رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

۷ مرکز مشاوره خانواده قوه قضاییه در خوزستان راه‌اندازی شد

15:48 - 01 اسفند 1402
کد خبر: ۴۷۶۰۷۹۵
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
۷ مرکز مشاوره خانواده قوه قضاییه در خوزستان راه‌اندازی شد
مراسم تحلیف ۳۷ مشاور خانواده قوه قضاییه با حضور معاون رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه در خوزستان برگزار و هفت مرکز مشاوره در استان راه‌اندازی شد.

خبرگزاری میزان -  حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ابراهیمی معاون رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه در مراسم تحلیف ۳۷ مشاور خانواده قوه قضاییه در خوزستان گفت: مهم‌ترین، اصلی‌ترین و برجسته‌ترین مولفه توسعه، پیشرفت و بالندگی جامعه، نهاد خانواده است. 

حجت‌الاسلام والمسلمین محسن ابراهیمی افزود: حتی در کشور‌های پیشرفته که شاهد گسست خانواده‌ها هستیم نیز تلاش‌های دولت در جهت حفظ این بنیاد مهم و زیرساختی است. 

وی ادامه داد: امروز حتی توسعه اقتصادی نیز در گروی بنیان خانواده است و مشاغل خانوادگی در اقتصاد نقش قابل توجهی دارد. 

معاون رئیس مرکز وکلا، کارشناسان و مشاوران خانواده قوه قضاییه گفت: با اقداماتی که از سال ۱۳۹۸ در راستای حمایت از حقوق خانواده در قوه قضاییه آغاز شد، شاهد ورود و مداخله تخصصی‌تر در دعاوی خانواده هستیم. 

حجت‌الاسلام والمسلمین ابراهیمی ادامه داد: ماهیت دعاوی خانواده با سایر پرونده‌ها متفاوت است و نیاز به رسیدگی‌های تخصصی با در نظر گرفتن مسائل روانشناختی و شناخت خانواده دارد تا به صلح و سازش و بازگشت به روابط سالم‌تر هدایت شود و در صورت عدم سازش، پیامد‌های منفی ناشی از جدایی کاهش یابد. 

وی گفت: هم‌اکنون بیش از ۲۱۰۰ مشاور خانواده در کشور پس از گذراندن فرایند‌های لازم و دقت و ملاحظات قانونی، از سوی قوه قضاییه مجوز فعالیت اخذ کرده‌اند که باتوجه به فراهم شدن زیرساخت‌های الکترونیکی و ارجاع هوشمند، امیدواریم شاهد تحولی در رسیدگی به پرونده‌های مربوط به دعاوی حوزه خانواده باشیم. 

رئیس کل دادگستری خوزستان نیز در ادامه این مراسم، گفت: تکامل شخصیت و پیشرفت هر فرد در گرو خانواده‌ای است که در آن پرورش می‌یابد و خانواده نقش بنیادی در تربیت نسل آینده دارد از همین رو نهاد خانواده در دین مبین اسلام و قانون اساسی، بسیار مورد توجه قرار گرفته است که همین رویکرد در قوه قضاییه نیز حاکم است. 

علی دهقانی افزود: فردی که به عنوان مشاور خانواده انتخاب می‌شود نیز تکالیف و رسالت سنگینی به عهده دارد و باید توانایی ورود به یک اختلاف، کشف عامل یا عوامل اختلال در رابطه و مرتفع کردن آن را داشته باشد. 

وی ادامه داد: مشاوران خانواده علاوه بر تخصص علمی باید از خصوصیات دیگری همچون صداقت، رازداری، امانت‌داری و اخلاق‌مداری که دارای الزامات گسترده‌ای است، برخوردار باشند تا اعتماد مراجعه‌کنندگان برای ارائه اطلاعات بیشتر که به روند مشاوره کمک می‌کند را فراهم کنند. 

دهقانی با اشاره به مسائل اجتماعی طلاق و آسیب‌های ناشی از آن برای زوجین، فرزندان احتمالی و سایر اطرافیان آنان، گفت: مشاوران نباید به برگزاری یک یا دو جلسه مشاوره اکتفا کنند و باید با احساس مسئولیت و تعهد مضاعف نسبت به نهادی که با عشق و علاقه شکل گرفته و امروز دچار اختلاف شده‌اند، عمل کنند. 

وی با بیان این که مدیریت نتایج حاصل از طلاق نیز بسیار مهم است و مشاوره‌های پس از آن به زوجین و فرزندان ناشی از طلاق باید التیام‌بخش باشد، تصریح کرد: اقدامات به‌موقع و موثر مراکز مشاوره خانواده، می‌تواند در کاهش دعاوی خانواده و آسیب‌های اجتماعی ناشی از طلاق، تحکیم مبانی خانواده و رفع اختلافات زوجین بسیار تاثیرگذار بوده و از آسیب‌های بعدی جلوگیری کند. 

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری خوزستان نیز در این مراسم، با ارائه آماری از عملکرد سامانه تصمیم (سامانه ارائه مشاوره در پرونده‌های طلاق)، گفت: پس از تصویب قانون حمایت از خانواده که در اسفند سال ۱۳۹۱ به تصویب رسید، سازمان بهزیستی با همکاری قوه‌قضاییه برای پوشش طلاق‌های توافقی سامانه‌ای تحت عنوان "تصمیم" راه‌اندازی کرد که از سال ۱۳۹۹ تاکنون ۱۵۹ هزار و ۸۶۰ جلسه مشاوره در استان برگزار و سه هزار و ۹۶۷ پرونده به سازش قطعی و ۶۹۰ پرونده نیز به سازش مشروط رسیده است. 

علیرضا باوی گفت: قوه قضاییه از ابتدای راه بر این اراده بود که مرکز مشاوره خانواده را راه‌اندازی کند تا در کنار محاکم رسیدگی به دعاوی خانواده، بتواند گره‌گشای اختلافات حوزه خانواده و کاهش آمار طلاق باشد. 

وی ادامه داد: با برگزاری فرایند‌های قانونی و آزمون‌های تخصصی، مشاوران خانواده در استان خوزستان طی دو سال گذشته موفق به دریافت پروانه فعالیت شده‌اند و با تاسیس مراکز مشاوره رسمی قوه قضاییه در استان، این فعالیت اکنون زیر نظر دادگستری استان انجام می‌شود. 

در پایان این مراسم، ۳۷ نفر از مشاوران خانواده مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با قرائت سوگندنامه، پروانه فعالیت خود را دریافت کردند.

در ادامه نیز هفت مرکز مشاوره خانواده مرکز وکلا، کارشناسان رسمی و مشاوران خانواده قوه قضاییه با دریافت مجوز رسمی از این مرکز، راه‌اندازی و فعالیت خود را آغاز کردند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *