نقض حقوق کودکان بومی دولت کانادا را به دادگاه حقوق بشر کشاند

9:43 - 20 دی 1402
کد خبر: ۴۷۵۳۹۰۱
دسته بندی: حقوق بشر ، عمومی
نقض حقوق کودکان بومی دولت کانادا را به دادگاه حقوق بشر کشاند
براساس دادخواست یک انجمن از «ملل نخست» کانادا دولت این کشور در مسیر دسترسی کودکان بومی به مراقبت‌های بهداشتی مانع‌تراشی می‌کند.

خبرگزاری میزان – براساس گزارش‌ رسانه‌های کانادایی، دولت این کشور باید روز جمعه این هفته در دادگاه حقوق بشر حاضر شود تا درباره شکایت بومیان این کشور از نقض حقوق کودکان پاسخ دهد.

انجمن خانواده و مراقبت ملل نخست کانادا روز جمعه در دادگاه حقوق بشر ادله خود درباره بی‌توجهی دولت کانادا به اجرای وعده‌هایش در مورد تسهیل دسترسی کودکان بومی به مراقبت‌های بهداشتی را ارائه می‌کند.

شکایت انجمن مذکور می‎گوید که دولت کانادا «اصل جردن» را اجرایی نکرده است و این امر سبب محرومیت کودکان بومی از حمایت‌ها و تامین نیازهایشان شده است.

«اصل جردن» یک قاعده قانونی است که براساس آن دسترسی کودکان ملل نخست به مراقبت‌های بهداشتی، حمایت‌های اجتماعی و آموزشی دسترسی تضمین می‌شود.

مدیر اجرایی انجمن خانواده و مراقبت ملل نخست کانادا، می‌گوید: عمل نکردن دولت کانادا به اصل جردن وضعیت کودکان بومی را به شدت وخیم کرده است؛ اعضای انجمن می‌گویند که درخواست‌هایشان از سوی دولت کانادا تایید نمی‌شود؛ این موضوع سبب بروز هزاران مورد بلاتکلیفی شده است.

به گفته وی، کودکان بومی وجود دارند که به دلیل اجرا نکردن اصل جردن از سوی دولت کانادا از درمان پزشکی نجات‌بخش محروم شده و جانشان به خطر می‌افتد.

براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده، دادگاه این پرونده در ماه آوریل یا اوایل ماه مه برگزار می‌شود.

کمیسر موقت کمیسیون حقوق بشر کانادا در نشست وزرای حقوق بشر فدرال، استانی و منطقه‌ای سال ۲۰۲۳ که در ژوئن سال جاری برگزار شد، اعلام کرد که مسائل حقوق بشری بی‌شماری در کانادا نیاز به توجه دارند.

به گزارش «سی‌تی‌وی»، وی از جمله این مسائل به موضوع تامین حقوق بومیان اشاره کرد و گفت: کودکان بومی در سیستم خدمات اجتماعی کودکان حضور بیش از حدی دارند.

این مقام حقوق بشری کانادایی، تاکید کرد: ما شاهد تاثیر نامتناسبی از نقض حقوق بشر بر زندگی مردمان بومی هستیم.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *