مدیرکل نظارت و بازرسی مرکز توسعه حل اختلاف کشور: شیوه‌نامه نظارت بر شورا‌های حل اختلاف تدوین شده است

13:08 - 15 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۸۰۲۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
مدیرکل نظارت و بازرسی مرکز توسعه حل اختلاف کشور: شیوه‌نامه نظارت بر شورا‌های حل اختلاف تدوین شده است
مدیرکل نظارت و بازرسی مرکز توسعه حل اختلاف کشور گفت: با همفکری و تعامل با مراکز توسعه حل اختلاف استان‌ها، شیوه‌نامه نظارت و بازرسی از مجموعه‌های شورا‌های حل اختلاف در دو سطح تدوین شده است.

خبرگزاری میزان_ محمود حکیم به منظور بازرسی و نظارت بر فعالیت شورا‌های حل اختلاف به استان چهارمحال و بختیاری سفر کرد.

مدیرکل نظارت و بازرسی مرکز توسعه حل اختلاف کشور در نشست با رئیس کل دادگستری و اعضای شورای معاونین دادگستری استان چهارمحال و بختیاری اظهار کرد: همت و تلاش کارکنان شورا‌های حل اختلاف این استان موجب شده تا عملکرد این شورا‌ها برای ایجاد صلح و سازش و توسعه فرهنگ گذشت در جامعه، روند روبه رشد و متعالی داشته باشد.

وی افزود: بر اساس معیار‌ها و شاخص‌های ارزیابی، مرکز توسعه حل اختلاف استان چهارمحال و بختیاری برای تحقق برنامه‌های تدوین شده و سیاست‌های کلان دستگاه قضایی از ظرفیت‌های ویژه‌ای برخوردار است که باید با اتخاذ تدابیر مناسب این ظرفیت‌ها را عملیاتی سازد.

حکیم با اشاره به راهبرد نظارتی مرکز توسعه حل اختلاف کشور برای ارتقای سطح عملکرد شورا‌های حل اختلاف ابراز کرد: با همفکری و تعامل با مراکز توسعه حل اختلاف استان‌ها، شیوه‌نامه نظارت و بازرسی از مجموعه‌های شورا‌های حل اختلاف در دو سطح ۱ و ۲ تدوین شده است.

وی ادامه داد: در سطح یک این نظارت‌ها هیئتی با نظارت مستقیم رئیس کل دادگستری، رئیس حفاظت و اطلاعات و رئیس مرکز توسعه حل اختلاف استان تشکیل و پس از انجام بازرسی‌های مربوطه نتایج اقدامات انجام شده را به مرکز اعلام می‌کنند.

 مدیرکل نظارت و بازرسی مرکز توسعه حل اختلاف کشور اضافه کرد: در بازرسی سطح ۲ نیز هیئت نظارت و بازرسی مرکز توسعه حل اختلاف کشور به صورت تفصیلی و میدانی گزارشات ارسال شده را مورد ارزیابی و راستی‌آزمایی قرار خواهد داد.

وی خاطرنشان کرد: قطعاً نتایج بازرسی و ارزیابی عملکرد‌ها در مدل تعالی نظام پرداخت پاداش‌ها اثرگذار خواهد بود.

سازش ۳۲ درصدی پرونده‌های شوراهای حل اختلاف در استان چهارمحال و بختیاری

محمد رزم رئیس کل دادگستری چهارمحال و بختیاری نیز در این نشست با اشاره به گوشه‌هایی از عملکرد مرکز توسعه حل اختلاف استان بیان کرد: تلاش شبانه‌روزی قضات، کارکنان و صلح‌یاران شورا‌های حل اختلاف استان موجب شد تا ۳۲ درصد از پرونده‌های قابل گذشت به رضایت طرفین و صلح و سازش منجر شود.

وی افزود: شورا‌های حل اختلاف استان طی یکسال گذشته اهتمام ویژه‌ای به موضوع ابلاغات الکترونیکی اوراق قضایی داشته‌اند به گونه‌ای که طی این مدت آمار ابلاغ الکترونیکی اوراق قضایی در شورا‌ها به میزان ۹۲ درصد ارتقاء یافته است.

رزم تصریح کرد: خوشبختانه شورا‌های حل اختلاف استان تاکنون عملکرد مطلوبی در مقوله صلح و سازش داشته و این مهم مرهون حسن توجه رئیس مرکز توسعه حل اختلاف و تلاش مضاعف اعضا و دبیران شورا‌های استان بوده است.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *