با روستایی که تمرکزش بر کتابخوان کردن کارگران کارخانه قند است آشنا شوید

9:02 - 21 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۵۰۰۹
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
روستای حسین‌آباد شهرستان بهار استان همدان یکی از روستا‌های دوستدار کتاب است که توانسته ۱۰۰ نفر از کارگران مرد کارخانه قند این روستا را به کتابخوانی ترغیب کند.

با روستایی که تمرکزش بر کتابخوان کردن کارگران کارخانه قند است آشنا شویدبه گزارش خبرنگار گروه فرهنگی ، برنامه‌های روستای حسین‌آباد که در راستای کتابخوان کردن مردم پیش از این، بیشتر برای بانوان و کودکان بوده، اما امسال به مردان روستا و کارگران کارخانه قند اختصاص خواهد یافت.

کارخانه قند در این روستا ظرفیتی را فراهم کرده تا در کنار برنامه‌های آموزشی و تفریحی ویژه بانوان و کودکان، برنامه‌هایی برای کارگران و کارمندان کارخانه به اجرا در آید.

به گفته مسئول این طرح، فعالیت‌ها در حوزه ترویج کتابخوانی و مطالعه در این روستا بیشتر مردمی بوده است و این روستا تاکنون برگزارکننده برنامه‌هایی، چون قصه‌گویی، کاردستی، آموزش قرآن، تندخوانی، جمع‌خوانی، بلندخوانی و مسابقات کتابخوانی برای کودکان بوده است و سعی دارد آثار و کتاب‌هایی در زمینه فرزندپروری و روانشناسی را به بانوان روستایی ارائه کند.

با روستایی که تمرکزش بر کتابخوان کردن کارگران کارخانه قند است آشنا شوید

همچنین اهدای بسته‌های فرهنگی به کارگران کارخانه و برگزاری نمایشگاه‎های مختلف در خانه بهداشت و درمانگاه و کارخانه قند نیز از جمله فعالیت‌هایی هستند که در این روستا شکل جدی به خود گرفته است تا با توجه به کمبود زمان و هزینه‌های زندگی عاملی برای طفره رفتن آقایان روستا از مطالعه وجود نداشته باشد.

عضویت رایگان کتابخانه برای کارگران کارخانه قند

مسئولان این طرح در روستا حسین آبادبا در نظر گرفتن عضویت رایگان برای کارگران امکانی را فراهم آورده‌اند تا افراد دسترسی راحت‌تری به کتاب‌ها داشته باشند و با معرفی کتاب‌هایی که موضوعات مختلفی را در بر می‌گیرند و برای اغلب مردان جذابیت دارند، افراد بیشتری را به کتابخوان ترغیب کنند.

البته باید در این امر یادآور شد که توجه به کتابخوان کردن مردان روستا باعث نمی‌شود که برنامه‌ها برای بانوان و کودکان کاهش پیدا کند. از آنجا که اکثر بانوان روستا تحصیلات آکادمیک ندارند، هم می‌توانند از کتاب‌های کتابخانه که چندان تخصصی نیستند و برای اکثر مخاطبان قابل درک است، استفاده کنند.

با روستایی که تمرکزش بر کتابخوان کردن کارگران کارخانه قند است آشنا شوید

این کتابخانه که کتاب‌هایش از نهاد کتابخانه‌های عمومی تامین می‌شود در حال حاضر ۱۰ هزار جلد کتاب با موضوعات متنوع دارد و تواسته از میان ۳۵۰ کارگری که در کارخانه قند مشغول به کار هستند، ۱۰۰ کارگر کارخانه را به عضویت خود در آورد.

به‌روز شدن کتاب‌ها

بر اساس صحبت‌های مسئول طرح روستای دوستدار کتاب در حسین‌آباد کارخانه قند، رویه به روز کردن منابع و کتب این کتابخانه به این گونه است که با اضافه شدن هر ساله برخی کتاب‌ها به کتابخانه روستا یکسری از منابع که مخاطب ندارند از دسترس خارج می‌شوند و بجای آن‌ها کتاب‌های جدید و پرمخاطب در قفسه‌ها جای داده می‌شوند.

در این روستای دوستدار کتاب، برای همبستگی بیشتر بر کارخانه قند تمرکز شده به طوریکه با برگزاری هر باره نمایشگاه کتاب، بیش از ۵۰ عنوان کتاب که باعث کنجکاوی بیشتر افراد می‌شوند، عرضه می‌شود.

خاطره‌گویی بانوان

در این روستا همچنین به مناسبت شب یلدا، هم به صورت نمادین سفره شب یلدا پهن خواهد شد و با نصب کرسی برنامه‌هایی، چون خاطره‌گویی برای بانوان و مسابقات نقاشی، کاردستی و اهدای جوایز برای کودکان برپا می‌شود.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *