خالص‌ترین نژاد قوچ اوریال در پناهگاه حیات وحش حیدری زیست می‌کند

16:15 - 22 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۵۶۰۹
معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست در سفر به خراسان رضوی و بازدید از منطقه حفاظت شده رئیسی در نیشابور عنوان داشت: توسعه طبیعت گردی و استفاده از ظرفیت‌های طبیعی کم عارضه‌ترین شیوه بهره برداری از مناطق و دراولویت است.

توسعه طبیعت گردی کم عارضه‌ترین شیوه بهره برداری از مناطق است /شکار پایدار درکشور راه اندازی می‌شود/ خالص‌ترین نژاد قوچ اوریال در پناهگاه حیات وحش حیدری زیست می‌کند

به گزارش گروه جامعه ، حمید ظهرابی اظهار کرد: حفاظت از حیات وحش و زیستگاه‌ها محور اصلی مدیریت مناطق طبیعی است و باید درکنار آن بهره برداری پایدار برابر دستور العمل‌های IUCN و کنوانسیون حفاظت از تنوع زیستی با مشارکت مردم محلی و بومیان منطقه به عنوان یک سیاست راهبردی مد نظر قرار گیرد.

وی ضمن اشاره به ضرورت شناسایی و رفع تعارضات به منظور همسو سازی منافع مردم با حفظ حیات وحش گفت: ابزار‌هایی همچون بهره برداری مرتعی، برداشت گیاهان دارویی، دامداری درچارچوب ضوابط و قوانین مرتع داری و با رعایت فصول مناسب چرا و ظرفیت منابع، از جمله روش‌هایی هستند که سودآوری لازم را هم برای بومیان منطقه و هم برای متولیان حفاظت از مناطق به همراه خواهند داشت.

این مقام مسئول همچنین به موضوع "شکار پایدار"به عنوان یکی از روش‌های مورد تأئید و موثر در دیگر کشور‌ها به منظور حفاظت از وحوش اشاره کرد و از پیگیری پیاده سازی آن در کشور خبر داد.

ظهرابی همچنین درخصوص وضعیت منطقه حفاظت شده رئیسی اظهار کرد: این منطقه بواسطه شرایط حفاظتی و نظارتی مطلوب، زیستگاهی مناسب برای آهوان است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان همچنین از ضرورت پیاده سازی دو برنامه عملیاتی دراین زیستگاه سخن گفت و افزود:با توجه به ظرفیت برد پائین و مساحت کم منطقه لازم است مناطق پیرامونی ارتقاء سطح پیدا کند.

وی همچنین مدیریت رقبای غذایی این گونه را یک موضوع حایز اهمیت دانست و افزود: موضوع مدیریت چرای دام‌ها با توجه به تبعات ناشی از خشکسالی می‌تواند به افزایش جمعیت این گونه درمنطقه و کاهش خسارات ناشی از ورود وحوش به مزارع کشاورزان کمک شایانی کند.

ظهرابی در ادامه این برنامه به بازدید از پناهگاه حیات وحش حیدری پرداخت و عنوان داشت: این منطقه از نظر تنوع زیستگاهی بسیار مستعد و حایز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه خالص‌ترین نژاد قوچ اوریال دراین پناهگاه زیست می‌کند اظهار داشت: منطقه حیدری به عنوان یک گنجینه ارزشمند نیازمند حفاظت پایدار است.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی سازمان تقویت تعامل با جوامع بومی محلی را مطرح کرد و افزود: خشکسالی و فشار چرای دام از یک سو و افزایش جمعیت حیات وحش از سوی دیگر، مراتع را دچار آسیب کرده و این موضوع موجب حذف بسیاری از گونه‌های گیاهی خوش خوراک وحوش از منطقه شده است.

وی گفت: امیدواریم با رفع تعارضات، افزایش وسعت و سطح حفاظتی مناطق پیرامونی منطقه حفاظت شده رئیسی، این منطقه به پناهگاه حیات وحش ارتقاء سطح پیدا کند.

انهتای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *