تولید سالانه "زعفران" در افغانستان به 13 تن رسید

12:12 - 22 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۵۱۴۸
سخنگوی وزارت کشاورزی و دامداری افغانستان اعلام کرد که تولید زعفران در این کشور در سال زارعی جاری با 20 درصد افزایش نسبت به سال قبل به 12 هزار و 955 کیلوگرم رسید.

به گزارش گروه بین الملل ، اکبر رستمی گفت که زمین های زیر کشت زعفران در افغانستان برای سال زراعی جاری نیز با رشد 21 درصدی به 31 هزار و 220 هکتار رسید.

وی افزود که به ترتیب استان های «هرات»، «فاریاب»، «قندهار»، «بلخ»، «سرپل» و «فراه» بیشترین میزان تولید زعفران را در امسال به خود اختصاص داده اند.

سخنگوی وزارت کشاورزی افغانستان گفت که با آغاز تحقیقات علمی برای کشت و تولید زعفران به شیوه گلخانه ‌ای که با همکاری کشور چین صورت گرفته ، این روش در استان های «دایکندی» ، «بامیان» و «کابل» نتایج خوبی در بر داشته است.

به گفته رستمی 100 دستگاه ماشین خشک‌ کننده‌ زعفران در 31 استان افغانستان توزیع شده و شش مرکز فرابری و بسته بندی استاندارد در استان های هرات و فاریاب برای ان محصول تجهیز شده است.

سخنگوی وزارت کشاورزی افغانستان گفت که در بخش آموزش و افزایش ظرفیت ، بیش از شش هزار و 600 تن از کشاورزان زعفران در زمینه تولید ، فرآوری و بسته ‌بندی آموزش دیده ‌اند.

به گفته او 25 مکان آموزشی برای کشاورزان زعفران ایجاد شده و آزمایشگاه سنجش کیفی در هرات نیز مجهزتر شده است.

رستمی گفت که در سال جاری ، کشاورزان افغان 17 میلیون دلار از بابت فروش پیاز و پرچم زعفران درآمد داشته اند و 90 درصد تولیدات زعفران افغانستان به کشورهای اروپایی، عربی و آمریکا صادر شده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *