رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

طرح نجات‌بخش یمنی ایران/ مذاکره «یمنی - یمنی در استکهلم» و «ایرانی - اروپایی در بروکسل»

12:23 - 21 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۵۲۸۲
دسته بندی: سیاست
مذاکره یمنی - یمنی در حالی از ۱۵ آذر با حضور نمایندگانی از یمن در استکهلم سوئد آغاز شده است که سفیر ایران در لندن از گفت‌وگوی هیئت‌های ایران و چهار کشور اروپایی برای حمایت از این مذاکرات در بروکسل خبر داد.

طرح نجات‌بخش ایران برای یمن/ مذاکره «یمنی - یمنی در استکهلم» و «ایرانی - اروپایی در بروکسل»گروه سیاسی ؛ دور جدید مذاکرات صلح یمنی در استکهلم سوئد - که آن را مشاوره‌ای نامیده‌اند - از روز پنجشنبه ۱۵ آذر با حضور نمایندگان انصارالله و کنگره ملی یمن به ریاست «محمد عبدالسلام» و هیئتی از سوی دولت «منصور هادی» به ریاست «خالد الیمانی» آغاز شده است.

قبول مذاکره برای سلب بهانه
سیدهادی افقهی از کارشناسان مسائل منطقه‌ای در همین ارتباط به میزان میزان می‌گوید اولین بار «جیمز متیس» (وزیر دفاع آمریکا) برگزاری این جلسات را بعد از کشته شدن «جمال خاشقجی» مطرح کرد و گفت «وقت آن رسیده است دو طرف جنگ در یمن، به سوئد بروند و در خلال یک ماه به راه حل‌هایی برسند تا جنگ یمن پایان یابد». آقای متیس مکان و زمان این اجلاس را دقیقا مشخص کرده بود. حوثی‌ها برای اینکه بهانه را از دست عربستان و آمریکا بگیرند، آماده حضور در این نشست شدند، اما برای شرکت در آن، پیش شرط گذاشته و اعلام کردند کسی که خواهان اتمام جنگ است باید اقداماتی برای نشان دادن حسن نیست خود داشته باشد.

گام اول؛ حسن نیـت
همچنین «مارتین گریفیث» فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن پیشنهاد کرد تعدادی از مجروحان را از صنعا به مسقط می‌رسانند که به‌عنوان حسن نیت باشد تا کم‌کم به سمت آزادسازی مجروحان و اسرای دو طرف بروند. این گام اول برداشته شد و بعد در یک هواپیمای دیگر، اعضای انصارالله به سرپرستی «محمد عبدالسلام» به سوئد رفتند تا امروز که به روز سوم این نشست رسیده‌ایم، یک یادداشت تفاهم اولیه بین دو طرف شرکت کننده امضا شده است.

بیشتر بخوانید: اوج حملات رژیم سعودی در اوج مذاکرات!

پیشینه مذاکرات
عماد نجار  نیز به میزان می‌گوید: مدت زمان جنگ عربستان و متحدانش در یمن به ۴ سال رسیده و تبدیل به باتلاقی برای آن‌ها شده است.  شرایط یمن به گونه‌ای پیش می‌رود که برخی کشور‌ها برای تامین منافع خود، برخی برای آرام کردن فضای ملت‌های‌شان و عد‌ه‌ای هم مانند ایران برای قطع کردن این جنایات در یمن خواستار انجام مذاکره برای آتش‌بس در یمن هستند.

طبق گفته این کارشناس مسائل منطقه‌ای، انجام مذاکرات صلح میان طرف‌های یمنی در دوره‌های مختلفی صورت گرفته است، از جمله در دی ماه سال ۹۴ در ژنو که این مذاکرات بی‌نتیجه ماند و خاصیتی برای ملت یمن نداشت. پس از آن مذاکرات اردیبهشت ۹۵ در کویت بود که آن دور مذاکرات نیز با کارشکنی‌های رژیم جنایتکار آل‌سعود بی نتیجه ماند. در ۱۵ شهریور سال ۹۷ هم، مذاکراتی برای صلح و آتش بس انجام شد که مجددا با کارشکنی آل‌سعود بی‌نتیجه ماند.

طرح نجات‌دهنده ایران
نجاد تاکید می‌کند: طرح واقعی که می‌تواند یمن را از این بحران نجات دهد، طرح پیشنهادی ایران است. این طرح ۴ ماد‌ه‌ای است و اصلی‌ترین موضوع آن ملت یمن است. بند اول طرح ایران به برقراری آتش بس در یمن تعلق دارد. بند دوم، ارسال فوری کمک‌های انسان دوستانه برای بیرون آمدن مردم یمن از قحطی است. بند سوم، راجع به شروع گفت‌وگو‌های ملی یمنی- یمنی و بند جهارم نیز در رابطه با تشکیل دولت فراگیر، بدون دخالت بیگانگان است.

بیشتر بخوانید: نگاهی به مذاکرات صلح میان طرف‌های یمنی در دوره‌های مختلف

بی‌میلی سعودی‌ها به راه حل سیاسی
امروز نیز محمدصادق کوشکی به میزان گفت: با توجه به اینکه سعودی‌ها خواهان خاتمه بحران یمن، با جنگ هستند، گفت‌وگو‌های صلح یمنی تاکنون به‌نتیجه نرسیده است. از سوی دیگر، جناح حامی منصور هادی در مذاکرات، هیچ آزادی و استقلالی ازخود ندارد و تابع سعودی‌ها هستند. علیرغم اینکه انصارالله تلاش داشتند که با گفت‌وگو بحران یمن حل شود، ولی مذاکرات در هیچ کدام از دوره‌های سابق نتیجه‌ای نداشته و خیلی اوقات طرفداران (منصور هادی) عملا جلسه را بی نتیجه ترک کرده‌اند.

این کارشناس مسائل امور بین الملل تاکید کرد: سعودی‌ها ناگزیر به استفاده از راه حل سیاسی شده‌اند وگرنه آن‌ها هیچ علاقه‌ای به پایان یافتن بحران یمن از طریق شرایط سیاسی ندارند.

بیشتر بخوانید: سعودی‌ها هیچ علاقه‌ای به پایان یافتن بحران یمن از طریق شرایط سیاسی ندارند

مذاکره «یمنی - یمنی در استکهلم» و «ایرانی - اروپایی در بروکسل»
همچنین امروز حمید بعیدی‌نژاد سفیر ایران در لندن در نوشتاری گفت: در حالی که طرف‌های یمنی در استکهلم مشغول مذاکره رو در رو هستند، هیئت‌های ایران و چهار کشور اروپایی برای حمایت از این مذاکرات در بروکسل گفت‌وگو می‌کنند.

اشاره بعیدی‌نژاد به سفر هیئت ایرانی به سرپرستی «حسین جابر انصاری» دستیار ارشد وزیر امور خارجه به بروکسل مقر اتحادیه اروپا و مذاکرات آنها با طرف اروپایی پیرامون وضعیت یمن است.

استقبال از توافق اولیه
محمد جواد ظریف روز سه‌شنبه ۲۰ آذر از حصول توافق اولیه بین طرف‌های یمنی در مذاکرات سوئد استقبال کرد و در نوشتاری گفت: ایران از توافقات اولیه بین طرف‌های یمنی در استکهلم تحت نظارت فرستاده ویژه سازمان ملل استقبال کرده و از تداوم مذاکرات برای دستیابی به توافق نهایی بر سر تمام مشکلات حمایت می‌کند.

وزیر امور خارجه ایران همچنین خواستار پایان حملات ائتلاف سعودی به یمن شد و تاکید کرد: دیگر زمان آن رسیده که متجاوزان خارجی به حملات هوایی خود و جنایاتشان علیه بشریت پایان دهند.

بیشتر بخوانید: ظریف از توافق اولیه یمنی‌ها در مذاکرات سوئد استقبال کرد

حمایت ایران از مذاکرات یمنی - یمنی
حجت‌الاسلام و المسلمین حسن روحانی نیز روز گذشته در پایان جلسه روسای قوای سه گانه، گفت: آن‌هایی که می‌خواستند یمن را در اشغال داشته باشند امروز احساس می‌کنند که راهی جز صلح ندارند، جمهوری اسلامی ایران نیز از مذاکرات یمنی یمنی پشتیبانی می‌کند و امروز نشانه‌های رسیدن به آرامش بیش از گذشته در یمن آشکار است؛ در سوریه نیز اوضاع این چنین است و این امر به معنای موفقیت جمهوری اسلامی در مسائل منطقه‌ای است.

بیشتر بخوانید: ایران از مذاکرات یمنی یمنی حمایت می‌کند



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *