رؤسای قوه قضائیه وکیل آنلاین مجله حقوقی

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل: از ظرفیت نخبگان و خیران در کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی استفاده شود

9:51 - 07 آذر 1402
کد خبر: ۴۷۴۶۶۶۱
دسته بندی: قضایی ، حقوقی
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل: از ظرفیت نخبگان و خیران در کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی استفاده شود
معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل در همایش منع خشونت علیه زنان بر لزوم بهره‌مندی از ظرفیت نخبگان، فرهیختگان علمی و خیرین در کاهش جرایم و آسیب‌های اجتماعی در حوزه زنان تاکید کرد.

خبرگزاری میزان_ همایش روز جهانی منع خشونت علیه زنان و دختران با حضور مسئولان قضایی دادگستری، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی، رئیس اداره مشاوره و سلامت روان دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی، روسای دانشگاه‌ها، اصحاب رسانه و فعالان اجتماعی استان اردبیل در دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد.

جهانگیر جوانمرد معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان در این همایش با بیان قوانین موضوعه در این بحث اظهار کرد: در خصوص منع خشونت علیه زنان هم در آموزه‌های دینی در مورد ضرورت حفظ کرامت و ارزش زن در جامعه و خانواده تأکید شده است و هم با بررسی قوانین داخلی و قوانین بین‌المللی خلاء قانونی ملاحظه نمی‌شود.

وی افزود: آنچه در این مسئله قابل ذکر است اینکه، برخورد‌های قضایی درمان قطعی نیستند و تاکنون نیز اثرگذاری آن با وجود صدور احکام شدید و حداکثری برای مجرمین، در جامعه مشهود نبوده است، بنابراین بایستی دنبال راهکار پیشگیرانه موثری غیر از برخورد‌های قضایی باشیم.

جوانمرد ادامه داد: خشونت ذاتاً برخلاف فطرت بشری بوده و یک امر اکتسابی است، اما آنچه که در این همایش مورد انتظار است این است که با همکاری جامعه دانشگاهی و فرهیختگان علمی منشاء ایجاد خشونت را با ارائه راهکار‌های علمی پیشگیرانه به صورت عملی و بنیادی مورد بررسی قرار دهیم.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم دادگستری استان اردبیل گفت: ارتقای مهارت‌های ارتباطی و کلامی، برنامه‌ریزی دقیق و منظم در مورد ایجاد نشاط اجتماعی در جامعه و برگزاری کارگاه‌های آموزشی با محتوای تمرین تحمل مشکلات، انتقادپذیری، کنترل و مدیریت حس خود برتربینی از ناحیه دستگاه‌های متولی امر از جمله راهکار‌های تأثیرگذار در کاهش میزان خشونت، اختلافات و دعاوی خانوادگی است.

وی تصریح کرد: یکی از برنامه‌هایی که نهاد‌های متولی می‌توانند بر اساس آن برنامه‌ریزی داشته باشند، تمرین انتقادپذیری و بالابردن آستانه صبر و تحمل و خویشتن‌داری در بین خانواده‌ها است.

جوانمرد یاآور شد: توجه به این مقوله به ویژه از سنین پایه از جمله آموزش آن در مدارس می‌تواند اثرگذاری با ثبات‌تری داشته باشد و آموزش و پرورش می‌تواند با استفاده از کارشناسان و روانشناسان خبره در این حوزه در تربیت و اصلاح رفتاری دانش‌آموزان گام‌های موثرتری را بردارد.

توجه به حوزه ورزش و جوانان و نظارت بر باشگاه‌های ورزشی، اجرای طرح قاضی درمدرسه و ارتباط‌دهی خیرین با آموزش و پرورش از دیگر توصیه‌های معاون رئیس کل دادگستری استان اردبیل به مسئولان، متولیان و فعالان امور اجتماعی در این همایش بود.

انتهای پیام/



ارسال دیدگاه
دیدگاهتان را بنویسید
نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *