رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

سفیر ایران در ژنو: رژیم صهیونیستی مانع ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی است

23:16 - 03 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۶۲۷۷
سفیر ایران در ژنو: رژیم صهیونیستی مانع ایجاد خاورمیانه عاری از تسلیحات کشتار جمعی است
سفیر ایران در ژنو گفت: رژیم صهیونیستی به‌عنوان تنها مانع بر سر راه منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه است و به انباشت انواع تسلیحات کشتار جمعی ادامه می‌دهد.

خبرگزاری میزان - علی بحرینی، سفیر ایران در ژنو در سخنرانی آغاز به‌کار کنفرانس خلع سلاح سال ۲۰۲۴، گفت: سال ۲۰۲۳ با مسابقه تسلیحاتی بی‌سابقه، تهدیدات و لفاظی‌های هسته‌ای، نسل‌کشی و ارتکاب انواع جنایت‌های علیه بشریت و جنایت‌های جنگی در سرزمین‌های اشغالی فلسطین به پایان رسید. 

بحرینی، اظهار کرد: یک مسابقه هسته‌ای نگران‌کننده همراه با تهدید جدی برای استفاده از سلاح‌های هسته‌ای وجود داشته است؛ کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای نه تنها به تعهدات خود برای توقف و معکوس کردن سرعت، عمل نکردند، بلکه متعهد شدند زرادخانه‌های هسته‌ای خود را تجدید و مدرن کنند.

سفیر ایران نزد مقر اروپایی سازمان ملل، تاکید کرد: اجازه دهید به این واقعیت اشاره کنم که در سال گذشته، آمریکا بیش از همه کشور‌های مسلح هسته‌ای دیگر، برای تسلیحات هسته‌ای هزینه کرده است و  واقعا مایه تاسف است که در گزارش نهایی کمیسیون کنگره در مورد وضعیت استراتژیک آمریکا آمده است که اگر نیرو‌های متعارف به اهداف این کشور نرسند، این کشور از سلاح هسته‌ای استفاده خواهد کرد.

بحرینی، اضافه کرد: همچنین متاسفانه یک تهدید هسته‌ای وقیحانه از سوی رژیم اسرائیل علیه غزه و دیگری توسط نخست‌وزیر این رژیم در سپتامبر ۲۰۲۳ علیه کشور من ظاهر شد که نقض آشکار اصول اساسی حقوق بین‌الملل از جمله ان‌پی‌تی و منشور سازمان ملل است.

سفیر ایران تاکید کرد: ایران مانند دیگر کشور‌های غیرهسته‌ای نگران وضعیت کنونی است و از کشور‌های دارای سلاح هسته‌ای می‌خواهد به تعهدات بین‌المللی خود در چارچوب ان‌پی‌تی عمل کرده و متعهد شوند که تمام زرادخانه‌های هسته‌ای خود را از بین ببرند.

بحرینی در بخشی دیگر افزود: نمایندگان محترم، همکاران گرامی، مایلم توجه شما را به منبع اصلی بی‌ثباتی در منطقه خاورمیانه یعنی رژیم اسرائیل جلب کنم؛ این رژیم تهدید بزرگی برای صلح و امنیت بین‌المللی و منطقه‌ای به‌ویژه از طریق زرادخانه‌های تسلیحات هسته‌ای و همچنین تاسیسات و فعالیت‌های هسته‌ای مخفیانه و محافظت‌نشده‌اش است؛ این رژیم به‌عنوان تنها مانع بر سر راه منطقه عاری از تسلیحات کشتار جمعی در خاورمیانه است و به انباشت انواع تسلیحات کشتار جمعی بدون عضویت در هیچ سند بین‌المللی الزام‌آور و بدون اینکه تحت هیچ‌گونه پادمان یا سازوکار راستی آزمایی قرار گیرد، ادامه می‌دهد.

وی ادامه داد: رژیم اسرائیل بیش از هفت دهه است که به نقض آشکار قوانین و اصول اساسی حقوق بین‌الملل، به‌ویژه حقوق بشردوستانه بین‌المللی و قوانین بین‌المللی حقوق بشر ادامه داده است؛ این نقض شامل بمباران و گلوله‌باران بی‌رویه غزه، مجازات دسته‌جمعی فلسطینی‌ها، استفاده از فسفر سفید در غزه و لبنان، جابجایی اجباری و انتقال غیرنظامیان، هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان به‌ویژه زنان و کودکان و همچنین زیرساخت‌های غیرنظامی است؛ وقت آن است که اقدام‌های جمعی برای مهار و پایان‌دادن به جنایت‌های فجیع رژیم اسرائیل و فعالیت‌های هسته‌ای غیرقانونی آن اتخاذ شود.

ایران پس از هند و اندونزی از ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ به مدت ۴ هفته ریاست دوره‌ای کنفرانس خلع سلاح را بر عهده خواهد گرفت.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *