۵۵
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
پنجمین جلسه استماع لاهه در پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی برگزار شد
جلسات شش‌گانه استماع پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی در اراضی فلسطین از سال ۱۹۶۷ تاکنون، با برگزاری جلسه پنجم ادامه یافت.

خبرگزاری میزان – جلسات شش‌گانه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری ICJ (لاهه) در مورد پیامد‌های حقوقی اشغال سرزمین‌های فلسطینی ۱۹۶۷ از سوی رژیم صهیونیستی از روز دوشنبه، ۳۰ بهمن آغاز شد.

پس از آن که در نخستین جلسه استماع، هیئت فلسطینی توضیحات خود را درباره این مسئله ارائه داد، در دومین جلسه استماع، نمایندگان آفریقای جنوبی، الجزایر، عربستان، هلند، بنگلادش، بلژیک، بلیز، بولیوی، برزیل و شیلی استدلال‌های خود را به لاهه ارائه کردند.

در حالی که قرار بود ۱۱ کشور در جلسه دوم استماع پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی در کاخ صلح لاهه صحبت کنند، به دلیل خروج کانادا، فقط ۱۰ کشور استدلال‌های خود را ارائه دادند؛ خروج کانادا از این روند غیرعادی نیست، اما دلیل آن به‌صورت رسمی اعلام نشده است.

نمایندگان ۱۰ کشور کلمبیا، کوبا، مصر، امارات، آمریکا، روسیه، فرانسه، گامبیا، گویان و مجارستان نیز در روز چهارشنبه، ۲ اسفند، در سومین روز جلسه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی سخنرانی کردند.

در چهارمین جلسه استماع لاهه در موضوع اشغالگری رژیم صهیونیستی در روز پنجشنبه، ۳ اسفند هم نمایندگان کشور‌های چین، ایران، عراق، ایرلند، اردن، کویت، لبنان، لیبی، لوکزامبورگ، مالزی و موریس صحبت کردند.

در مجموع بیش از ۵۰ کشور و دست‌کم سه سازمان بین‌المللی تا ۲۶ فوریه (۷ اسفند) با قضات لاهه درباره پرونده اشغال فلسطین از سوی رژیم صهیونیستی صحبت می‌کنند؛ این پرونده بزرگ‌ترین پرونده تاریخ لاهه است.

انتظار می‌رود نظر حقوقی غیرالزام‌آور لاهه درباره این پرونده چند ماه دیگر و نهایتا تا پایان سال ۲۰۲۴ اعلام شود.

در پنجمین جلسه استماع لاهه چه گذشت؟

نمایندگان کشورهای نامیبیا، نروژ، عمان، پاکستان، اندونزی، قطر، انگلیس، اسلوونی، سودان، سوئیس، سوریه و تونس در پنجمین جلسه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری در پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی سخنرانی کردند.

نامیبیا

سفیر نامیبیا در هلند به‌عنوان نماینده کشورش در جلسه استماع دیوان بین‌المللی دادگستری، با چفیه فلسطینی حضور یافته و خواستار پایان اشغالگری رژیم صهیونیستی شد.

وی با اشاره به اینکه، مردم فلسطین از اسکان غیرقانونی، کشتار، آوارگی و تبعید رنج می‌برند، تصریح کرد: نامیبیا موضع خود را در مورد جنایت‌های جنگی و اشغال غیرقانونی اسرائیل به دیوان بین‌المللی دادگستری تسلیم کرد؛ ما خواهان آن هستیم که بی‌عدالتی تاریخی و نقض آشکاری که در فلسطین اتفاق می‌افتد، پایان یابد؛ حق مردم فلسطین برای تعیین سرنوشت قانونی و مشروع است و توسط کنوانسیون‌های سازمان ملل تایید شده است.

نروژ

نماینده نروژ در پنجمین جلسه استماع پرونده اشغالگری رژیم صهیونیستی در دیوان بین‌المللی دادگستری، گفت: آپارتاید رژیم صهیونیستی نقض قوانین بین‌المللی است؛ نوار غزه و کرانه باختری جز اراضی اشغالی هستند و اشغالگری به‌هیچ بهانه‌ای قابل توجیه نیست.

وی تاکید کرد: اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض می‌کند و به نقض آن ادامه می‌دهد.

عمان

نماینده عمان خطاب به قضات دیوان بین‌المللی دادگستری، اظهار کرد: فلسطینی‌ها ۷۵ سال است که در اشغال، ظلم و تحقیر روزمره زندگی می‌کنند و امروز امروز جهان شاهد یکی از بدترین جنایت‌های رخ داده در نوار غزه است.

وی تاکید کرد: رژیم اشغالگر ترکیب جمعیتی سرزمین‌های اشغالی را تغییر می‌دهد؛ در مورد حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها اجماع بین‌المللی وجود دارد و ما خواستار رسیدگی به نقض حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها از سوی اسرائیل هستیم؛ اسرائیل باید به تمام فعالیت‌هایی که مانع از حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها می‌شود، پایان دهد؛ انتقال اجباری کسانی که زمین‌های آن‌ها اشغال شده و انتقال شهرک‌نشینان به این اراضی براساس کنوانسیون ژنو ممنوع است؛ شهرک‌سازی، الحاق سرزمین‌های فلسطینی و جابجایی فلسطینی‌ها با هدف طولانی کردن دوره اشغال انجام می‌شود؛ این در حالی است که هیچ توجیه قانونی برای ادامه اشغالگری و نفی حق تعیین سرنوشت فلسطینی‌ها وجود ندارد.

پاکستان

نماینده پاکستان نیز تاکید کرد: اسرائیل از سال ۱۹۶۷ تبعیض گسترده‌ای را علیه مردم فلسطین اعمال کرده است؛ مردم فلسطین حق تعیین سرنوشت دارند؛ اقدام‌های اسرائیل که فلسطینی‌ها را از تعیین سرنوشت خود محروم می‌کند، ناقض تکالیف آن است؛ تمام تغییرات ناشی از الحاق اجباری قلمرو باید لغو شود.

وی در ادامه گفت: هدف سیاست‌های اسرائیل تحمیل واقعیتی غیرقابل برگشت است که پایان اشغال کرانه باختری و قدس شرقی  را غیرممکن می‌کند؛ اسرائیل کارهایی کرده که حذف یا بازگرداندن آن‌ها دشوار است؛ مذاکرات و راه‌حل‌ها برای رفع این مشکل باید با قوانین بین‌المللی منطبق باشد.

اندونزی

نماینده اندونزی خطاب به قضات لاهه، اظهار کرد: یک فاجعه انسانی در غزه رخ داده است و اشغالگری و جنایت‌های غیرقانونی اسرائیل باید متوقف شود.

وی در ادامه گفت:ما مسئولیت اخلاقی داریم که مدارکی را که به این دیوان ارائه می‌شود، جمع‌آوری و مستند کنیم؛ دلیل موجهی وجود ندارد که دادگاه نباید نظر مشورتی خود را ارائه دهد؛ اسرائیل دائما در مذاکرات صلح مانع‌تراشی کرده و از مذاکره اجتناب می‌کند؛ ضمن اینکه از توقف پروژه‌های شهرک‌سازی اجتناب می‌کند؛ اسرائیل هرگز به هیچ روند صلحی علاقه‌ای نداشته است؛ دادگاه باید نظر خود را در مورد پیامدهای قانونی تخلفات اسرائیل ارائه کند.

قطر

نماینده قطر تاکید کرد: ما معتقدیم که برقراری صلح و عدالت بین‌المللی تنها از طریق قوانین بین‌المللی امکان‌پذیر است؛ ما استاندارد‌های دوگانه را رد و تاکید می‌کنیم قوانین بین‌المللی باید برای همه اعمال شود؛ اعتبار حقوق بین‌الملل به تصمیم و نظر دیوان بستگی دارد.

وی با اشاره به اینکه آنچه رژیم صهیونیستی انجام می‌دهد تاییدکننده این واقعیت است که وضعیت فلسطین بزرگ‌ترین تهدید برای امنیت بین‌المللی است، تصریح کرد: دیوانباید پیامدهای اقدام‌های اسرائیل را در نظر بگیرد؛ اشغالگری اسرائیل باید متوقف شود، زیرا اقدام‌های غیرقانونی اسرائیل تصادفی نیست؛ دیوان صلاحیت دارد و دلیلی برای امتناع از ارائه نظر خود ندارد.

انتهای پیام/


برچسب ها: غزه

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *