سکوت مجامع بین المللی حقوق بشری در مقابل خشونت دولت فرانسه علیه معترضان؛ مُهر تاییدی که مدعیان حقوق بشر بر رفتار خشن پلیس فرانسه زدند

6:00 - 21 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۴۹۸۳
تصاویر و ویدئو‌های دریافتی از اعتراض‎های فرانسه که اکنون به سایر پایتخت‌های اروپایی نیز بسط یافته، حاکی از واکنش بسیار خشن پلیس این کشور علیه تظاهرکنندگان است.
به گزارش گروه بین الملل ، جنبش اعتراضی موسوم به جلیقه زرد‌ها در فرانسه که از ۱۷ نوامبر سال جاری آغاز شد، پس از گذشت یک ماه همچنان ادامه دارد.

این اعتراض‎ها که در ابتدا به دلیل اعتراض به افزایش مالیات بر سوخت به صورت خودجوش و مردمی شکل گرفت، رفته رفته در سراسر کشور جان گرفته و اکنون اروپا و بخش‌هایی از شمال آفریقا را درنوردید. حال الیزه با طیف وسیعی از درخواست‌ها روبرو شده است: از نارضایتی از افزایش هزینه‌های زندگی و تا استعفای مکرون.
 
 
سکوت مجامع و سازمان‌های بین المللی حقوق بشری در مقابل خشونت دولت فرانسه علیه معترضان

به گزارش پلیس فرانسه از زمان آغاز تظاهرات از ۱۷ نوامبر تاکنون بیش از ۶۵۰۰ هزار نفر بازداشت یا زخمی شده‎اند. نکته قابل تامل در جریان اعتراض‎ها، خشونت گسترده پلیس علیه معترضان و تظاهر کنندگان است که نشان دهنده عدم تناسب خشونت با معترضان جلیقه زرد است.
 
 
مقامات فرانسه با اطلاع رسانی درباره شمار معترضان، آمار مربوط به افراد بازداشت شده و نیز میزان حضور نیرو‌های امنیتی برای مقابله با این اعتراضات در تلاش هستند تا بر خشونت معترضان تاکید و برخورد خشن پلیس با این افراد را کمرنگ سازند.
 
 
سکوت مجامع و سازمان‌های بین المللی حقوق بشری در مقابل خشونت دولت فرانسه علیه معترضان

دولت فرانسه که در واکنش به این اعتراض‎ها اقدام به استفاده از گازاشک آور، خودروی آبپاش، استقرار خودرو‌های زرهی در خیابان‎ها، استفاده از گلوله‌های پلاستیکی و ... کرده در تلاش است تا با متهم کردن معترضان به خشونت خود را از اتهام اعمال خشونت شدید علیه این افراد تبرئه کند.
 
دولت فرانسه که به دلیل گستردگی اعتراض‎ها و حمایت همگانی از معترضان ناچار به پذیرش خواسته‌های آنها شد، مدعی است این تصمیم را به دلیل جلوگیری از گسترش دامنه خشونت‌ها اتخاذ کرده است.

اما تصاویر و ویدئو‌های دریافتی از این اعتراضات که اکنون به سایر پایتخت‌های اروپایی نیز بسط یافته، حاکی از واکنش بسیار خشن پلیس این کشور علیه تظاهرکنندگان است. تاکنون ۵ نفر از معترضان جان خود را از دست داده و حدود ۱۵۰ تن مجروح شده‎اند. این در حالی است که حدود ۲۰ تن از نیرو‌های پلیس در جریان درگیری با معترضان زخمی شده‎اند.
 
 
سکوت مجامع و سازمان‌های بین المللی حقوق بشری در مقابل خشونت دولت فرانسه علیه معترضان

استفاده پلیس فرانسه از خشونت نامتناسب با اعتراض‎ها به موازات متهم کردن معترضان به اعمال خشونت با سکوت رسانه‌های داخلی و بین المللی در این زمینه همراه شده است. تاکنون در هیچ یک از رسانه‌های فرانسوی یا بین المللی اعتراضی به نوع برخورد نامناسب و خشن پلیس و نیرو‌های امنیتی فرانسه با معترضان صورت نگرفته است.
 

دولت فرانسه که در مواجهه با اعتراضات مشابه در سایر نقاط جهان همواره مدعی حمایت از حق آزادانه اعتراض‎ها و برخورداری از جریان آزاد اطلاعات بوده و از شمار دستگیرشدگان و قربانیان احتمالی اعتراض‎ها ابراز نگرانی می‌کرد، حال خود در سکوت فضای رسانه‌ای ملی و بین المللی این فرصت را به دست آورده تا معترضان را خرابکار، آنارشیست، افراط گرا و اخلال گر بخواند.
 
این ادعا در حالی بیان می‌شود که ۷۲ درصد مردم فرانسه اعلام کرده‎اند که از جلیقه زرد‌ها حمایت می‌کنند. طبق یک نظرسنجی دیگر ۷۸ درصد فرانسوی‌ها موافقت دولت با تعلیق یک ساله افزایش بهای سوخت را ناکافی دانسته و معتقدند که هزینه‌های زندگی افزایش خواهد داشت.
 
 
سکوت مجامع و سازمان‌های بین المللی حقوق بشری در مقابل خشونت دولت فرانسه علیه معترضان

این کشور به اصطلاح حامی حقوق بشر که همواره خود را محق به مداخله یا انتشار بیانیه در اختلافات داخلی سایر کشور‌ها می‌دانست، واکنش‌های تندی به منتقدان تحولات اخیر در کشورش داشته و قویا خواستار عدم مداخله دیگران در امور داخلی خود شده است. حتی در مواردی سایر کشورها را متهم به مداخله و تقویت اعتراض‎ها کرده است.
 

موضع دیگر رسانه‌های فرانسوی و بین المللی که همواره مدعی حمایت از اصل بیطرفی در اطلاع رسانی بودند، حمایت از دولت فرانسه در اتفاقات اخیر است. استفاده از کلمه «riot» به معنای شورش برای تحولات اخیر فرانسه به جای «protest» به معنی اعتراض یا «unrest» به معنای ناآرامی از نمود‌های این جانبداری آشکار است.
 
 
سکوت مجامع و سازمان های بین المللی حقوق بشری در مقابل خشونت دولت فرانسه علیه معترضان
 
سکوت مجامع و سازمان های بین المللی حقوق بشری در مقابل خشونت دولت فرانسه علیه معترضان

گذشته از این موارد، سکوت مجامع و سازمان‌های بین المللی حقوق بشری در یک ماه اخیر قابل تامل است. اتحادیه اروپا، سازمان عفو بین الملل، دیده بان حقوق بشر و سایر سازمان‌های بین المللی حقوق بشری با سکوت خود نه تنها مُهر تاییدی بر خشونت‌های اعمال شده علیه معترضان می‌زنند بلکه عرصه را برای اعمال خشونت‌های بیشتر فراهم می‌سازند.

تاکنون هیچ بیانیه از سوی سازمان‌های مذکور در محکومیت خشونت‌ها علیه معترضان انجام نشده و این سازمان‌ها تنها ناظرانی خاموش بوده اند.


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *