گفت‌وگو|

آشتیانی: بازیکن‌سازی در آکادمی باشگاه‌های بزرگ ایران اجرا نمی‌شود/ باید گل‌محمدی حفظ می‌شد

8:45 - 22 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۹۹۵
دسته بندی: ورزشی ، فوتبال
آشتیانی: بازیکن‌سازی در آکادمی باشگاه‌های بزرگ ایران اجرا نمی‌شود/ باید گل‌محمدی حفظ می‌شد
کارشناس فوتبال گفت: ساختن بازیکن در آکادمی‌ها مهمترین بخشی است که در باشگاه‌های بزرگ ایران به ویژه پرسپولیس و استقلال اجرا نمی‌شود.

اردلان آشتیانی در گفت‌وگو با میزان، درباره جدایی یحیی گل‌محمدی از تیم فوتبال پرسپولیس اظهار داشت: چون ابزاری برای گل‌محمدی فراهم نشده بود، قرار داشتن در این شرایط برایش سخت بود. هم اکنون نیز باشگاه پرسپولیس باید ۳ هافبک، ۲ مهاجم، دفاع چپ و راست برای ادامه مسابقات در نیم فصل دوم نیاز دارد. اگر باشگاه بخواهد سرمربی، کادر و بازیکنان جدید را به خدمت بگیرد، چند میلیون دلار می‌خواهد. پس باید گل‌محمدی حفظ می‌شد.

وی در مورد وجود مشکل بازیکن‌سازی در تیم فوتبال پرسپولیس عنوان کرد: چرخه بازیکن‌سازی باشگاه پرسپولیس معیوب است و شاید آکادمی ۴-۵ بازیکن به تیم بزرگسال داده باشد، اما این مهره‌ها زیاد در بازی‌ها استفاده نمی‌شوند. اگر پرسپولیس الان بخواهد بازیکن بخرد مطمئناً هزینه‌اش برای یارگیری از سقف بودجه بالاتر می‌زند. باشگاه‌های بزرگ دنیا با سرمایه‌گذاری روی آکادمی‌های خود از لحاظ اقتصادی همیشه در شرایط خوبی قرار دارند. چون از محصولات آکادمی خودشان استفاده می‌کنند و ایده‌های بزرگی در پرورش کودکان بااستعداد دارند. اما فوتبال ایران از چرخه بازیکن‌سازی بهره‌ای نمی‌برد و ساختن بازیکن در آکادمی‌ها مهمترین بخشی است که در باشگاه‌های بزرگ ایران به ویژه پرسپولیس و استقلال اجرا نمی‌شود.

*مربیان ایرانی جرأت استفاده از بازیکنان جوان و کم تجربه را ندارند

کارشناس فوتبال ادامه داد: مورایس سرمربی تیم فوتبال سپاهان در این فصل به بهترین شکل از بازیکنان آکادمی این باشگاه در رقابت‌های لیگ برتر بهره بُرد و ۵-۶ بازیکن خوب را به فوتبال ایران معرفی کرد. هم اکنون نیز یک ملی‌پوش در رقابت‌های جام ملت‌های آسیا دارند که نشان می‌دهد، آکادمی فوتبال باشگاه سپاهان موفق بوده است. اگر ۲ سال قبل جای مورایس، یک مربی ایرانی سرمربی سپاهان می‌شد، شاید چند بازیکن دعوت شده به اردوی تیم ملی بزرگسالان در خوش‌بینانه‌ترین حالت در لیگ یک به فوتبال خودشان ادامه می‌دادند.

پیشکسوت فوتبال افزود: چون مربی ایرانی جرأت استفاده کردن از بازیکنان جوان و کم تجربه را در لیگ برتر ندارد، خیلی از بازیکنان جوان بااستعداد و آینده‌دار به سطح اول فوتبال ایران نمی‌رسند.

*تیم ملی کار راحتی برای صعود به مرحله یک چهارم دارد

آشتیانی در پاسخ به این سوال که آیا تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‌های آسیا قهرمان خواهد شد یا خیر، خاطرنشان کرد: اولین سالی است که ۴ تیم برتر از تیم‌های سوم گروه‌ها به جمع ۱۶ تیم برتر راه پیدا خواهد کرد و اگر تیم ملی در گروه C صدرنشین شود، کار راحتی برای صعود به مرحله یک چهارم دارد. اما در این مرحله باید به مصاف کره‌جنوبی برود و کار کمی سخت می‌شود. اما این موضوع را هم باید در نظر بگیریم که ۴ بازی ابتدایی تیم ملی ساده است و می‌توانند انرژی خودشان را برای دیدار با کره‌جنوبی حفظ کنند. دروازه‌بان کره‌جنوبی آن قدر خوب نیست، اما آن‌ها در تمام خطوط بازیکن سرشناس دارند که در هر بازی بسیار تعیین‌کننده هستند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *