انتقاد از بی‌توجهی سازمان‌های بین‌المللی به اقدامات چشمگیر ایران در مورد آموزش پناهندگان

15:42 - 24 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۶۰۷۸
دسته بندی: جامعه ، عمومی
قائم‌مقام وزیر آموزش‌وپرورش در نشست بین‌المللی سیاست‌های عمومی حمایت از حق آموزش پناهندگان در بارسلون از بی‌توجهی سازمان‌های بین‌المللی به اقدامات چشمگیر ایران در مورد آموزش پناهندگان انتقاد کرد.

انتقاد از بی‌توجهی سازمان‌های بین‌المللی به اقدامات چشمگیر ایران در مورد آموزش پناهندگان

به گزارش گروه جامعه ، غلامرضا کریمی در نشست بین‌المللی سیاست‌های عمومی حمایت از حق آموزش پناهندگان که در روز‌های ۲۲و ۲۳آذرماه در بارسلون اسپانیا برگزار شد، ضمن ارائه گزارشی از وضعیت آموزش پناهندگان در ایران از عدم توجه مناسب سازمان‌های بین‌المللی به‌ویژه سازمان یونسکو به اقدامات و فعالیت‌های چشمگیر جمهوری اسلامی ایران در خصوص آموزش پناهندگان انتقاد کرد.

وی ضمن انتقاد از این کم‌توجهی افزود در گزارش پایش جهانی ۲۰۱۹که به موضوع مهاجرت و پناهندگان اختصاص‌یافته فقط در چند مورد به نام ایران اشاره‌شده و به هیچ‌یک از اقدامات و تصمیم‌های بزرگ مقامات ارشد جمهوری اسلامی ایران اشاره نشده است.

رئیس مرکز امور بین‌الملل و مدارس خارج از کشور وزارت آموزش‌وپرورش در گزارش خود در این نشست بین‌المللی، به حمایت مقامات ارشد کشورمان از آموزش کامل و همه‌جانبه پناهندگان به‌ویژه دستور رهبر انقلاب اسلامی در سال ۲۰۱۵اشاره کرد که بر اساس آن هیچ کودک افغانستانی نباید خارج از مدرسه بماند.

در ادامه این موضوع موردتوجه مقامات بین‌المللی به‌ویژه گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در خصوص حق آموزش قرار گرفت. نماینده یونسکو هم در واکنش ضمن پذیرش انتقاد نماینده ایران خواستار ارائه اطلاعات و گزارش‌های ایران در خصوص اقدامات و فعالیت‌های انجام‌شده گردید تا در گزارش‌های بعدی لحاظ گردد.

نماینده ایران در گزارش خود نحوه پذیرش قریب به ۵۰۰هزار دانش‌آموز پناهنده در نظام آموزش رسمی ایران را تشریح کرد و اظهار نمود که در ایران نه‌تن‌ها دسترسی دانش آموزان پناهنده به آموزش فراهم‌شده است بلکه دانش آموزان پناهنده مشابه دانش آموزان ایرانی از آموزش باکیفیت برخوردار می‌باشند.

در این نشست مهم‌ترین چالش‌های فراروی کشور‌ها و شهر‌های پذیرنده تعداد زیادی از پناهندگان اعم از عدم دسترسی آن‌ها به آموزش، عدم ثبت پناهندگان توسط کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد، کمبود معلم آموزش‌دیده برای پناهندگان و پائین بودن کیفیت آموزش موردبررسی و تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. در پایان نیز با توافق کشور‌های شرکت‌کننده در نشست توصیه‌هایی تحت عنوان بیانیه بارسلون درباره حق آموزش پناهندگان مورد تصویب قرار گرفت.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *