هشدار درباره خطر قحطی در نوار غزه؛ افزایش ۱۲ برابری سوء تغذیه

14:30 - 19 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۸۹۵۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
هشدار درباره خطر قحطی در نوار غزه؛ افزایش ۱۲ برابری سوء تغذیه
نهادهای مختلف سازمان ملل درباره خطر قحطی و سوء تغذیه شدید در نوار غزه و ناکافی بودن کمک‌های بشردوستانه در این منطقه هشدار می‌دهند.

خبرگزاری میزان - یک مقام سازمان ملل در مورد افزایش خطر سوء تغذیه در نوار غزه به دلیل جنگ و محاصره در این منطقه هشدار داد.

۴ ماه پس از آغاز جنگ غزه، دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل هشدار داده که در غزه، کمبود شدید مواد غذایی، اختلال در خدمات بهداشتی و امکانات ناکافی برای آب و بهداشت، کودکان را تحت فشار قرار می‌دهد.

استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل به خبرنگاران گفت: کودکان زیر سن ۵ سال و همچنین زنان باردار و دارای نوزاد، در معرض افزایش خطر سوء تغذیه هستند.

دوجاریک هفته گذشته نیز گفت که شرکای بشردوستانه سازمان ملل کمک‌های تغذیه‌ای تکمیلی را بین نزدیک به ۴۲ هزار کودک زیر ۵ سال و همچنین حدود ۴ هزار زن باردار و شیرده توزیع کردند.

او گفت: غربالگری جدید از سوی شرکای بشردوستانه ما نشان دهنده افزایش شدید سوء تغذیه حاد است، با افزایش ۱۲ برابری نسبت به میزان ثبت شده قبل از جنگ.

به گفته سازمان ملل، تهاجم رژیم صهیونیستی ۸۵ درصد از جمعیت غزه را به دلیل کمبود شدید غذا، آب سالم و دارو آواره داخلی کرده است، در حالی که ۶۰ درصد از زیرساخت‌های غزه آسیب دیده یا ویران شده است.

سازمان ملل هشدار داده که خطر قحطی و سوء تغذیه روز به روز در نوار محاصره شده غزه افزایش می‌یابد، زیرا محاصره شدید رژیم صهیونیستی منابع حیاتی را قطع کرده و باعث شده این سرزمین پرجمعیت با یک فاجعه انسانی دست و پنجه نرم کند.

دفتر هماهنگی امور بشردوستانه سازمان ملل به نقل از برنامه جهانی غذا هشدار داده که میزان کمک‌های بشردوستانه به شهر غزه در شمال این باریکه برای جلوگیری از قحطی کافی نیست.

با ورود جنگ به ماه پنجم خود، صد‌ها هزار نفر در منطقه شمال نوار غزه باقی مانده‎اند که عمدتا از کمک‌های بشردوستانه محروم هستند.

در جنوب غزه، بیش از نیمی از جمعیت آن در رفح و در شرایط زندگی فاجعه‌بار جمع شده‌اند.

در همین حال، گزارشگر ویژه سازمان ملل در مورد حق غذا، گفت که رژیم اشغالگر در حملات خود علیه ساکنان نوار غزه از گرسنگی به عنوان سلاح استفاده می‌کند.

وی هشدار داد: اسرائیل آشکارا و نظام‌مند دسترسی همه غیرنظامیان غزه را به غذا مسدود می‌کند.

آخرین آمار سازمان ملل نشان می‌دهد که حدود یک‎چهارم بیش از دو میلیون نفر از ساکنان غزه از گرسنگی رنج می‌برند، در حالی که بقیه با کمبود تغذیه مواجه هستند.

رژیم صهیونیستی تاکنون حدود ۲۸ هزار فلسطینی را که اکثرا زنان و کودکان هستند به شهادت رسانده و بیش از ۶۷ هزار نفر دیگر را مجروح کرده است.

رژیم صهیونیستی محاصره کامل را در این سرزمین پرجمعیت اعمال کرده و سوخت، برق، غذا و آب را برای بیش از دو میلیون فلسطینی ساکن در آن قطع کرده است.

بمباران شدید رژیم صهیونیستی در غزه از هوا، زمین و دریا همچنان در بسیاری از مناطق، به ویژه در خان‎یونس و اطراف آن گزارش می‌شود که منجر به تلفات غیرنظامی، آواره شدن و تخریب زیرساخت‌های غیرنظامی بیشتر شده است.

بر اساس گزارش برنامه جهانی غذا، خطر قحطی در غزه در حال افزایش است، به‎ویژه برای حدود ۳۰۰ هزار نفر در شمال غزه که عمدتا از کمک محروم شده‌اند و ارزیابی‌های امنیت غذایی بیشترین نیاز‌ها را نشان می‌دهد.

برنامه جهانی غذا هشدار می‌دهد که کمک‌های بشردوستانه به شهر غزه برای جلوگیری از قحطی کافی نیست و دسترسی سریعتر و پایدار به فوریت مورد نیاز است.

آخرین باری که آنروا توانست توزیع غذا در شمال نوار غزه را انجام دهد حدود دو هفته پیش بود.

به‌تازگی یک نهاد بشردوستانه با استفاده از چتر نجات‌های هدایت شونده، کمک‌های بشردوستانه را برای بیمارستان صحرایی اردنی در شمال غزه ارسال کرد؛ مشارکت جهانی طبقه‌بندی مرحله امنیت غذایی یکپارچه (IPC) پیش‌بینی کرده که کل جمعیت نوار غزه در بازه زمانی بین یک ماه گذشته با بحران یا سطوح بدتری از گرسنگی مواجه شدند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *