خبرنگاران و روزنامه‎نگاران هدف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی

7:45 - 28 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۹۸۸۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
خبرنگاران و روزنامه‎نگاران هدف ماشین کشتار رژیم صهیونیستی
رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه ده‎ها تن از خبرنگاران و روزنامه‎نگاران مستقر در این منطقه را به شهادت رسانده و زخمی کرده است.

خبرگزاری میزان - ارتش رژیم صهیونیستی به‎طور عمد غیرنظامیان فلسطینی از جمله روزنامه‌نگاران و خبرنگاران را در حالی که تلاش می‌کنند به خدمات ارتباطی به‎منظور برقراری ارتباط با خانواده یا کارفرمایان خود دسترسی داشته باشند، هدف قرار می‌دهد.

این افراد هدف حملات با پهپاد یا شلیک تک‌تیراندازان قرار می‌گیرند.

چندین غیرنظامی که تلاش می‌کردند برای برقراری ارتباط با خانواده و بستگان خود به خدمات اینترنتی دسترسی داشته باشند، از سوی رژیم صهیونیستی هدف قرار گرفته و به شهادت رسیده‌اند.

پیش از این گروهی از خبرنگاران هنگام تلاش برای دریافت خدمات اینترنتی در منطقه تل الزعتر اردوگاه جبالیا هدف پهپاد‌های صهیونیست قرار گرفتند؛ در جریان این حمله یک جوان فلسطینی به نام محمد الغوله به شهادت رسید و عماد قبون، روزنامه‌نگار مجروح شد.

 

درپی عقب‌نشینی کامل رژیم صهیونیستی از تل الزعتر، بمباران هوایی در این منطقه همچنان ادامه داشته و افراد حاضر در این منطقه هدف حملات قرار گرفتند.

وضعیت دشوار روزنامه‌نگاری در غزه

رئیس انجمن روزنامه‌نگاران فلسطینی، می‌گوید: روزنامه‌نگاران و خبرنگاران فلسطینی در شرایط دشواری کار می‌کنند و وحشتناک‌ترین کشتار تاریخ رسانه‌ها را پوشش می‌دهند.

براساس گزارش این نهاد فلسطینی، ارتش رژیم صهیونیستی ۱۰ درصد از روزنامه‎نگاران نوار غزه را به شهادت رسانده تا آن‌ها را از انتقال حقیقت در مورد آنچه در این منطقه رخ می‌دهد، باز دارد.

ناصر ابوبکر، رئیس گروه روزنامه‌نگاران فلسطینی، می‎گوید: تعداد شهدای روزنامه‌نگار به بیش از ۱۲۰ نفر رسیده است، یعنی ۱۰ درصد روزنامه‌نگاران کشته شده‌اند؛ با توجه به اینکه انجمن حدود هزار و ۳۰۰ عضو خبرنگار دارد.

به گفته وی، نیرو‌های اشغالگر صهیونیست که به کشتار در تاریکی عادت کرده‌اند، سعی می‌کنند در فریب پافشاری کنند و تنها روایت خود را در مورد جنگ غزه منتقل کنند.

این مقام فلسطینی، گفت که وکلای لندنی و او در حال آماده‎شدن برای ارائه پرونده‌ای با جزئیات جنایات رژیم صهیونیستی علیه روزنامه‌نگاران به دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) هستند.

کشتار روزنامه‎نگاران در غزه

تلفات بیش از ۴ ماهه جنگ در غزه درباره روزنامه‎نگاری وحشتناک است؛ روزنامه‌نگاران فلسطینی کشته، زخمی و بدون هیچ‌گونه پناهگاه امنی از کار منع شده‎‌اند.

گزارشگران بدون مرز (RSF) ریشه‎کن کردن روزنامه‌نگاری و حق اطلاعات در غزه از سوی ارتش رژیم صهیونیستی را به شدت محکوم می‌کند و از دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی می‌خواهد که فشار بر این رژیم را برای توقف فوری این قتل عام افزایش دهند.

این نهاد بین‎‌المللی، می‌گوید: در ۴ ماه درگیری، روزنامه‌نگاری فلسطین از سوی نیرو‌های نظامی اسرائیل با مصونیت کامل از بین رفته است.

پس از ثبت ۲ شکایت به دادگاه کیفری بین‌المللی و با درخواست‌های مکرر از دولت‌ها و سازمان‌های بین‌المللی، گزارشگران بدون مرز بار دیگر از شورای امنیت سازمان ملل می‌خواهد که قطعنامه ۲۲۲۲ (۲۰۱۵) را در مورد حمایت از روزنامه‌نگاران اجرا کند.

 

خبرنگاران در رفح به دام افتاده‌اند

روزنامه‌نگاران در غزه هیچ راه خروج یا هیچ پناه‎گاه امنی ندارند؛ بیشتر آن‌ها مجبور به فرار به جنوب غزه شده‌اند، به رفح پناه برده‌اند، جایی که گذرگاه با مصر همچنان بسته است و تهاجم به این شهر می‌تواند منجر به حمام خون جدیدی شود.

رژیم صهیونیستی در آغاز درگیری، رفح را «منطقه امن» توصیف کرد؛ با وجود درخواست گزارشگران بدون مرز برای باز شدن دروازه رفح، مقام‎های صهیونیست همچنان از خروج خبرنگاران غزه جلوگیری می‌کنند و دسترسی خبرنگاران خارجی را به منطقه محاصره، مسدود می‌کنند.

به گزارش انجمن روزنامه‌نگاران فلسطین (PJS)، علاوه بر آمار وحشتناک کشته‌ها، حدود ۵۰ رسانه محلی و بین المللی در غزه از ۷ اکتبر (۱۵ مهر) از سوی ارتش رژیم صهیونیستی به طور کامل یا جزئی تخریب شده‌اند.

گزارشگران بدون مرز در ۳۱ اکتبر (۱۰ آبان) و ۲۲ دسامبر ۲۰۲۳ (یکم دی) ۲ شکایت را در رابطه با قتل روزنامه‎نگاران و تخریب رسانه‌ها به دفتر دادستان دادگاه کیفری بین‌المللی (ICC) ارائه کرد.

 این نهاد، تصمیمی از دادستان دیوان بین‌المللی کیفری دریافت کرد تا جنایات علیه روزنامه‌نگاران را در تحقیقات خود در مورد وضعیت فلسطین لحاظ کند؛ ۲ روز بعد، گزارشگران بدون مرز از شورای امنیت سازمان ملل خواست تا فورا به نقض قطعنامه ۲۲۲۲ از سوی رژیم صهیونیستی در مورد حمایت از خبرنگاران رسیدگی کند.

 

مبارزه خبرنگاران در میدان نبرد

در مقابل این پس‎زمینه وحشتناک، خبرنگاران فلسطینی در غزه شجاعتی بی‌حد در ادامه گزارش جنگ از خود نشان می‌دهند.

بیشتر آن‌ها نزدیکان خود را از دست داده‌اند، مجبور به جابجایی هستند، در چادر‌ها زندگی می‌کنند، بدون برق و آب و غذا بسیار کم به کار خود ادامه می‌دهند، روزنامه‎نگاران مجروح دسترسی بسیار محدودی به مراقبت‌های پزشکی دارند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *