رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

رمان «ط» پرتره‌ای از یک آدم در قالب کتاب

14:00 - 20 آذر 1397
کد خبر: ۴۷۴۹۰۶
دسته بندی: فرهنگی ، عمومی
نویسنده رمان «ط» گفت: این رمان، رمان نویی است و من در نگارش آن سعی داشته‌ام پرتره‌ای از یک آدم بسازم.

رمان «ط» پرتره‌ای از یک آدم در قالب کتابزاهد بارخدا که به تازگی کتابش با عنوان «ط» منتشر شده در گفتگو با خبرنگار گروه فرهنگی ، گفت: این کتاب را می‌توان در دو بخش نوشتاری و محتوایی بررسی کرد چراکه در بحث نوشتاری به بیان ناامیدی یا شکست زبان فارسی اشاره می‌شود.

وی بیان کرد: این رمان درباره پسر سی ساله اوتیسمی است که پدر و مادرش عارضه شیمایی دارند. او در کنار تحلیل روز به روز جسمش، می‌نویسد و هر چیز را در قالب کلمه می‌بیند، آشوب و وسواس دارد و همین امر رمان را دچار آشفتگی می‌کند. از آنجا که در ذهنش با ادبیات وارد گفتگو می‌شود هرچه جلوتر می‌رویم این ادبیات فارسی است که ذهنش را روایت می‌کند.

نویسنده رمان «ط» تاکید کرد:  در جایی از متن به دلیل آشفتگی‌های زبانی زیاد، با لکنت مواجه می‌شویم و بعد به رستگاری زبان می‌رسد چراکه در پایان رمان، به زبان شسته رفته و بی‌لکنتی می‌رسیم که نشان می‌دهد زبان، روایت را شکست داده است.

وی با توجه به اینکه علاقه زیادی به نقاشی دارد، تصریح کرد:  رمان «ط»، رمان نویی است و شخصیت‌پردازی کلاسیک ندارد و من در نگارش آن می‌خواستم پرتره‌ای از یک آدم بسازم.

بارخدا درباره ایده نگارش این رمان بیان کرد: در دوران مدرسه پسری را دیدم که همه او را اذیت می‌کردند و از آنجا که به بیماری پوستی نادری دچار شده بود، مادرش هم نمی‌توانست او را لمس کند بنابراین محکوم به تنهایی بود. این صحنه همواره در ذهنم بود و وقتی مشغول به نگارش این رمان شدم متوجه شدم که چقدر این رمان به زندگی آن بچه نزدیک است.

در بخشی از این رمان می‌خوانیم:

آری گریه کن. تا می‌توانی گریه کن. هیچ سایه‌ای تاریک‌ترت نخواهد کرد. تا ابد می‌مانی. حتی وقتی که برای همیشه نباشی. زندگی چیزی نیست که بتوانی از پس‌اش بربیایی. تو باید بتوانی خودت را از پس بیرون بکشی. همین‌جا. دقیقا همین‌جا. خوب نگاه کن. چیزی برای باخت نداری. چیزی هم برای بردن نیست. همین‌جا بمان و سعی کن حتی ادامه را ادامه ندهی. همین‌جا. دوباره گریه کن. با اعداد به جان گریه بیفت...

رمان «ط» در قالب ۱۱۴ صفحه و بهای ۲۰ هزار تومان از سوی انتشارات افراز به چاپ رسیده است.



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *