رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان: بزرگان عشایر ظرفیت عظیمی برای استقرار نظم پایدار در جامعه هستند

16:09 - 12 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۷۴۸۰
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان: بزرگان عشایر ظرفیت عظیمی برای استقرار نظم پایدار در جامعه هستند
رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان گفت: بزرگان و سران عشایر استان در گسترش فرهنگ صلح و سازش ظرفیت عظیمی جهت ارتقای امنیت و استقرار نظم پایدار در خوزستان هستند.

خبرگزاری میزان-حجت الاسلام والمسلمین عبدالحمید امانت بهبهانی در نشست هم‌اندیشی و تخصصی با سران و بزرگان عشایر و طوایف استان که با موضوع بررسی راهکار‌های تسریع در امور صلح و سازش به مناسبت آغاز پویش به حرمت حضرت فاطمه زهرا (س) می‌بخشم برگزار شد، ضمن تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه (س) و تبیین فضائل و جایگاه آن حضرت، اظهار کرد: باید بزرگان و سران عشایر به‌عنوان یک همیار توانمند در تمامی زمینه‌های امنیتی، اجتماعی و اقتصادی کشور نقش آفرینی کنند و از این ظرفیت به نحو شایسته استفاده کرد.

وی با اشاره به ظرفیت‌های بالقوه سران و بزرگان طوایف و عشایر، افزود: شورای حل اختلاف استان در راستای ترویج و توسعه صلح و سازش و مقابله با سنت‌های غلط، شعب ویژه عشایر در بیشتر حوزه‌های قضایی راه اندازی کرده که با همت اعضای این شعب، بیش از ۱۶۴ پرونده مهم قصاص از ابتدای سال  تاکنون منتهی به صلح و سازش شده است.

معاون قضایی رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: همراهی سران و بزرگان طوایف و عشایر که از تأثیرگذارترین افراد جامعه هستند علاوه بر کمک به حل برخی اختلافات و نزاع ها، نقش مهمی در کاهش آسیب‌های اجتماعی از جمله کاهش تیراندازی‌ها در مراسم و ترویج سنت‌های غلط و نیز تقویت امنیت استان دارند و باید از شایستگی‌های آنان را در این مسیر تقدیر شود.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان گفت: بزرگان و سران عشایر همه اقوام با همکاری در کاهش سنت‌های غلط، آسیب‌های اجتماعی و جرایم و همچنین گسترش فرهنگ صلح و سازش در استان، ظرفیت عظیمی جهت ارتقای امنیت و استقرار نظم پایدار در خوزستان هستند.

حجت الاسلام والمسلمین امانت بهبهانی، مشارکت بزرگان، ریش سفیدان و سران عشایر با دستگاه قضایی خوزستان را مطلوب و رضایت بخش برشمرد و اظهار کرد: این روند همکاری و مشارکت با تشکیل هئیت‌های صلح در استان موجب پیشرفت برنامه‌ها و پویش‌ها در جهت تحقق سند تحول قوه قضاییه است.

رئیس توسعه حل اختلاف خوزستان، صداقت، تدین و تبحر را از ویژگی‌های سران عشایر خواند و با بیان اینکه پیچیده‌ترین مشکلات با حضور بزرگان حل می‌شود، افزود:بزرگان و سران طوایف باید برای جلوگیری از تنش‌های اجتماعی وارد عمل شوند.

در ادامه سید قادر موسوی معاون دادستان مرکز استان، رویکرد دستگاه قضایی را در راستای ارتقای تعامل و همکاری متقابل بزرگان، ریش سفیدان و سران عشایر جهت اتخاذ راهکار‌های مناسب و پیشگیری از جرایم در خوزستان دانست و عنوان کرد: برخی تعصبات خلاف شرع و قانون یکی از آفت‌ها و آسیب‌های اجتماعی در استان است که مشارکت و همکاری بزرگان، ریش سفیدان و مردم، نقش‌محوری در فرهنگ‌سازی و جلوگیری از این آسیب‌ها دارد.

سید قادر موسوی افزود: مهمترین رسالت دستگاه قضایی، اجرای عدالت و افزایش احساس امنیت در جامعه است که در واقع لازمه رسیدن به این اهداف، مشارکت و تعامل هر چه بیشتر با مردم است.

در این نشست که با حضور شجاع معاون رئیس دادگاه‌های عمومی و انقلاب اهواز و یکی از مسئولان امنیتی استان برگزار شد، تعدادی از اعضاء و صلح‌یاران شعب شورای حل اختلاف ویژه عشایر در مورد تسریع در صلح و سازش پرونده‌ها و نحوه همکاری و مشارکت مردمی، به بیان دیدگاه ها، پیشنهادات و نظرات خود پرداختند.

انتهای پیام/


ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *