سینما تبدیل به استادیوم می‌شود

12:50 - 20 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۴۹۱۲
در دومین روز از جشنواره بین‌المللی سینما حقیقت پردیس چارسو میزبان شخصیت‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی، فوتبالیست‌ها بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ، دیشب دومین روز  سینما جشنواره حقیقت در حالی به پایان رسید که مستند های  متعددی به نمایش درآمد که هرکدام برای مخاطبان خود جذابیتی خاص داشت ، در کنار این جذابیت‌ها آن چه که در گوشه و کنار چشم نواز بود حضور ستارگان مطرح در کنار جوانان جویای نام بود که در تیررس فلاش دوربین‌ها وسلفی‌بگیرها واقع شده بودند.  اما جشنواره حقیقت خالی از چهره های سیاسی وفرهنگی هم نبود .

در روز دوم جشنواره   وزیر ارشاد آمد .حداد عادل ، برای  دیدن فیلم « شرقی» و احمد مسجد جامعی برای فیلم « به رنگ آبی » هم از دیگر افراد شاخص حاضر در دومین روز جشنواره حقیقت بودند .

سینما تبدیل به استادیوم می شود

در حال رصد حواشی بودم که با حمید لازمی برخورد کردم . حمید مستندساز و داستان‌نویسی است  که در جشنواره امسال برای کلید زدن سوژه های جدید ذهنی به عنوان مخاطب به چهارسو آمده بود . او روند جشنواره را  نسبت به سال‌های گذشته مناسب دانست و گفت: دغدغه اصلی من  از جشنواره سینمای حقیقت و امثال آن این است که دچار تجاری شدن نشود. من نمی‌گویم سینمای مستند ،حقیقت و تجربه حمایت مالی نشود بلکه  حمایت معنوی را واجب‌تر از حمایت مالی می‌دانم. گاهی اوقات حمایت‌های کارشناسی نشده مالی باعث سفارشی شدن کار می‌شود.

دیروز مستندهای زیادی  در بخش مسابقه ملی روی پرده ی سینما رفت.  در بین این مستندها فرصتی شد که چند مستند را به نظاره بنشینم :

 خاتمه و نفسی که حبس شد

مستند «خاتمه » به کارگردانی  مهدی وهادی زارعی در حالی دیروز اکران شد که برخی مخاطبان در گفتگو با ما گفتند که هنوز بعد از پایان یافتن مستند ذهنشان درگیر است . تامل  در این نکته که آیا اینجا خاتمه انسانیت است یا از این بدتر هم می تواند باشد نکته ی گیر این مستند بود.

سینما تبدیل به استادیوم می شود

 

سینما تبدیل به استادیوم می شود

سالن پردیس چهارسو از پارکینگ تا پشت بام تمام اتمسفرش دیروز  تحت تاثیر یک  فیلم بود. فیلمی متفاوت از همه فیلم‌ها . عشاق فوتبال با سر وشکل متفاوت از دیگران وبا پرچم وبوق ، دیشب یکی از طویل‌ترین صف‌های سینما را به خود اختصاص دادند. شاید برای هنری ها کمی تعجب آور باشد اما دیروز سالن سینما به استادیومی مبدل شده بود که صدای بوق وشیپور برق را از سه فاز هنرمندان پراند .

خشایار الوند نویسنده «آبی به رنگ آسمان» در مورد حضورش در این فیلم گفت همه ما گرایشات ورزشی‌ داریم از سوی دیگر ساختن مستندهای ورزشی چیزی است که در همه جای دنیا مرسوم است و من هم بنا بر شغلم و علاقه‌ای که به این تیم داشتم این پیشنهاد را پذیرفتم.

علیرضا اکبرپور بازیکن سابق استقلال فعالیت در عرصه سینمایی را بسیار جالب دانست و عنوان کرد همانطور که هیچوقت هیچ بازیگر سینما نمی‌تواند در سطح حرفه‌ای فوتبال بازی کند ما هم باید قبول کنیم که با دو بار جلوی دوربین رفتن هیچوقت نمی‌توانیم یک بازیگر حرفه‌ای شویم.

در این مستند ، چهره هایی مثل همایون ارشادی، مهناز افشار، سیامک انصاری، فرهاد اصلانی، حمیدرضا آذرنگ، بابک حمیدیان و رضا یزدانی در این فیلم حضور داشتندو حدود هفتاد نفر از مجموعه آبی‌های پایتخت نیز در پیشبرد روایت، این چهره ها را همراهی می‌کنند.

سینما تبدیل به استادیوم می شود

 

مهین و قتل‌های سریالی

جشنواره حقیقت در روز دوم خود اگر چه حال و هوایی ورزشی داشت ولی سوژه‌های دیگری نیز مخاطبان خود را مجذوب کرد. یکی از این مستند ها مهین بود .

مهین با کارگردانی محمدحسین حیدری مستندیست که  اولین قاتل‌های سریالی  را روایت گریی می کند. مستندی که برای دوست داران ژانر جنایی هیجان انگیزیش به سقف می رسید.

حیدری کارگردان این مستند که مشخص است در  راه ساختن آن با  مسائل متعددی روبرو شده است در نشست خبری خود گفت: خوشحال هستم که با تمام این مشکلات توانستم کاری کنم که قابلیت پخش از تلویزیون را داشته باشد.

سینما تبدیل به استادیوم می شود

 

اکران فیلمی که در استان گلستان اکرانش لغو شده بود

یکی دیگر از مستندهای اکران شده در روز گذشته فیلم زمستان یورت بود ، با  کارگردان 23 ساله که قبلا فیلمش جوایز مختلفی را از آن خود کرده است. کارگردان جوان در گفت وگو با ما گفت: روزی که این فیلم را شروع به ساختن کردم ،از هیچ جا مجوز نگرفتم این فیلم در مورد ارتباط با کارگران معدن که در استان گلستان بر اثر انفحار معدن جان خود را از دست داده بودند و همزمان با فضای انتخاباتی نتوانسته بودند صدای خود را به گوش مسئولین وقت برسانند ساخته شده است. این فیلم در استان گلستان اکران‌هایش لغو شد و ارشاد هم دستور داد که در سالن‌هایی که مخصوص ارشاد است حق پخش ندارد. من جایزه‌ام را گرفته‌ام چرا که خانواده‌های قربانیان از این که تلاش کردم صدایشان را به جایی برسانم از من راضی هستند.

سینما تبدیل به استادیوم می شود

در ادامه امروز در جشنواره  سینما حقیقت در بخش مسابقه ملی فیلم‌های «آن زمستان» ساخته احمد شریف‌زاده «در قلمروی افعی دم عنکبوتی» ساخته فتح‌الله امیری ،«مسافر فوکوشیما» ساخته معصومه نورمحمدی و چندین فیلم دیگر به نمایش در می‌آید.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *