گفت‎وگو|

دستیار وزیر امور خارجه: تروریسم رژیم صهیونیستی نقض حاکمیت کشورهاست/ تحرکات دیپلماتیک ایران برای تعقیب کیفری جنایت‎کاران جنگی

8:00 - 08 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۴۶۷
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
دستیار وزیر امور خارجه: تروریسم رژیم صهیونیستی نقض حاکمیت کشورهاست/ تحرکات دیپلماتیک ایران برای تعقیب کیفری جنایت‎کاران جنگی
دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا وزارت امور خارجه با اشاره به این‎که تروریسم سازمان‎یافته رژیم صهیونیستی در خارج از اراضی اشغالی نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌های همسایه است، گفت: موضوع تعقیب کیفری جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی در کنار تحرکات دیپلماتیک جریان دارد.

مهدی شوشتری، دستیار وزیر امور خارجه و مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا وزارت امور خارجه در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان با اشاره به ابعاد جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه، گفت: در طول حدود ۴ ماه گذشته، رژیم صهونیستی همه انواع جنایت‌ها و نقض حقوق بشر، نقض قوانین بین‌المللی و حقوق بین‌المللی بشردوستانه را مرتکب شده است.

دستیار وزیر امور خارجه با اشاره به این‎که جنایت‌ها و نقض قوانین از سوی رژیم صهیونیستی مورد تاکید همه سازمان‌ها و نهاد‌های بین المللی نیز بوده است، اظهار کرد: از دبیرکل سازمان ملل گرفته تا نهاد‌های حقوق بشری مختلف تاکید کردند که نسل‌کشی و جنایت جنگی در غزه روی می‌دهد و آمار و ارقام هم در این زمینه گویاست.

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا وزارت امور خارجه در تشریح جنایت‌های رژیم صهیونیستی در نوار غزه با اشاره به تعداد شهدا و مجروحان، بیان کرد: هزاران نفر در زیر آوار مانده‌اند که قطعا باید آن‌ها را هم در آمار شهدا محاسبه کرد؛ ۷۰ درصد از شهدای غزه را زنان و کودکان تشکیل می‌دهند؛ بخش عمده‌ای از زیرساخت‌های حیاتی غزه ویران شده و یا آسیب دیده است و همچنین شاهد جلوگیری از ورود کمک‌های بشردوستانه و بین‌المللی هستیم؛ همه این‌ها نقض آشکار حقوق بین‌الملل و حقوق بین‌الملل بشردوستانه است.

شوشتری در بخشی دیگر با اشاره به ترور‌های صورت‎گرفته از سوی رژیم صهیونیستی، گفت: ترور‌هایی از سوی رژیم صهیونیستی در خارج از سرزمین فلسطین اشغالی در حال روی‎دادن است؛ این اقدامات در عین حال که یک تروریسم سازمان‏‎یافته از سوی رژیم صهیونیستی است، نقض حاکمیت و تمامیت ارضی کشور‌های همسایه نیز به شمار می‌رود.

وی با تاکید بر این‎که ترور‌ها را نیز باید به جنایت‌ها و نقض‌های رژیم صهیونیستی در طول حدود ۴ ماه اخیر و همچنین بیش از ۷۵ سال گذشته اضافه کرد، عنوان کرد: ترور، اشغال، تجاوز و کشتار جزئی از ماهیت وجودی رژیم صهیونیستی است و ترور‌ها خارج از این چارچوب نیست.

دستیار وزیر امور خارجه با اشاره به اقداماتی که از سوی دستگاه دیپلماسی برای توقف جنایت‌های رژیم صهیونیستی از زمان آغاز جنگ غزه صورت گرفته است، اظهار کرد: وزارت امور خارجه از همان روز نخست تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه و کشتارها، تحرکات گسترده دیپلماتیک خود را آغاز کرد.

مقام وزارت امور خارجه در تشریح اقدامات دستگاه دیپلماسی برای پایان دادن به جنگ غزه، بیان کرد: سفر‌های متعدد و تماس‌های تلفنی انجام شد؛ همچنین ابتکاراتی مانند برگزاری اجلاس اضطراری سازمان همکاری اسلامی در سطح وزرای خارجه و سپس در سطح سران به ابتکار و پیشنهاد رسمی ایران انجام شد.

وی با اشاره به این‎که نشست سران بریکس که در حمایت از مردم فلسطین به صورت مجازی برگزار شد، به ابتکار ایران بود، اضافه کرد: حضور فعال دستگاه دیپلماسی در نشست‌های بین‌المللی مانند مجمع عمومی سازمان ملل، حضور در نشست‌هایی که در ژنو برگزار شد در این راستاست؛ این تحرکات همچنان ادامه دارد و گفت‌وگو‌ها و رایزنی‌ها با تمام کشور‌های منطقه و حتی در خارج از منطقه در اروپا و آسیا انجام شد.

شوشتری این اقدامات را با ۳ هدف عمده توصیف کرد و گفت: نخست توقف فوری جنایت‌های جنگی و نسل‌کشی رژیم صهیونیستی که در نوار غزه اتفاق می‌افتد، دوم لغو محاصره و بازگشایی گذرگاه‌ها و ارسال کمک‌های بشردوستانه و سوم موضوع مهم جلوگیری از کوچاندن اجباری ساکنان در داخل و بیرون غزه.

مدیرکل غرب آسیا و شمال آفریقا وزارت امور خارجه با بیان این‎که در این ۳ اولویت ذکرشده کشور‌های اسلامی مشترک هستند، افزود: کشور‌های اسلامی در این زمینه نگاه، رویکرد، موضع و سیاست مشترکی دارند که در بیانیه‌های نشست‌های جده و ریاض و در تلاش‌های کشور‌های اسلامی در سازمان مل، مجمع عمومی و شورای امنیت بیان شده است.

وی در بخشی دیگر با اشاره به شکایت آفریقای جنوبی از رژیم صهیونیستی در دیوان دادگستری بین‌المللی، اظهار کرد: موضوع تعقیب کیفری بین‌المللی جنایتکاران جنگی و جنایت‌های جنگی رژیم صهیونیستی موضوعی بسیار مهم در کنار تحرکات دیپلماتیک، سیاسی، مردمی و بین‌المللی است؛ همچنین بحث امدادرسانی و کمک‌های بشردوستانه، موضوع تعقیب جنایت‎کاران جنگی رژیم صهیونیستی و محاکمه سران این رژیم موضوعی بسیار مهم است که آفریقای جنوبی این اقدام را انجام داده است.

دستیار وزیر امور خارجه با بیان این‎که در نشست‌های سازمان همکاری اسلامی در جده و ریاض هم این موضوع (تعقیب کیفری بین‌المللی جنایت‌ها) مورد توجه بوده و در بیانیه نشست ریاض هم مورد تاکید قرار گرفت، گفت: تداوم این تحرکات چه از ناحیه دولتی و چه از ناحیه برخی حقوق‎دانان و وکلای بین‌المللی و یا سازمان‌های مردم نهاد در کشورهای اسلامی مورد اهتمام است و کشور‌های اسلامی و به ویژه سازمان همکاری اسلامی مستند به بیانیه‌ای که در نشست ریاض منتشر شد و مورد توافق کشور‌ها قرار گرفت، می‌توانند آن را پیگیری کنند و به پیگیری این پرونده مهم در نهاد‌ها و محاکم بین‌‎المللی کمک کنند.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *