رئیس کل دادگستری زنجان: اجرای قانون جدید، شورا‌های حل اختلاف را منحل نمی‌کند

10:16 - 20 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۷۳۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس کل دادگستری زنجان: اجرای قانون جدید، شورا‌های حل اختلاف را منحل نمی‌کند
رئیس کل دادگستری زنجان گفت: با اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف منحل نخواهد شد، بلکه شکل، حدود و صلاحیت‌ها تغییر خواهد کرد و شورا‌های حل اختلاف به صورت دادگاه‌های صلح فعالیت خواهند کرد.

خبرگزاری میزان- حجت‌الاسلام والمسلمین علی فرجی برحق در همایش تجلیل از اعضای نمونه شورای حل اختلاف استان زنجان، ضمن تسلیت ایام فاطمیه و تقدیر از زحمات و تلاش‌های اعضای شورای حل اختلاف گفت: تلاش اعضای شورا در ایجاد صلح و سازش در پرونده‌ها آثار بسیار خوبی در جامعه دارد و براساس آموزه‌های دینی این امر موجب تحکیم بنیان خانواده و ارزش گذاری به ارزش‌های اسلامی و کاهش فرایند دادرسی است.

وی با بیان اینکه یکی از بهترین راه‌های تقرب به خداوند متعال در بندگی خدمت به خلق الله است، خصوصا به تلاش برای فصل خصومت افزود: تلاش اعضای شورای حل اختلاف برای سازش در پرونده‌ها مصداق همین خدمت به بندگان خداست که بسیار ارزشمند است.

رئیس کل دادگستری زنجان با اشاره به اینکه اقدامات و تلاش‌ها در دوره ریاست حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای متفاوت‌تر از دوره‌های گذشته است، اظهار کرد: با اهتمام جدی رئیس قوه قضاییه و معاونین در تشکیلات قضایی امیدواریم مشکلات موجود برطرف شود.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرجی برحق با اشاره به برخی نگرانی‌های اعضای شورای حل اختلاف مبنی بر انحلاف شورای حل اختلاف با اجرای قانون جدید تأکید کرد: با اجرای قانون جدید شورای حل اختلاف منحل نخواهد شد، بلکه شکل، حدود و صلاحیت‌ها تغییر خواهد کرد و شورا‌های حل اختلاف به صورت دادگاه‌های صلح فعالیت خواهند کرده و در کنار این دادگاه‌ها شورای حل اختلاف نیز به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

وی با اشاره به برگزاری آزمون جذب کارکنان دادگاه‌های صلح در ماه‌های آینده گفت: اولویت جذب در این آزمون با اعضای شورای حل اختلاف خواهد بود و اعضای شورای حل اختلاف با برگزاری دوره‌های آموزشی و تلاش، خود را آماده این آزمون کنند.

رئیس کل دادگستری زنجان در ادامه با بیان اینکه بخشی از گرفتاری‌های تشکیلات قضایی برگرفته از روابط ناصحیح اجتماعی با افراد سودجو و فرصت‌طلب است، بیان کرد: هر اعضایی از مجموعه قوه قضاییه توانستند بر روابط ناصحیح اجتماعی فائق آیند کمتر آسیب پذیر بودند که بایستی مراقب این موضوع مهم بود.

در ابتدای این جلسه محمد رضا احمدی، رئیس شورای حل اختلاف استان زنجان، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و تقدیر از حضور رئیس کل دادگستری استان در جلسه گفت: تعداد ۴۷۱ شعب شورای حل اختلاف با هزار و ۳۶۴ عضو در روستا‌های استان فعالیت می‌کنند که این امر به منزله واگذاری حل اختلافات مردم به خود مردم است.

وی با بیان اینکه تمامی شعب شهری متصل به سامانه سمپ هستند، افزود: تمام فرایند‌ها و اقدامات شعب شهری بصورت الکترونیکی و هم به‌صورت بازدید میدانی مورد بازرسی و رصد قرار می گیرند.

محمدرضا احمدی با اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۱ تعداد ۳ پرونده محکوم به قصاص در شورای حل اختلاف استان منجر به سازش و رهایی از قصاص شد، ادامه داد: از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۱۸ آذرماه تعداد ۷ پرونده محکوم به قصاص با تلاش شورای حل اختلاف استان منجر به سازش شده که در مقایسه با سال گذشته افزایش محسوسی داشته است.

 در این جلسه صمیمی، احدی از اعضای شورای حل اختلاف استان به نمایندگی اعضا به بیان مشکلات و مسائل اعضای شورای حل اختلاف پرداخت و همچنین در پایان از ۱۵ شعبه نمونه شورای حل اختلاف استان نیز تقدیر به عمل آمد.

رئیس کل دادگستری زنجان: با اجرای قانون جدید، شورا‌های حل اختلاف منحل نخواهند شد، بلکه شکل، حدود و صلاحیت‌ها تغییر خواهد کرد. 

دانشجویان در کنار تحصیل علم و دانش، روحیه استکبارستیزی خود را تقویت کنند
حجت‌الاسلام والمسلمین علی فرجی برحق در مراسم گرامیداشت روز دانشجو و تقدیر از فرزندان پذیرفته شده کارکنان دادگستری استان در دانشگاه‌ها، ضمن تبریک ۱۶ آذر، روز دانشجو و قبولی در دانشگاه با رتبه‌های بالاتر از طریق آزمون سراسری گفت: روز دانشجو در تقویم تاریخ به عنوان روز مبارزه با استکبار جهانی نام‌گذاری شده است دانشجویان باید در کنار تحصیل علم و دانش روحیه استکبارستیزی خود را تقویت کنند و یکی از اهداف نامگذاری روز دانشجو در آن مقطع زمانی ترویج روحیه مبارزه با استکبار بوده است.

وی اظهار کرد: امروز خوی استکبارگری غرب به ویژه امریکا و اسرائیل جنایتکار در کشتار کودکان، مردان و زنان بی‌گناه غزه به اوج خود رسیده که این جنایت وحشیانه موجب اعتراض مردم در تمام کشور‌ها شده است.

رئیس کل دادگستری زنجان خطاب به دانشجویان حاضر در جلسه گفت: موضوع مهمی دیگری که شما‌ها در کنار تحصیل به آن توجه کنید آن کیفیت تحصیل در دانشگاه است و این دوره فرصت طلایی است که بتوانید برای کسب علم و دانش استفاده کنید چرا که این دوران نیز زودگذر است.

وی ضمن تقدیر از اولیای دانشجویان که در این شرایط اقتصادی زحمات زیادی برای تأمین نیاز‌های دانشجویان می‌کنند، افزود: شما باید قدردان زحمات پدران و مادران خود باشید که بهترین قدر دانی ار آن‌ها موفقیت در تحصیل علم و دانش است.

حجت‌الاسلام والمسلمین فرجی برحق در ادامه با بیان اینکه تلاش برای کسب علم و دانش پایانی ندارد، تصریح کرد: شما دانشجویان باید در کسب علم و دانش بسیار تلاش کنید و در این مسیر هرچه دانش شما بیشتر شود تواضع تان نیز باید بیشتر شود.

رئیس کل دادگستری زنجان تأکید کرد: شما دانشجویان باید ارتباط با خداوند متعال و استمداد از درگاه احدیت را در تمام مراحل زندگی و تحصیلی مورد توجه بیشتر قرار دهید، نکند مشکلات دنیوی و موانع ما را از خداوند غافل کند، چرا که با استعانت و توکل به درگاه احدیت مشکلات نیز برطرف خواهد شد.

وی گفت: شما دانشجویان بایستی با رعایت شئونات اسلامی بر دیگران تاثیرگذار باشید، نه اینکه دیگران بر شما تاثیرگذار باشند و شما در ترویج شعائر و شئونات اسلامی در دانشگاه و بیرون از دانشگاه پیشگام و الگو باشید.

در پایان این دیدار صمیمی که با حضور معاونین رئیس کل، دانشجویان و اولیای آن‌ها بر گزار شد از ۲۸ نفر از دانشجویان جدید الورود مهرماه و پذیرفته شده از طریق آزمون سراسری با تقدیم شاخه گل به مناسبت روز دانشجو و لوح و تقدیر و هدایا از دانشجویان تقدیر شد.

انتهای پیام/

 


برچسب ها: زنجان دادگستری

ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *