حکم موقت دیوان لاهه درباره جنگ غزه؛ شورای امنیت نشست برگزار می‌کند

12:07 - 09 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۷۱۸۹
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
حکم موقت دیوان لاهه درباره جنگ غزه؛ شورای امنیت نشست برگزار می‌کند
شورای امنیت برای بررسی تصمیمات لازم بعد از صدور حکم موقت دیوان بین‌المللی دادگستری، با فراخوان الجزایر به عنوان رئیس این شورا، تشکیل جلسه می‌دهد.

خبرگزاری میزان - تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) برای صدور تدابیر موقت در پرونده‌ای که آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی براساس کنوانسیون نسل‌کشی مطرح کرد، اقدامی تاریخی و برای بسیاری شوک‎برانگیز بود.

اکثر شواهد ارائه شده از سوی آفریقای جنوبی در حمایت از اتهام خود درباره اینکه رژیم صهیونیستی این کنوانسیون را نقض می‌کند، صرفا ماهیت شرایطی داشتند (به شدت به استنباط‌های به دست آمده از تلفات بالای غزه، وضعیت وخیم بشردوستانه در محل و اظهارات مقامات صهیونیست اتکا کرد.

حکم موقت دیوان لاهه و ۲ نتیجه

با رای دیوان بین‌المللی دادگستری، ۲ نتیجه و ۲ اردوگاه پدید آمده است؛ نخست اردوگاهی که از تصمیم دیوان لاهه به عنوان یک لحظه مهم استقبال کرده است و رژیم صهیونیستی پس از دهه‌ها فرار از پاسخگویی به خاطر ظلم‌هایی که نسل به نسل علیه فلسطینی‌ها مرتکب شده بود، سرانجام مورد بازخواست قرار گرفت.

نکته اساسی و پایدار دیگر احکام دادگاه این است که مجوز رژیم صهیونیستی برای آوارگی، معلول کردن و کشتن فلسطینی‌ها بدون عواقب به پایان رسیده است.

به اتفاق آرا، دادگاه متقاعد شد که آفریقای جنوبی یک مورد قابل قبول ارائه کرده است که نشان می‌دهد رژ یم صهیونیستی قصد اجرای نسل‌کشی را نشان داده است.

در نتیجه، طبق قوانین بین‌المللی، دادگاه موظف است با یک جلسه استماع کامل و در نهایت، حکمی را در مورد این سؤال اساسی صادر کند: آیا اسرائیل در جنایت نسل‌کشی در غزه مجرم است؟

به اتفاق آرا، دادگاه، در واقع، این تصور رسانه‌های تشکیلاتی را رد کرد که فاجعه‌ای که در غزه رخ می‌دهد «جنگ» بین دشمنان است، بلکه در ابتدا شاهدی از کارزار عمدی رژیم صهیونیستی برای محو کردن به طور عمده، یک مردم و یک ملت است.

به این ترتیب، رژیم صهیونیستی طبق قوانین بین‌المللی ملزم به اتخاذ گام‌های «فوری» برای توقف وحشت‌هایی بود که با چنین وحشیگری بی‌وقفه در چندین هفته گذشته به راه انداخته است.

رژیم صهیونیستی موظف است جزئیات چگونگی، زمان و مکان اقدامات اجباری را ارائه دهد، نه‎‌تنها برای جلوگیری از نسل‌کشی، بلکه تحریک به نسل‌کشی و اجازه رساندن کمک‌های بشردوستانه به افراد گرسنه و بی‌بضاعتی که منطقه ویران شده را خانه می‌نامند.

درخواست الجزایر برای نشست شورای امنیت

الجزایر پس از رای دیوان بین‌المللی دادگستری درباره جنگ غزه، شورای امنیت سازمان ملل را برای چهارشنبه آینده فراخواند.

ریاست این شورا اعلام کرد که شورای امنیت سازمان ملل درباره تصمیم دیوان بین‌المللی دادگستری (ICJ) که از رژیم صهیونیستی خواسته تا از اقدامات نسل‌کشی در غزه جلوگیری کند، تشکیل جلسه خواهد داد.

این نشست برای روز چهارشنبه از سوی الجزایر فراخوان داده شده و وزارت خارجه آن اعلام کرد که اثر الزام‌آور به اعلامیه دیوان بین‌المللی دادگستری در مورد اقدامات موقت اعمال شده بر اشغالگری رژیم صهیونیستی خواهد داد.

ریاض منصور، سفیر فلسطین در سازمان ملل گفت: این تصمیم پیام روشنی را می‌دهد که برای انجام همه دستورهایی که داده شده، باید آتش‌بس برقرار شود.

الجزایر اواخر روز جمعه گذشته پس از گفت‌وگوی پشت در‌های بسته با گروه عربی ۲۲ عضوی سازمان ملل، خواستار برگزاری این نشست شد.

موضع اوگاندا درباره موضع قاضی اوگاندایی لاهه

اوگاندا از نظری که یک قاضی اهل این کشور در مورد دیوان دادگستری بین‌المللی در مخالفت با رای هیئت در پرونده نسل‌کشی آفریقای جنوبی علیه رژیم صهیونیستی صادر کرده بود، فاصله گرفت و گفت این اظهارات منعکس کننده موضع اوگاندا نیست.

جولیا سبوتینده تنها قاضی هیئت ۱۷ نفره دیوان بین‌المللی دادگستری بود که علیه هر ۶ اقدامی که دادگاه در حکمی از رژیم صهیونیستی خواسته تا اقدام کند، رای داد.

او همچنین یکی از تنها دو قاضی بود که با ادعای دادگاه درباره اینکه برخی اقدامات رژیم صهیونیستی در جنگ غزه ممکن است ناقض کنوانسیون نسل‌کشی باشد، مخالفت کردند.

درخواست کمیته ملی فلسطین از دولت‌ها

کمیته ملی فلسطین (BNC) در بیانیه‌ای از همه دولت‌ها خواست تا با انجام یکجانبه و جمعی همه اقدامات ممکن برای اطمینان از اینکه رژیم صهیونیستی به تصمیم دیوان لاهه احترام می‌گذارد و به طور کامل و بدون تاخیر دستور آن را اجرا می‌کند، به تعهدات قانونی خود عمل کنند.

این بیانیه تاکید کرد در حالی که دادگاه از دستور صریح آتش‌بس فوری و دائمی برای توقف نسل‌کشی خودداری کرده، اکنون کشور‌ها باید برای انجام تعهدات قانونی خود و تحمیل آتش‌بس بر رژیم صهیونیستی تحت فشار قرار گیرند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *