جنگ غزه؛ رژیم صهیونیستی دانشگاه‌ها را به پایگاه نظامی تبدیل کرد

8:55 - 02 بهمن 1402
کد خبر: ۴۷۵۵۸۲۰
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
جنگ غزه؛ رژیم صهیونیستی دانشگاه‌ها را به پایگاه نظامی تبدیل کرد
حملات نظام‌مند رژیم صهیونیستی به دانشگاه‌ها و مدارس غزه، به شهادت و مجروح شدن بسیاری از دانشجویان و دانش‌آموزان منجر شده و این رژیم ساختمان دانشگاه‌ها را به بازداشتگاه موقت و پایگاه نظامی تبدیل می‌کند.

خبرگزاری میزان - ارتش رژیم صهیونیستی ۹۴ استاد دانشگاه و صد‌ها معلم و هزاران دانشجو و دانش‌آموز را در چارچوب جنگ نسل‌کشی خود علیه فلسطینیان در نوار غزه که از ۷ اکتبر ۲۰۲۳ ادامه دارد، به شهادت رسانده است.

ارتش رژیم صهیونیستی شخصیت‌های دانشگاهی، علمی و فکری در نوار را در حملات هوایی عمدی و مشخص به خانه‌های آن‌ها بدون اطلاع قبلی هدف قرار داده است.

 

 

افرادی که هدف قرار گرفتند به همراه اعضای خانواده و نزدیکان خود به شهادت رسیده و بسیاری زیر آوار ماندند.

حملات به دانشگاهیان و دانش‌آموزان

داده‌های ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه (یورو-مد مانیتور) نشان می‌دهد که هیچ توجیه یا دلیل روشنی پشت هدف قرار دادن این افراد وجود ندارد.

 

 

این گروه حقوق بشری اعلام کرد، افراد هدف شامل صد‌ها نفر با درجات دانشگاهی بالا بوده‌اند که رژیم صهیونیستی آن‌ها را هدف قرار داده است.

با توجه به چالش‌هایی که در زمینه اسناد و مدارک ناشی از مشکلات حرکتی، اختلال در ارتباطات و اینترنت وجود دارد، هزاران فرد مفقود شده وجود دارند که اطلاعی از وضعیت آن‌ها در دست نیست.

 

تبدیل دانشگاه‌های غزه به بازداشتگاه و پایگاه نظامی از سوی رژیم صهیونیستی

 

برآورد‌های ناظر حقوق بشر اروپا-مدیترانه نشان می‌دهد که تعداد بیشتری از دانشگاهیان هدف قرار گرفته‌اند، از جمله افرادی که کشتار آن‌ها محاسبه نشده است.

دانشگاهیان به شهادت رسیده از سوی رژیم صهیونیستی در رشته‌های مختلف دانشگاهی مطالعه و تدریس می‌کردند و بسیاری از ایده‌های آن‌ها به عنوان سنگ بنای تحقیقات دانشگاهی در دانشگاه‌های نوار غزه عمل کرد.

 

هدف قرار دادن ساختمان‌های فرهنگی و موسسات تاریخی

این گروه حقوق بشری تاکید کرد که با توجه به تخریب نظام‌مند و گسترده ساختمان‌های فرهنگی، از جمله مؤسسات با اهمیت تاریخی از سوی نظامیان صهیونیست، به احتمال زیاد رژیم صهیونیستی به عمد تمام جنبه‌های زندگی در غزه را هدف قرار داده است.

 

تبدیل دانشگاه‌های غزه به بازداشتگاه و پایگاه نظامی از سوی رژیم صهیونیستی

 

رژیم صهیونیستی در طول حمله بیش از ۱۰۰ روزه خود به‌طور نظام‌مند تمام دانشگاه‌های نوار غزه را در چند مرحله نابود کرد.

مرحله اول شامل بمباران دانشگاه‌های اسلامی و الازهر بود و سایر دانشگاه‌ها نیز متحمل حملات مشابهی شدند، برخی از آنها، مانند دانشگاه الاسراء در جنوب غزه کاملا ویران شدند.

 

تبدیل دانشگاه‌های غزه به بازداشتگاه و پایگاه نظامی از سوی رژیم صهیونیستی

 

تبدیل کردن مدارس و دانشگاه‌ها به پایگاه نظامی و بازداشتگاه

 رسانه‌های رژیم صهیونیستی به‎تازگی ویدیویی را منتشر کردند که انفجار دانشگاه الاسراء را به تصویر کشید؛ این انفجار ۷۰ روز پس از آن رخ داد که ارتش رژیم صهیونیستی ابتدا این دانشگاه را به پایگاه نظامی و سپس به یک بازداشتگاه موقت تبدیل کرد.

براساس برآورد‌ها، حملات مداوم رژیم صهیونیستی به نوار غزه منجر به شهادت صد‌ها دانشجوی این دانشگاه شده است.

 

تبدیل دانشگاه‌های غزه به بازداشتگاه و پایگاه نظامی از سوی رژیم صهیونیستی

 

این گروه حقوقی با اشاره به اینکه تخریب دانشگاه‌ها و کشتار دانشگاهیان و دانش‌آموزان، از سرگیری زندگی دانشگاهی و مدرسه را با پایان نسل‌کشی دشوارتر می‌کند، تاکید کرد: ممکن است سال‌ها طول بکشد تا مطالعات در محیطی که به‌طور کامل ویران شده از سر گرفته شود.

براساس گزارش وزارت آموزش و پرورش فلسطین، در جریان حملات جاری، بیش از ۴ هزار و ۳۰۰ دانش‌آموز به شهادت رسیده و حدود ۸ هزار نفر دیگر مجروح شده‌اند، در حالی که ۲۳۱ معلم و مدیر در جریان حملات جاری به شهادت رسیده و ۷۵۶ نفر مجروح شدند.

 

 

در همین حال ۲۸۱ مدرسه دولتی و ۶۵ مدرسه آنروا در نوار غزه به‌طور کامل یا جزئی تخریب شده‌اند.

۹۰ درصد از مدارس دولتی غزه در معرض آسیب مستقیم یا غیرمستقیم قرار گرفته و حدود ۲۹ درصد از ساختمان‌های مدارس در نتیجه حملات تخریب کامل شده و یا به دلیل آسیب‌های جدی از کار افتاده‌اند، ۱۳۳ مدرسه دیگر به عنوان مراکز سرپناهی در نوار غزه استفاده می‌شود.

 

تبدیل دانشگاه‌های غزه به بازداشتگاه و پایگاه نظامی از سوی رژیم صهیونیستی

 

تخریب گسترده و عمدی اموال فرهنگی و تاریخی فلسطین، از جمله دانشگاه‌ها، مدارس، کتابخانه‌ها و بایگانی‌ها، از سوی رژیم صهیونیستی نشان‌دهنده سیاست آشکار آن برای غیرقابل سکونت کردن نوار غزه است. این حملات محیطی عاری از خدمات و ملزومات اولیه ایجاد می‌کنند و ممکن است در نهایت جمعیت نوار را مجبور به مهاجرت کنند.

هدف قرار دادن تاسیسات غیرنظامی از سوی نظامیان صهیونیست، به‎ویژه آن‌هایی که آثار تاریخی یا فرهنگی هستند و به وسیله قوانین خاص محافظت می‌شوند، نه‌تنها نقض جدی قوانین بین‌المللی بشردوستانه و جنایت جنگی براساس اساسنامه رم است بلکه در دادگاه کیفری بین‌المللی، در حیطه صلاحیت جنایت نسل‌کشی قرار می‌گیرد.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *