از سال ۸۴ تا ۹۶ شاهد کاهش تصادفات شهری و جاده‌ای هستیم/۱۶ هزار کشته و ۳۰۰ هزار مجروح در سوانح رانندگی / خودور‌های بی کیفیت عامل ۴۰ درصد حوادث رانندگی

8:00 - 22 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۵۴۱۶
رئیس پلیس راه راهنمایی و رانندگی گفت:هرچند از سال ۸۴ تا پایان سال ۹۶ علی رغم متغییر‌های منفی شاهد کاهش تصادفات در کشور بودیم، اما هنوز ۱۶ هزار کشته و ۳۰۰ هزار نفر مجروج در سوانح رانندگی داریم.

سردار محمدحسین حمیدی رئیس پلیس راه راهورناجا در گفتگو با خبرنگارگروه جامعه اظهار داشت: از سال ۸۴ که ۲۸۷۰۰ نفر در سوانح رانندگی تلفات داشتیم داشتیم تا پایان سال گذشته علی رغم افزایش تعداد خودرو‌ها و موتورسیکلت‌ها همچنین افزایش سفر‌ها در جاده‌های برون شهری، تصادفات ما در این مدت ۱۶۲۰۰ در سال شده است این یعنی چیزی نزدیک به ۱۲ هزار تصادف در این چند سال آن هم علی رغم متغییر‌های منفی در شهر وجاده کاهش حوادث داشتیم.

وی در ادامه گفت: نکته مهم این است که در کشور همچنان حدود ۱۶ هزار نفر کشته و ۳۰۰ هزار نفر مجروح خیلی از آن‌ها به صورت مادام العمر در سوانح رانندگی داریم.

حمیدی در ادامه با اشاره به اینکه اتفاقات و عوامل زیادی درخصوص کاهش تصادفات فوتی وجرحی دخالت داشته است اضافه کرد: مهم‌ترین دلیل اصلاح قوانین راهنمایی ورانندگی کشور آن هم بعد از ۴۰ سال در سال ۹۰ بود. همچنین بحث سامانه‌ها و دوربین ها، بهتر شدن جاده‌ها، بیشتر شدن آزاداره‌ها و بزرگراه‌ها، افزایش جریمه و عوامل بازدارندگی از دیگر عوامل مهم در کاهش تصادفات بوده. اقدامات فرهنگی، آموزش هم مکمل همه این قضایا بود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در کاهش تصادفات فوتی یا جرحی خودروسازان و خودور‌های داخلی نقش مؤثری را ایفا نکرده‌اند افزود: خودرو‌های ما در گذشته سرعت کمتری داشتند، اما بدنه قوی تری داشتند، اما امروزه خودرو‌ها سرعت بیشتری دارند، ولی متاسفانه بدنه آن‌ها ضعیفتر شده است. در قدیم یک خودروی پیکان نهایتا ۱۰۰ کیلومتر در ساعت سرعت داشت و این درحالی بود که تقریبا بدنه قوی تری نسبت به خودرو‌های امروزی داشت، بعد به پراید و پژو جایگزین پیکان شد، خودور‌هایی با ا. شتاب زیاد، اما متاسفانه بدنه ضعیف تر.

رئیس پلیس راه راهور ناجا ادامه داشت:اتوبوس‌های ما نیز مسثثنی از این ماجرا نیستند، قدیم ازاتوبوس‌های ایران پیما استفاده می‌کردیم، اتوبوس‌هایی ک. بدنه‌ای قوی داشتند، اما بعد جای خود را به اتوبوس‌هایی با بدنه فایبرگلاس دادند، اتوبوس‌هایی که در یک حادثه ستون‌ها و سقف آن از بین می‌رفت و همه سرنشینانش به بیرون پرتاپ می‌شدند. تا آمدند جلوی ان را بگیرند، اصلاح انجام بدهند هزینه داشت هزینه این ناکارآمدی را هم مردم دادند.

وی با اشاره به اینکه در صنعت خودروسازی هنوز فاصله زیادی تا آن چیزی که باید باشد داریم افزود: در حوادث رانندگی ۴۰ درصد از آن را خروج خودرو‌ها از جاده تشکیل می‌دهد این یعنی یک خودور، یک راننده.

حمیدی گفت:درحوادث تک خودرویی ما که ۴۰ درصد حوادث را به خود اختصاص داده دو مطلب خیلی برجسته است یک جاده‌ها، حاشیه جاده‌ها وپرتگاه‌ها که نا ایمن هستند و بخش دیگر هم که همان ۴۰ درصد را به خود اختصاص می‌دهد عمدتا خودور‌هایی که کشته و جرح بالا دارد همان خودرو‌های بی کیفیت هستند.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *